۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۴۴۲

انتشار 4 اثر علمی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین آثار منتشره خود 4 اثر علمی در سه حوزه قرآن، فلسفه و علوم سیاسی وارد جامعه علمی کشور کرده است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در حوزه پژوهش و انتشار آثار مطلوب علمی همواره در رده های نخستین مراکز علمی و پژوهشی بوده است و از استادان و پژوهشگران برتری نیز سود می برد.

 

این پژوهشگاه در آخرین آثار پژوهشی خود 4 اثر را در سه حوزه قرآن پژوهی، فلسفه و علوم سیاسی وارد جامعه علمی کشور کرده است که نام اثر به همراه نویسنده و مرکز فعال در انتشار در ذیل می آید:

 

اعجاز قرآن با گرایش شبهه‌پژوهی(2) به قلم محمدعلی محمدی

لازم به توضیح است، اعجاز قرآن یکی از مهم ترین مباحث علوم قرآن بلکه پایه و اساس مباحث قرآنی است و قرآن کریم تنها معجزۀ جاوید و ماندگار خداوند است که از زمان نزول تا کنون همه جنّ و انس را به هماوردی طلبیده و با صدای بلند اعلام می‌کند: اگر دربارۀ قرآن و صحّت انتساب آن به خداوند تردید دارید، همانند آن یا ده سوره یا لااقل یک سوره عرضه کنید.

 

با توجه به اهمیت بحث اعجاز، تحدی و نقشی که اثباتِ اعجاز در تربیت انسان‌ها و به ویژه مسلمانان بر عهده دارد، عده‌ای شبهاتی در‌این‌باره مطرح کرده‌اند. در مجموعۀ فرارو سعی شده به این شبهات پاسخ داده شود.

 

بازپژوهی ملاک‌های توسعه آیات الاحکام قرآن کریم به قلم سیدجعفر صادقی فدکی

لازم به ذکر است، بخش زیادی از آیات قرآن کریم به تکالیف شرعی انسان‌ها در موضوعات مختلف اختصاص دارد که این آیات به «آیات‌الاحکام» شهرت یافته است و مفسران و فقیهان اسلامی از آغاز تدوین تفاسیر آیات‌الاحکام و منابع فقهی به استخراج این آیات از قرآن کریم و تفسیر و استنباط احکام از آنها اقدام کرده‌اند؛ ولی ظرفیت تشریعی قرآن بسیار فراتر از کارهای انجام‌گرفته است و در قرآن کریم آیات و موضوعات متعدد دیگری نیز وجود دارد که مربوط به تکالیف شرعی انسان‌هاست.

 

این تحقیق با پژوهشی نو در صدد است تا با واردکردن این آیات و موضوعات به حوزه آیات‌الاحکام و مباحث استدلالی فقه، استنباط احکام از قرآن کریم را توسعه دهد و این کتاب الهی را بیشتر به صحنه زندگی عملی بشر وارد نماید.

 

گفتنی است، این اثر و اثر پیش گفته به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

 

نوخاستگی و آگاهی نوشته یاسر خوشنویس

لازم به توضیح است، پاسخ‌های متعددی برای مسئله ذهن و بدن مطرح شده است که هر کدام مورد نقادی‌های جدی قرار گرفته‌اند. در این میان، نوخاسته‌گرایان کوشیده‌اند موضعی میانی را مطرح کنند که هم از اشکالات دوگانه‌انگاری دکارتی به دور باشد و هم نقدهای اساسی علیه مادی‌انگاری به‌ویژه در مورد ویژگی آگاهی بر آن کارگر نیفتند.

 

در این کتاب، نخست کاربردهای مختلف مفهوم نوخاستگی و سپس کاربرد آن در مسئله ذهن و بدن بررسی می‌گردد. نوخاسته‌گرایان برخی از حالات ذهنی را به حالات عصبی مغز وابسته و در عین حال تحویل‌ناپذیر به آنها می‌دانند و همچنین در این کتاب، اَشکال مختلف این گونه وابستگی بررسی شده و سرانجام نوخاسته‌گرایی علّی به عنوان نسخه‌ای قابل دفاع پذیرفته می‌شود.

 

در ادامه پس از ارزیابی تلقی‌های مختلف از نوخاسته‌گرایی جوهری، برخی موضوعات مانند نسبت نوخاسته‌گرایی با نظریه حدوث جسمانی نفس و پیامدهای آن برای حیات پس از مرگ نیز بررسی شده‌اند.

 

گفتنی است این اثر به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

مبانی فلسفه سیاسی مشاء به قلم مرتضی یوسفی‌راد

لازم به تبیین است، دغدغه فیلسوفان مسلمان مشاء از حیث نظری، جمع عقل ـ وحی و فلسفه ـ دین و از حیث عملی، استقرار تعادل در فکر و عمل در سه سطح فرد، جامعه و نظام سیاسی است و این اثر بنیان‌های نظری خردورزی مزبور را مورد بحث فلسفی قرار‌ می‌دهد.

 

از این منظر، ارتباط وثیقی میان بنیان نظری با آرای سیاسی و توصیه‌های عملی آنها وجود دارد و نتایج حاصل از این بحث در حوزۀ عمل، بازپرداخت نظریه اعتدال و در حوزۀ نظر، تفسیر مدنی از آموزه‌های دینی است.

 

گفتنی است، این اثر به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ وارد جامعه علمی کشور شده است./1330/ت303/س

 
 

ارسال نظرات