۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۱۲۵۲
استاد طائب در درس خارج «جهاد و دفاع» تبیین کرد؛

دلیل فقهی تأکید مقام معظم رهبری به شرکت همگانی در انتخابات

خبرگزاری رسا ـ به دو دلیل باید در انتخابات شرکت ‌کنیم. نخست، این‌که این نظام اسلامی است. با این نیت شرکت شما در این انتخابات، جهادی می‌شود. دوم، امروز مشارکت در انتخابات جلوگیری از هجوم دشمن است. میزان مشارکت هر چه بالاتر رود، نظام تقویت و دشمن دفع می‌شود.
دلیل فقهی تأکید مقام معظم رهبری به شرکت همگانی در انتخابات

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در درس خارج «جهاد و دفاع» با بیان این‌که شرکت در انتخابات مصداق جهاد دفاعی است، بیان کرد: اگر مشارکت مردم بالا برود، دشمن می‌ترسد و عقب نشینی می‌کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: خدای متعال در سوره آل عمران به نقل داستان اُحد پرداخته و نارسایی که در آنجا پیش آمد را بیان فرموده است. زیرا در مسأله اُحد دو نارسایی داشتیم. نخست، این‌که وقتی پیامبر اکرم(ص) از مدینه به سمت اُحد حرکت کردند، عده‌ای نیامدند که نام فرمانده‌اش را عبدالله بن ابیّ بن سلول گفته‌اند.

 

وی افزود: دومین نارسایی این بود که وقتی درگیر شدند، عده‌ای فرار کردند. آن‌ها فرار کردند و مسلمان 70 نفر شهید دادند و پیامبر(ص) تا مرز شهادت جلو رفتند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین طائب عنوان کرد: خدای متعال در قرآن به هر دو مسأله پرداخته است. مسأله نخست، وقتی شهید دادند، در مدینه جوّی به راه افتاد. خدای متعال فرمود: «و ما أصابکم یوم التقى الجمعان فبإذن الله و لیعلم المؤمنین» یعنی فکر نکنید این کُشته‌هایی که داده‌اید از دید خدا مخفی بوده است. این اذن الهی بود. اما این جنگ یک فایده‌ دیگری داشت. غزوه احد سبب شد مؤمنان شناخته شوند. چون غیر مؤمنان فرار کردند.

 

 

وی ادامه داد: در آیه بعدی خدای متعال فرمود: «وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ نَافَقُوا وَ قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا قَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قَالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتَالا لاتَّبَعْنَاکُمْ هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِیمَانِ یَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِمْ مَا لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یَکْتُمُونَ» بعد فرمود: غیر از این که مؤمنان شناخته شوند، کسانی که در دل نفاق دارند هم شناخته شدند.

 

این وقتی است که پیامبر(ص) می‌خواهد برای احد حرکت کند. در مسجد اعلام جهاد کردند. همه در مسجد جمع شدند. به آن‌ها گفته شد بیایید برویم و در راه خدا بجنگیم. بعد گفت اگر برای خدا هم نمی‌خواهید بجنگید، برای دفاع از خودتان بایستید. دستور قتال در نبرد احد است. معنای «قَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ» در این آیه معلوم است، ولی معنای «أَوِ ادْفَعُوا» در این آیه جای تأمل دارد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به هدف دشمن در جنگ احد خاطرنشان کرد: داستان این است که دشمن برای حمله آمده بود و سه هدف داشت. نخست، پیامبر(ص) را بکشد. دو، مجتمع مسلمانان را به هم بزند. سه، شهر را به آتش بکشد. اگر داخل مدینه می‌آمدند، طبیعتاً این اتفاقات می‌افتاد. بنابراین به آن‌ها گفته شد که بیایید تا از پیامبر(ص) و از مجتمع مسلمانان دفاع کنیم. اگر به پیامبر(ص) و امنیت اسلام اعتقادی ندارید، برای امنیت شهرتان دفاع کنید.

 

وی اضافه کرد: مجموعه این نبرد، دفاع شد. منتهی این آمدن به دفاع، به دو انگیزه می‌تواند باشد. یک انگیزه این دفاع را جهاد می‌کند و آن این‌که بگویید چون پیامبر خدا(ص) و مسلمانان در خطر هستند. در راه خدا می‌جنگیم. با این نیت اگر آمدید، کار شما جهاد می‌شود و اگر کشته شوید، شهید هستید. ولی اگر برای این آمدید که اگر پیامبر(ص) کشته شود و مجتمع مسلمانان به هم بخورد، شهر به آتش کشیده می‌شود‌ و امنیت شهر به هم ‌می‌خورد، نامش دیگر جهاد نیست و دفاع است.

