۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۱۲۱۳۸
پژوهشگر اسلام و تاریخ تشیع:

حضرت معصومه محدثه و مطهره بودند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر اسلام و تاریخ تشیع با بیان اینکه شخصیت حضرت معصومه(س) شباهت زیادی به حضرت زهرا(س) دارد، گفت: این بانوی کریمه هم مانند مادر بزرگوارشان محدثه و مطهره بودند.
حجت الاسلام و المسلمين محمد هادي يوسفي غروي استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی شامگاه دیروز در برنامه پرسمان تاریخی از رادیو معارف با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از امام زادگان بالافصل و دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) هستند، گفت: ایشان نه تنها به خاطر اینکه دختر، خواهر و عمه امام هستند دارای مقام و مرتبه بالایی هستند بلکه به این علت که خودشان دارای مقام و مرتبه علمی بوده و دارای مقام عصمت هستند مورد مدح مردم قرار گرفته اند.

 

وی افزود: شخصیت حضرت معصومه(س) شباهت زیادی به حضرت زهرا(س) دارد و این بانوی کریمه هم مانند مادر بزرگوارشان محدثه و مطهره بودند و پدر ایشان که یک امام بودند مانند رسول خدا(ص) در مورد دختر خود می‌فرمودند که«ابوها به فداها» و امام رضا(ع) هم به دلیل همین عظمت روحی و معنوی بانوی کریمه ایشان را معصومه نامیده اند.

 

پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: از ساداتی که در جوار حضرت و در حرم ایشان دفن هستند اطلاعات چندان زیادی در دست نیست و تنها کسی که در میان مردم شناخته شده بوده و در کنار بانوی کریمه دفن شده‌اند حضرت زینب(س) دختر امام جواد(ع) است.

 

حجت الاسلام یوسفی غروی ادامه داد: دختر امام جواد(ع) نخستین کسی بودند که بر فراز حرم بانوی کریمه که یک سایه بان داشت گنبد بنا کردند و وصیت کردند که ایشان را در کنار عمه بزرگوارشان دفن کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بنای حرم حضرت معصومه(س) در دروان صفویه و پس از آن در عصر قاجار و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت گفت: علت هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به ایران در ظاهر دیدار برادر و لی در باطن هجرت برای یاری امام عصر خود بود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت علی (ع) در فتح مکه نقش بسیاری مهمی داشتند و هرگاه در جنگی پرچم اسلام به دست ایشان بود شکست سپاه اسلام از محالات بود و در زمان فتح مکه هم که سوره نصر از آن به عنوان فتح بزرگ یاد می‌شود فتح مکه به دست حضرت علی(ع) اتفاق افتاد و ایشان بعد از آن پرچم اسلام را برداشتند و در مکه سخن پیامبر(ص) را مبنی بر عفو همگانی قرائت کردند.

 

حجت الاسلام یوسفی غروی با تأکید بر اینکه قبل از حضرت علی(ع) در فتح مکه پرچم به دست یکی دیگر از انصار بود، افزود: این فرد به دلیل دشمنی که با قریش داشت فرمان پیامبر(ص) را بر خلاف دستور ایشان خواند که حضرت علی (ع) پرچم را از او گرفت و فرمان پیامبر(ص) را به درستی برای سپاه اسلام بیان کردند و این خود برهان واضحی برای این است که حق تنها مدعای حضرت علی(ع) برای حضور در کنار پیامبر(ص) بود./968/پ203/ی

ارسال نظرات