۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۳۱۲۲۲۱
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

تخریب کنندگان مجلس خبرگان بزرگ‌ترین خیانت را به فلسفه نظام سیاسی اسلام می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دعائی با بیان این که مجلس خبرگان بر اساس موازین پولادین تفقه شیعه در دوران غیبت شکل گرفته و سند مشروعیت نظام سیاسی ما است، گفت: دشمن با قداست زدایی از نهاد خبرگان درصدد تضعیف ولایت فقیه به عنوان رمز پایداری و موفقیت نظام است.
حجت الاسلام سيد محسن دعائي

حجت الاسلام سیدمحمدمحسن دعائی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، گفت: منطق مشروعیت نظام جمهوری اسلامی که در پی مجاهدات عالمی عارف همچون امام خمینی(ره) به ثمر نشست، برگرفته از آیات و روایات معصومین(ع) و فقه پیشروی شیعی است.

 


وی با بیان این که در نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت و حضور معصوم، یک مبحث مشروعیت و یک مقبولیت حکمرانی وجود دارد، افزود: مشروعیت نظام در عصر غیبت، به انتصاب عام ولی اعظم خداوند است اما مقبولیت آن با بیعت مردم صورت می گیرد.

 


استاد حوزه علمیه ادامه داد: بر این مبنا، حکمرانی و مرجعیت مردم در عصر غیبت به شخص فقیه عادل و جامع الشرایط، که بتواند منصب نیابت عام امام را برای خود تثبیت کند، واگذار شده است.

 


ولایت فقیه، سند مشروعیت نظام و رکن اساسی حاکمیت و قانونی بودن آن است
حجت الاسلام دعائی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی بر اساس این تفکرو زیرساخت حقوقی در قانون اساسی که از سوی خبرگان تئوریزه و با رأی قاطبه مردم تأیید شد، استقرار یافته است؛ بنابراین سند مشروعیت این نظام که حضور یک فقیه عادل جامع الشرایط است، در واقع رکن اساسی حاکمیت و قانونی بودن نظام است.

 

مجلس خبرگان در هندسه نظام سیاسی جمهوری اسلامی جایگاه بسیار رفیعی دارد
وی اضافه کرد: این رکن را خبرگان برجسته که توانمندی فقهی با مشخصات تعیین شده را دارند، در قالب مجلس خبرگان رهبری، کنترل و تداوم شرایط عام ولی فقیه را بررسی می کنند. بر این اساس، مجلس خبرگان در هندسه نظام سیاسی جمهوری اسلامی، جایگاه بسیار رفیعی دارد.

 


مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به تلاش برخی جریانات سیاسی برای جناحی کردن این مجلس، خاطرنشان کرد: جای تأسف است که افراد دچار کمبودهای معرفتی و اخلاقی، چنین هویت عظیمی را به مباحث مبتذل سیاسی و گرایشات حرفه ای کوچه بازاری و سیاست شیطانی آلوده و قداست این نهاد عظیم را مخدوش می کنند.

 


حجت الاسلام دعائی افزود: مگر می شود مجلس و نهاد برجسته ای را که بر اساس موازین پولادین تفقه شیعه در دوران غیبت شکل گرفته و (در میان آشفته بازار مکاتب سیاسی دنیا) سند مشروعیت نظام سیاسی ما است، دستخوش هواهای نفسانی و حرف های آلوده به اغراض سیاسی، سوء نیت و غفلت های شکننده  قرار داد؟.

 


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: تردیدی نیست که دشمنان تفکر اسلام ناب سیاسی و نسخه موفق فقه سیاسی شیعی که توانست در عصر غیبت نخستین بار حاکمیت قدرتمندانه اسلام را در حساس ترین نقطه مستقر کند، طراحی های زیادی برای نابودی آن در دست اقدام داشته و دارند.

 


دشمن با قداست زدایی از نهاد خبرگان درصدد تضعیف ولایت فقیه به عنوان رمز پایداری و موفقیت نظام است
وی گفت:  به اذعان همه دشمنان جمهوری اسلامی، رمز شکوه و پایداری و تداوم این نظام، به شخص ولایت فقیه برمی گردد. از این رو به وضوح به این جمع بندی رسیده اند که تا نهاد ولایت فقیه با اتصال به ولی خدا در حال نقش آفرینی منحصر به فرد و قدرتمندانه برای حفظ جمهوری اسلامی است، آن ها به اهداف ویرانگر خود نمی رسند از این رو تصمیم قطعی و برنامه ریزی برای تضعیف این نهاد و شخص ولایت فقیه دارند.

 


حجت الاسلام دعائی با بیان این که این مطالب، تحلیلی نبوده و قطعی، مستند و مبتنی بر مشاهدات مکتوب و غیرمکتوب است، افزود: یکی از برنامه های دشمنان این است که جایگاه رفیع خبرگان که باید عالمانه ترین سطح مدیریت در عصر غیبت(شناسایی و تعیین ولی فقیه، حفاظت از او در برابر هجمه های داخلی و خارجی، حراست از جایگاه او برای انجام رسالتش) را حراست کند، از قداست ساقط و در حد دعواهای کوچه بازاری افرادی که نگاهشان به مسأله حکمرانی، نگاه نفسانی و تصاحب قدرت و ثروت است، تنزل دهند.

 


هر که درصدد کوچک‌ترین تخریب خبرگان باشد، بزرگ ترین خیانت را به فلسفه نظام سیاسی اسلام کرده است
وی با خطرناک خواندن این رویکرد، گفت: از امت فرهیخته انتظار داریم با این شاخص که هر که درصدد کوچک‌ترین تخریب خبرگان باشد، دانسته یا ندانسته بزرگ ترین خیانت را به فلسفه نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت کرده است، مواجهه معقول و هوشمندانه با این رویکرد داشته و آنان را با طرد عینی از رأی و همراهی، به انزوا بکشانند.

 


قانون فعلی، ولایت فقیه را در یک فرد متعین می داند

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به طرح شورایی کردن رهبری، در تبیین پشت پرده و اهداف طرح کنندگان این مسأله، اظهار کرد: فرد یا افرادی که این مسأله را مطرح کرده اند از چند حالت خارج نیستند؛ یا حداقل حافظه خود را از دست داده و نمی داند مسأله رهبری شورایی در ویرایش نخست قانون اساسی وجود داشت که با ارجاع آن از سوی امام خمینی(ره) به مجلس خبرگان دوم، این مسأله به طور کلی منتفی شد و مردم نیز به آن رأی دادند.

 


حجت الاسلام دعائی با بیان این که قانون فعلی، ولایت فقیه را در یک فرد متعین می داند و رهبری شورایی، یک قانون ابطال شده قدیمی است، خاطرنشان کرد: فردی که دچار نسیان است و چنین مسائلی را طرح می کند، باید خود را از تمام مناصب حاکمیتی بازنشسته کند.

 


وی یادآور شد: از سوی دیگر طرح مسأله شورای رهبری می تواند اهداف دیگری همچون بازی کردن در پازل خیانت های دشمن برای مواجهه چند ضلعی با ولی فقیه نیز داشته باشد که بوی خیانت از آن به مشام می رسد.

 


مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: بسیار طبیعی است که باتوجه به تداوم موفقیت های اساسی جمهوری اسلامی در طی سال های اخیر به زعامت رهبر معظم انقلاب، توطئه های چندلایه ای و بسیار پیچیده برای تضعیف این رمز موفقیت نظام، دردست اقدام عناصر داخلی و دشمنان باشد.

 


کسانی که در گفتمان خود خلاف قطعیات دیدگاه های ولی فقیه اظهار نظر می کنند صلاحیت ورود به مجلس خبرگان را ندارند
حجت الاسلام دعائی ادامه داد: جا دارد همه امت اسلامی ما حتی اگر دارای گرایشات ولایی و اسلام ناب هم نباشند با انصاف به موضوع نگاه کنند و با تأمل منصفانه برای حفاظت از این رمز شوکت کشور و نظام، درانتخاب کاندیداهای خبرگان، نهایت دقت را داشته باشند تا عناصری انتخاب شوند که به معنای واقعی کلمه، نهاد قدسی ولایت فقیه را از هر آسیب و آفتی حراست کنند و اجازه تضعیف آن را به کسی ندهند.

 


به گفته این استاد حوزه علمیه، کسانی که در گفتمان، گرایشات و موضع گیری های خود خلاف قطعیات دیدگاه های ولی فقیه اظهار نظر داشته و مخالفت های صریح کرده اند، صلاحیت ورود به نهادی که می خواهد پشتیبان ولایت فقیه باشد را ندارند.

 


وی اضافه کرد: مردم در شرایط حاضر با درایت بالا، نقش خود را در انتخاب وزنه های اصیل، باتقوا و مطلع به شیطنت های دشمن و نقشه های براندازانه آنان را انتخاب کنند نه کسانی را که غرق در گرایشات جناحی و ثروت های بادآورده و بی انتها هستند.

 


حجت الاسلام دعائی یادآور شد: فتنه بزرگ تری برای خبرگان پیش بینی شده اما تا خروجی آن یعنی نهاد ولایت فقیه در جمهوری اسلامی فعال باشد، دشمنان به اهداف خود نخواهند رسید./930/301/ب1

ارسال نظرات