۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۳۱۲۰۶۶
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

گردشگری معنوی فرصتی برای رها شدن از روح ناسالم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام الویری در نشست مقدماتی بین‌المللی گردشگری و معنویت با موضوع انگیزه‌های معنوی گردشگران، گفت: گردشگری معنوی فرصتی برای رها شدن از روح ناسالم است و در روحیات انسان تأثیر مستقیم دارد.
الويري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست مقدماتی بین المللی گردشگری و معنویت با موضوع انگیزه های معنوی گردشگران که صبح امروز در ساختمان دین پژوهان کشور برگزار شد، گفت: قم یکی از کانون های مهم گردشگری مذهبی و معنوی در جهان اسلام به شمار می آید.

 

وی افزود: از سال 1960 بحث گردشگری معنوی در مجامع بین الملل مطرح بوده است، چرا که گردشگری معنوی فرصتی برای رها شدن از روح ناسالم است و در روحیات انسان تأثیر مستقیم دارد.
 

حجت الاسلام الویری اظهار داشت: امروز گردشگری به عنوان صنعت یاد می‌شود و گردشگری معنوی به معنای بعد غیر مادی از زندگی است، بنابراین هر امر غیرمادی که در زندگی با بینش تعالی باشد معنویت است.
 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: معنویت را می توان با عنوان تجربه درونی برآمده از توجه به یک امر ارزشی چه الهی و چه بشری که اغلب مقدس است و به انسان آرامش و رضایت‌مندی روحی و درونی می بخشد، تعریف کرد.
 

وی با اشاره به عوامل گسترش گردشگری در جهان اسلام، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل آن می توان به توصیه های صریح قرآن کریم که به 13 مورد آن که در آیه با لفظ سیر در زمین داریم اشاره کرد که یا به صورت توصیه ای و یا به صورت توبیخی بیان شده است.

 

حجت الاسلام الویری ادامه داد: از دیگر عوامل گسترش گردشگری اعمال دینی که به سفر پیمان خورده است از جمله حج و زیارت و نیازهای حکومت اسلامی به گردش مانند جمع آوری زکات از شهرهای مختلف و همچنین شرایط اجتماعی مناسب می توان نام برد.
 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان ویژگی های گردشگری معنویت‌گرا، گفت:  گردشگری معنویت‌گرا یک نوع گردشگری در مقابل دیگر گردشگری ها نیست بلکه یک رویکرد است و با همه گردشگری ها قابل جمع است.
 

وی در پایان گفت: گردشگری معنوی الزاما محدود به اماکن دینی و مذهبی نیست، بلکه گردشگر می‌تواند از همه آفریده‌های خداوند در جهان به عنوان معنویت در سفر استفاده کرد؛ گردشگری معنوی نیازی به راهنما نمی‌خواهد چرا که فرصتی برای خلوت کردن با خود است./1325/202/ب2

ارسال نظرات