۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۱۱۱۴۰
ظریف به وین رفت؛

برجام به روز اجرا نزدیک شد

خبرگزاری رسا ـ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، درحال نهایی شدن است؛ منابع خبری از انتشار آن در ساعات آینده امروز خبر داده اند.
پرچم ايران

به گزارش خبرگزاری رسا، جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این مطلب گفت:‌ آقای ظریف را در این سفر  سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

 

گزارش آژانس انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، در حال نهایی شدن است. برخی منابع از انتشار آن در ساعات آینده امروز خبر داده اند.

 

با انتشار این گزارش، کاستن از تحریم ها که تعهدات طرف مقابل است روند اجرایی به خود می گیرد.

 

* برجام به روز اجرا نزدیک می شود

 قرار است آژانس بین اللملی انرژی اتمی، عنقریب، گزارشی از انجام تعهدات ایران درچاچوب توافقنامه هسته‌ای ارائه کند.

 

گزارشی که بعد از آن باید طرف­های دیگر مذاکره کننده به تعهدات خود یعنی برداشتن تحریم­های مرتبط با برنامه هسته­ای ایران عمل کنند.

 

همه از اعلام دقیق روز اجرای برجام ابا می کنند، اما می گویند اجرای برجام بسیار نزدیک است.

 

بر اساس توافقنامه هسته‌ای که تیرماه به دست آمد، ایران باید تعداد سانتریفوژهای خود را تا دو سوم کاهش می‌داد. به گفته صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، در نطنز، پنج هزار و 60 سانتریفوژ برای غنی سازی سه و 67 صدم درصدی و در فردو، هزار و 44 سانتریفوژ برای تحقیق و توسعه ماند.

 

گام دوم ایران که اجرای تعهدات علی الارض یا روی زمین نامیده می­شود مبادله سوخت غنی شده با غنی نشده بود.

 

ایران با حفظ  300 کیلو ذخایر راهبردی اوارنیوم غنی شده خود، بقیه را که با اصل سوخت و صفحه های نیمه ساخته در مجموع حدود یازده تن می شد با حدود 220 تن کیک زرد یا اورانیوم طبیعی روسیه مبادله کرد.

 

سومین و مهمترین تعهد ایران، اقدام برای بازطراحی رآکتور اراک بود که کالاندریا یا هسته مرکزی رآکتور، خارج شد تا قلب جدیدتری در آن قرار گیرد؛ با بازطراحی، راکتور اراک، پلوتونیوم کمتری تولید خواهد کرد.

 

ایران این آخرین تعهد را نیز پنج شنبه 24 دی­ماه به پایان رساند و حالا با انجام تعهدات سه گانه و بازدید بازرسان آژانس، نوبت آژانس بین­المللی انرژی اتمی است که گزارشی در تایید اجرای تعهدات برجامی ایران منتشر کند.

 

گزارش تأیید کننده آژانس، مقدمه اجرایی شدن برجام و اقدام گروه پنج بعلاوه یک مبنی بر کاهش تحریم­ها را فراهم می‌کند.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا، مهرماه، گام نمادین را برای لغو تحریم ها روی کاغذ برداشتند و بعد از گزارش آژانس، باید عملا تحریم ها را لغو کنند./822/د102/ج

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظرات