۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۱۲۱۷۳
آیت‌الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران:

شورای نگهبان با غوغا سالاری از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نمی‌کند/ انتظار قانونمداری عملی داریم نه شعاری/ غلو در برجام آسیب‌زا است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که شورای نگهبان با غوغاسالاری از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد، گفت: بگذارید فضا آرام باشد، فضا که غبارآلود شد زمینه‌ساز فتنه می‌شود.
آيت الله سيد احمد خاتمي نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی به بیان ملاک‌های نمایندگی اصلح در نظام اسلامی ایران پرداخت و گفت: نمایندگانی در شأن این ملت هستند که مسئولیتشان را امانت بدانند.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: کسی که نمایندگی را لقمه چرب می‌داند، حرص می‌زند و تشنه قدرت است؛ اما کسی که نمایندگی را امانت می‌داند هیچ حرصی ندارد و با آرامش کامل به انجام وظیفه می‌پردازد.
 
وی ادامه داد: کسی که نمایندگی را امانت می‌داند و امین است نمی‌گوید به هر قیمتی و هر طور شد باید به مجلس برسم، خرج میلیاردی نمی‌کند و می‌گوید تکلیف من آمدن به میدان است و تکیف مردم هم هرچه تشخیص دادند اما کسی که نمایندگی را لقمه چرب می‌داند می‌گوید هر طور شد باید به مجلس برسم و گاهی تبلیغاتشان سر از میلیاردها تومان درمی‌آورد.
 
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: کسی که بینش او به نمایندگی امانت است به قانون احترام می‌گذارد و تسلیم قانون است، دروغ نمی‌گوید و به مردم وعده دروغ نمی‌دهد، اما آن کس که به نمایندگی به عنوان لقمه چرب نگاه می‌کند از قانون عبور می‌کند، وعده دروغ می‌دهد و می‌گوید بگذار به مجلس برسیم بعد اگر مردم گفتند چه شد می‌گوییم ما می‌خواستیم نگذاشتند.
 
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: کسی که مسئولیت را امانت می‌داند اثبات خود را به قیمت تخریب رقیب نمی‌داند و ظرفیت‌های خود را می‌بیند اما کسی که مسئولیت را لقمه چرب می‌داند اثباتش را به قیمت تخریب رقیب می‌بیند.
 
تأکید بر قانونمنداری عملی در انتخابات پیش‌رو
وی حضور پرشور مردم در انتخابات را برای نظام مهم ارزیابی کرد و با بیان این‌که مردم در بیش از سی انتخاب، حاضر در صحنه بودند و مایه عزت نظام شدند و در همه این انتخاب‌ها پیروز ملت بزرگ ایران است، بر قانونمداری عملی در انتخابات پیش‌رو تأکید کرد.
 
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: این روزها آنقدر قانون قانون گفته می‌شود که گاهی تکراری نشان می‌دهد اما آنچه انتظار داریم قانونمداری عملی است نه قانونمنداری شعاری، برخی تا وقتی قانون را قبول دارند که نظر خودشات را تأمین کند اما اگر نظرشان تأمین نشد به هتک شورای نگبهان و هتک نظارت می‌پردازند.
 
وی با بیان این‌که هتک شورای نگهبان خودمداری است که قرآن آن را از بت‌پرستی بدتر می‌داند، گفت: قانون نظارت را به شورای نگهبان واگذار کرده است و این نظارت هم استصوابی است.
 
اعتراض حق قانونی عدم صلاحیت‌ شده‌ها است
امام جمعه موقت تهران، اعتراض را حق قانونی عدم احراز شده‌ها و رد صلاحیت‌ها شده‌ها دانست و با بیان این‌که هیچ‌کس مدعی نمی‌شود که شورای نگهبان و هیأت نظارت معصوم هستند، اظهار داشت: عدم احراز و رد صلاحیت برای مجلس است و این به معنای آن نیست که فرد به درد مجلس نمی‌خورد، چه بسا این فرد به درد مجلس نخورد اما مدیر خوبی است.
 
وی تأکید کرد: اهانت به شورای نگهبان سابقه دیرینه دارد و از زمان امام سابقه داشته است، بنده با شناختی که از فقهای شورای نگهبان دارم بر این باورم که این افراد دینشان را به این حزب و آن حزب نمی‌فروشند و دینمدارانه عمل می‌کنند.
 
شورای نگهبان با غوغاسالاری برخی عقب‌نشینی نمی‌کند
آیت‌الله خاتمی تبدیل برخی اجتماعات به میتینگ ضد شورای نگهبان را به مصلحت کشور و انتخابات ندانست و اظهار داشت: تریبون‌داران مراقب حرف‌های خود باشند به ویژه آنها که مسئولیت دارند، مسئولان فکر نکنند که حرفشان حرف یک شهروند معمولی است شما که اهانت کنید زیرمجموعه شما هم یکی از پس دیگری جرأت اهانت پیدا می‌کند.
 
وی با بیان این‌که با غوغاسالاری برخی، شورای نگهبان عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد، گفت: بگذارید فضا آرام باشد، فضا که غبارآلود شد زمینه‌ساز فتنه می‌شود؛ اگر می‌خواهیم فضای انتخابات فضای سالمی باشد باید مراقب حرف‌هایمان باشیم. نمی‌گوییم آرامش قبرستانی حاکم باشد، اعتراض و انتقاد کنید اما منطقی نه با نیش.
 
