۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۳۱۱۹۸۳
در قم؛

نشست علمی «روش‌های تبلیغی جریان‌های تکفیری» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ بیست و یکمین نشست علمی تأثیر اندیشه سلفی در تحولات جهان اسلام برگزار شد و روش‌های تبلیغی سلفی‌ها و راه‌های جلوگیری از نفوذ و گسترش آنها بررسی شد.
سلفي گري وهابيت و اختلاف بين شيعه و سني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و یکمین نشست علمی تأثیر اندیشه سلفیه در تحولات جهان اسلام با عنوان «روش‌های تبلیغی جریان‌های تکفیری» با حضور حجت الاسلام عبدالله علی بخشی، کارشناس گروه‌های تکفیری، و دیگر اساتید و پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه شب گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام صادقیان، مسؤول اداره مذاهب مرکز مدیریت حوزه علمیه در ابتدای این نشست با تسلیت وفات حضرت معصومه(س) به مبانی اعتقادی تکفیری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: آیاتی مانند آیه 123 سوره توبه که به جهاد با کفار اشاره دارد امروز توسط تکفیری‌ها که عمل به ظواهر را ملاک عمل خود می‌دانند تبدیل به دلیلی برای کشتار کسانی شده است که دین یا مذهبی غیر از مذهب آنها اعتقاد دارند و با کافر شمردن آنها خون شان را حلال می‌دانند.

 

وی با بیان این که امروزه شاهد گسترش تفکر تکفیری در شمال آفریقا و آسیای میانه هستیم، افزود: باید ما با جریان شناسی و ریشه یابی این تفکر به دنبال چرایی گسترش این تفکر در دنیا باشیم که چگونه و از چه روشهایی برای تبلیغ استفاده می‌کنند و چرا مسلمانان به این گروه‌ها جذب می‌شوند.

 

حجت الاسلام صادقیان فضای مجازی را یکی از ابزارهای مهم تبلیغی اندیشه‌های تکفیری دانست و ابراز داشت: تکفیری‌ها در فضای مجازی به خاطر سرعت در انتقال پیام به شایعه سازی و دروغ پردازی نسبت به شیعیان و دیگر مذاهب می‌پردازند و از این طریق با برجسته سازی اختلافات شیعیان و اهل سنت به تبلیغ و جذب اهل سنت برای مقابله با شیعیان می‌پردازند.

 

در ادامه حجت الاسلام عبدالله علی بخشی، کارشناس و پژوهشگر مسائل گروه‌های تکفیری به سخنرانی پرداخت و با اشاره به سرعت انتقال اطلاعات و اهمیت حوزه فرهنگ و جنگ روانی خاطرنشان کرد: ما باید در اولین گام دشمن را بشناسیم و بدانیم که از چه طریقی به دنبال ضربه زدن به ما است و از این طریق جلو اقدامات و راهکارهای فرهنگی و نظامی آنها را بگیریم.

 

وی با بیان این که سلفی‌ها از پنج فرقه تشکیل شده اند و افکار و اعتقاداتی متفاوت و متضاد دارند، ابراز داشت: از طرف دیگر فرقه‌های سلفی وجوه مشترکی هم دارند و ما باید با دنبال کردن سیاست‌های تقریبی کاری نکنیم که آنها را علیه خود متحد کنیم و این مستلزم شناخت نقاط مشترک سلفی‌ها است.

 

استاد حوزه و دانشگاه احیای دوران سلف، ایجاد خلافت اسلامی و صحت فهم سلف را از مهم‌ترین نقاط اشتراک گروه‌های سلفی برشمرد و اظهار داشت: در مبارزه سلفی‌ها با شیعیان، اهل سنت معتدل بازیگران اول هستند که سلفی‌ها به دنبال جذب آنها برای مقابله با ایران هستند و ما نباید جوری رفتار کنیم که عامه اهل سنت معتدل به دامن تکفیری‌ها بیفتند.

 

وی با بیان این که جنگ تکفیریها در دو بُعد نظامی و فرهنگی است، تصریح کرد: بیشتر فعالیت تکفیری‌ها در بعد فرهنگی است و با تبلیغ و تخریب شیعه در میان مسلمانان و حتی در میان خود ایرانیان سعی در شبهه سازی و جذب نیرو از داخل خود ایران دارند و مهمترین ابزار آنها هم در جنگ روانی استفاده از فضای مجازی است که با صرف هزینه‌های زیاد و تشکیل سایت‌های زیادی به دنبال جذب نیرو و تخریب افکار عمومی بر علیه ایران هستند.

 

گفتنی است در پایان این نشست حجت الاسلام صادقیان با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: نشست بعدی با موضوع «تاریخ و اندیشه سلفیه زیدی در یمن» توسط حجت الاسلام سلطانی استاد حوزه و دانشگاه در تاریخ 14 بهمن در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد./843/پ202/س

ارسال نظرات