۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۳۱۲۵۲۵
امام جمعه فریمان تأکید کرد؛

لزوم پیگیری رد صلاحیت ها از مجاری قانونی/ امتناع از رأی شورای نگهبان بی قانونی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام طباطبایی با تأکید بر لزوم پیگیری رد صلاحیت ها از مجاری قانونی، گفت: کسی که به خاطر منفعت خود، جناح خود و آینده سیاسی جناح مورد نظر خود مصلحت نظام و قانون نظام را زیر سؤال می برد مشخص است که مصلحت نظام را در نظر نمی گیرد و شایستگی حضور در مجلس شورای اسلامی و خبرگان را ندارد.
حجت الاسلام طباطبايي امام جمعه فريمان

حجت الاسلام طباطبایی، خطیب جمعه فریمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفت اسفند سال جاری، گفت: این انتخابات افتخاری برای جمهوری اسلامی و ملت ایران اسلامی است.

 

نقش مردم در نظام سیاسی اسلام

وی به برگزاری انتخاباتی سالم و براساس قوانین اسلامی در 37 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: این از افتخارات این نظام است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات بسیاری برگزار شده است و تا جایی که اسلام و قانون اساسی اجازه داده است، در هر تصمیمی از نظر مردم استفاده می شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که توجه به مردم و نقش آفرینی مردم در نظام سیاسی اسلام  در زمان معصومان(ع) نیز وجود داشته است، تصریح کرد: پیامبر در غدیر خم از مردم بیعت می گرفت که بیعت با مردم  بعیت با حاکمیت جامعه و در تقویت جایگاه رهبری، نظام و حکومت بود.

 

قانون اساسی نخستین پایگاه نشان دهنده اهمیت نقش مردم است

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی به نقش مردم در جمهوری اسلامی ایران اشاره و ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در این سال ها به نقش مردم اهمیت زیادی قائل بوده است و نخستین پایگاه اهمیتی نقش مردم قانون اساسی است که با آرای مردم به وجود آمد.

 

وی با بیان این که در قانون اساسی برگزاری انتخابات در غالب اجرایی و نظارتی تعریف می شود، گفت: برخی فکر می کنند قانون فقط در حوزه اجرا است که این نادرست است و باید اجازه دهیم، قانون در تمام قالب هایش اجرا شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: قانون اساسی از آن ملت است و قانونی که اجرا می کند به مصلحت ملت است.

 

امام جمعه فریمان به نظارت استصوابی شورای نگهبان و قانونی بودن آن اشاره و اظهار کرد: همان گونه که وزارت کشور در اجرای انتخابات اختیارات قانونی دارد، شورای نگهبان نیز براساس قانون اساسی باید نظارت استصوابی بر انتخابات داشته باشد.

 

امتناع از رأی شورای نگهبان نوعی بی قانونی است

وی با بیان این که این هجمه و انتقادها به شورای نگهبان عادلانه و عاقلانه نیست، تصریح کرد: شورای نگهبان با نظارت استصوابی خود که قانونی است، می خواهد از ورود افراد نااهل به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی جلوگیری کند.

 

حجت الاسلام طباطبایی افزود: کسانی که از پذیرش این مسأله امتناع می کنند در حقیقت از پذیرش قانون امتناع کرده اند که نوعی بی قانونی است.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با بیان این که اجرای حق ملت به معنی قانون است، خاطرنشان کرد: قانون فقط در اجرا نیست بلکه قانون این است که حق ملت به خوبی اجرا شود و حق ملت زمانی حاصل می شود که شورای نگهبان به وظیفه نظارتی خود به خوبی عمل کند.

 

القا کردن تخلفات قانونی به جامعه آب به آسیاب دشمن ریختن است

وی ادامه داد: اگر این ایراد که صحیح نیست را به شورای نگهبان وارد می کنند باید به وزارت کشور اعتراض شود تا بررسی شود و نباید انتظار داشت افراد بدون بررسی و تحقیق صلاحیت آن ها احراز شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی القا کردن تخلفات قانونی به جامعه را آب به آسیاب دشمن ریختن دانست و گفت: افراد مسؤول و غیرمسؤول در جامعه نباید تخلفات قانونی را به جامعه القا کنند چون موجب انحراف در جامعه می شوند.

 

لزوم پیگیری رد صلاحیت ها از مجاری قانونی

امام جمعه فریمان خطاب به مسؤولان، فعالان سیاسی و نامزدهای انتخاباتی، اظهار کرد: باید مراقب باشید و اگر رد صلاحیت شدید باید از مجاری قانونی پیگیری شود و حق متهم کردن و بی قانونی دانستن وزارت کشور و شورای نگهبان را ندارید.

 

وی افزود: کسی که به خاطر منفعت خود، جناح خود و آینده سیاسی جناح مورد نظر خود مصلحت نظام و قانون نظام را زیر سؤال می برد مشخص است که مصلحت نظام را در نظر نمی گیرد و شایستگی مجلس شورای اسلامی را ندارد.

 

حجت الاسلام طباطبایی به برخی از افراد سیاسی که با قانون اساسی و تأیید شورای نگهبان عهده دار مسؤولیتی هستند سفارش کرد: کسانی که مدعی قانون هستند و با همین قانون روی کار آمده اند، اجازه دهند که شورای نگهبان براساس حق و جایگاهی که قانون اساسی برای آن قائل شده است به مسؤولیت خود عمل کند.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این شیوه درست نیست که آن زمان که تأیید صلاحت می شوند، شورای نگهبان را خوب بدانند و حال که برخی را تأیید نمی کند، این نهاد را متهم کنند.

 

حضور گسترده مردم در انتخابات موجب تقویت نظام می شود

وی در ادامه به حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو تأکید و اظهار کرد: حضور گسترده مردم موجب تقویت نظام می شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی حضور حداکثری در ثبت نام به عنوان نامزد انتخاباتی را نشانه تمایل گسترده به قدرت دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمایل به خدمت دارد بنابراین نباید عده زیادی را ترغیب به ثبت نام در کاندیداتوری انتخابات کنیم و وقتی تأیید صلاحیت نمی شوند، برخی از افراد و مسؤولان به دنبال القای این فکر باشند که صالح بوده و تأیید نشده است.

 

امام جمعه فریمان با بیان این که افرادی که تأیید صلاحیت نمی شوند به معنای فاسد بودن آنها نیست، گفت: فردی که تأیید صلاحیت نمی شود برای احراز مسؤولیت در مجلس شورای اسلامی و یا خبرگان رهبری شرایط لازم را ندارد اما در مسؤولیت های دیگر می توانند خدمت کنند و نباید نگاه جامعه به افراد رد صلاحیت شده نگاه متهمانه باشد بلکه با اعتماد به این افراد باید توجه شود.

 

وی در پایان به مسؤولان توصیه کرد: مسؤولان باید در امور قانونی اجرا و نظارت و مراجع قانونی دیگر که مرتبط با آن ها نیست دخالت نکنند و اجازه اجرای قانون را به آن ها بدهند./1310/301/ب1

ارسال نظرات