حق‌الناس با تفسیر مقام معظم رهبری در نظر گرفته شود
خطیب نماز جمعه تهران از اعضای محترم شورای نگهبان خواست که حق‌الناس را با تفسیر مقام معظم رهبری در نظر بگیرند و گفت: کسانی را که رد صلاحیت شده‌اند، وقتی فهمیدید رد صلاحیتشان مبنا نداشته است تأییدشان کنید و کسانی را که مطمئن هستید صلاحیت ندارند به هیچ عنوان زیربار تأیید صلاحیتشان نروید.
 
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: نظام امانت شهیدان است در این عرصه شورای نگهبان باید امانت شهیدان را حفظ کند و آنچنان که در گذشته بودند الآن هم با توکل بر خدا قانونمدارانه عمل کنند و از سرزنش‌ها و انتقادهای نابجا بیمی به خود راه ندهند.
 
موفقیت در برجام مرهون استقامت مردم و پیشرفت کشور است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرجام رسیدن برجام اظهار داشت: باید از مردم خوب، صبور و مقاوم در این عرصه تشکر کرد که اگر مقاومت مردم و مقاومت فرزندان فن‌آور این ملت نبود و در اراک و فردو تأسیسات پیشرفته را نداشتیم، همین مقدار موفقیت هم به دست نمی‌آمد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر بخواهیم به آرمان‌های مقدس خود برسیم از مقاومت جواب می‌گیریم از رییس جمهور، هیأت مذاکره کننده به ویژه وزیر امور خارجه تشکر کرد و گفت: واقع‌بینانه نسبت به برجام نگاه کنیم؛ این موفقیت بود اما رفع بخشی از تحریم‌ها بود نه همه تحریم‌ها.
 
غلو در بحث برجام آسیب‌زا است/ برجام فتح‌الفتوح نبود
وی غلو در بحث برجام را آسیب‌زا خواند و تصریح کرد: کدام ایرانی صحنه برداشتن قلب رآکتور اتمی اراک را دید و حسرت نخورد؛ برجام فتح‌الفتوح نبود، هزینه سنگینی دادیم، 12 سال فن‌آوران ما خون دل خوردند تا صنعت هسته‌ای کشور را به اینجا رساندند و این هزینه سنگینی است.
 
آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که موفقیت برجام به سبب آن است که نظام ما توانست برخی از این شیاطین را از حرف‌های باطلی که مدام می‌زدند، مجبور به عقب‌نشینی کند، گفت: تعبیر شکست را برای برجام نادرست می‌دانم که پیروزی و شکست را باید در رابطه با اهداف بلند دید.
 
وی با اعتراض نسبت به برخی تعبیرها درباره برجام که آن را فروختن کشور عنوان می‌کنند، گفت: کدام فروختن کشور، کشوری که رهبر بیدار، هوشیار و حافظ عزت مانند مقام معظم رهبری دارد، مسئولان و مذاکره‌کنندگانی که آقا از آنها به امین، متدین و شجاع تعبیر کرده است کشور را نمی‌فروشند.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری موفقیت در برجام را عنایت خداوند دانست و تصریح کرد: خدا را ستایش کنیم که این جلوی غرور را می‌گیرد و آفت هر پیروزی غرور است اما وقتی بر این باور بودیم اگر موفقیتی بوده به عنایت خدا بوده است جلوی غرور فردی و جناحی را می‌گیرد.
 
خوشبینی به دشمن آفت پیروزی در برجام است
وی سخن رییس جمهور را که گفته بود پیروزی در برجام پیروزی ملت بود نه پیروزی یک جناح و جریان، سخن درستی خواند و گفت: آفت این پیروزی خوشبینی به دشمن است، اگر فکر کنیم آمریکا لطفی در حق ما کرده که توافق کرده است این بزک کردن دشمن است، منطق قرآن این است که هرچه از دست دشمن برآید فتنه می‌کنند و رنج شما را می‌خواهند.
 
آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که وقتی اوباما برجام را امضا می‌کرد در همان حال تحریم‌های جدید را امضا کرد و این یعنی آمریکا همان شیطان بزرگ است، گفت: برخی افرادی که تمایل به آمریکا دارند و مصداق افراطی هستند و ارتجاع و عقب‌گرد را می‌خواهند، فردا به این مردم مسلمان مرگ بر آمریکا گو نگویند تندرو، شما خودتان تندرو هستید که این ملت را درک نمی‌کنید.
 
وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه بهمن، این ماه را ماه انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: نسل‌های گذشته این ایام مبارک را برای مردم به ویژه نسل‌های جدید انقلاب تبیین کنند و بگویند که در دوران طاغوت‌ استقلال ستیزی، آزادی‌ستیزی و اسلام‌ستیزی حرف اول را می‌زد و امام مردم را جمع کرد و کاخ 2500 ساله آنها را منهدم ساخت.
 

آیت‌الله خاتمی دانستن قدر انقلاب باشکوه اسلامی و انتقال آن به نسل‌های بعدی انقلاب را وظیفه نسل اول انقلاب عنوان کرد./920/پ201/ج

ارسال نظرات