 

 

استاد طائب عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود: بیایید به جنگ برویم. چون دارند حمله می‌کنند. دعوت من این است که برای حفاظت من، حفاظت دین خدا و برای حفاظت مسلمانان بجنگید. ولی اگر به این اعتقاد ندارید، دشمن را دفع کنید که شهرتان آتش نگیرد و امنیت به هم نخورد.

 

وی با بیان این‌که این آیه دستور به قتال است، یادآور شد: اقتال در آیه مذکور به قرینه کلمه «أَوِ ادْفَعُوا»،قتال دفاعی می‌شود. پس جهاد در این آیه یعنی حرکت برای دفع تجاوز دشمن. اما چیزی که این را جهاد کرده، نیت است. من می‌روم اما برای این‌که پیامبر(ص) زنده بماند. اگر برای این موضوع رفتی، فایده امنیت شهر هم حاصل می‌شود. ولی اگر فقط برای امنیت شهر جنگیدی، یک چیزی را از دست داده‌ای و آن هم ثواب آخرتی است. در آخرت چیزی از خدا طلبکار نیستی، ولی امنیت شهرت حاصل می‌شود.

 

شرکت در انتخابات مصداق جهاد دفاعی

 

حجت‌الاسلام و المسلمین طائب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از مسأله نکته‌ای دقیق قابل برداشت است. چند وقت پیش مقام معظم رهبری فرمودند: «در انتخابات شرکت کنید. اگر به انقلاب و اسلام هم اعتقاد ندارید، برای کشورتان شرکت کنید.» مبنای کلام ایشان همین آیه بود. چون امروز انتخابات دفاع از اسلام است. ما در این عالم مورد هجوم دشمن هستیم. اگر در اینجا مشارکت مردم پایین بیاید، حمله را شروع می‌کنند. ولی اگر مشارکت مردم بالا برود، می‌ترسند و عقب نشینی می‌کنند.

 

وی افزود: در اُحد اگر آن تعدادی که به همراه ایشان نیامدند، به همراه ایشان به جنگ می‌آمدند، ابوسفیان می‌ترسید و عقب نشینی می‌کرد. پس میزان مشارکت مردم برای عقب‌نشینی دشمن از هجوم مؤثر است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم دلایل شرکت مردم در انتخابات را برشمرد و اظهار کرد: به دو دلیل باید در انتخابات شرکت ‌کنیم. نخست، این‌که این نظام اسلامی است. این نظام آمده اسلام را یاری و شیعه را تقویت کند. من به این دلیل شرکت می‌کنم. با این نیت شرکت شما در این انتخابات، جهادی می‌شود. ولی اگر به آن انگیزه‌ای که آقا فرمودند: یعنی انگیزه وطنی هم بیایید، امنیت کشور را بالا می‌برید. چون وقتی حمله نکردند، تهران امن می‌شود. همه جا امن می‌شود.

 

 

وی افزود: اما این‌که این دعوت که فرمود: «اگر اعتقاد هم نداری بیا» جایز بود یا واجب؟ باید گفت: واجب است. چون این «أَوِ ادْفَعُوا» را پیغمبر(ص) گفته است.

 

استاد طائب تأکید کرد: بیان آقا همانند بیانی است که پیامبر اکرم(ص) یا مأذونین پیامبر اکرم(ص) در جنگ اُحد گفتند. اگر لازم نبود، قرآن برای ما نقل نمی‌کرد. «تَعَالَوْا قَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ»، دعوت اولیه این است که برای خدا در انتخابات شرکت کنید. بعد می‌گوید: «أَوِ ادْفَعُوا» اگر برای خدا هم نمی‌خواهید بیایید. این انتخابات در امنیت شما دخالت دارد؛ چون هر چه در این نظام، مشارکت مردم بالا برود، هجوم دشمن به شما را عقب می‌اندازد و کم رنگ می‌کند. وقتی کم رنگ شد از امنیت بهره‌مند می‌شوید.

 

وجوب تشویق مردم به شرکت در انتخابات

 

حجت‌الاسلام و المسلمین طائب در پایان با بیان این‌که تشویق مردم به شرکت در انتخابات بر ما هم واجب است،‌ بیان کرد: ما باید همین مطلب را به مردم بگوییم و یکی از فواید درس دفاع، همین است. امروز مشارکت در انتخابات جلوگیری از هجوم دشمن و «اِعداد» است؛ «وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ.» وقتی اعداد شد، میزان مشارکت هر چه بالاتر رود، نظام تقویت و دشمن دفع می‌شود. آوردن مردم پای صندوق هم جهاد می‌شود./993/202/ر

ارسال نظرات