۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۳۱۱۱۳۲
آیت الله علم الهدی:

دعوت به تبعیت از امام زمان، نشانه اعتبار قیام در عصر غیبت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس در ادامه جلسات درس خارج فقه خود به بررسی ملاک اعتبار قیام در عصر غیبت پرداخت و گفت: هرجا کسی چه در زمان غیبت و چه حضور، قیام کرد و مردم را به امام معصوم(ع) دعوت نمود، قیامش مورد تأیید است؛ ملاک اعتبار قیام در زمان غیبت، دعوت به امام زمان است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، جریان «قیام زید» را دلیلی بر وجوب قیام در زمان غیبت دانست و گفت: جریان زید جریانی است که همه را به شک انداخته، عده ای با عنایت به این که او از دستور امام باقر(ع) مبنی بر عدم قیام تخلف کرده، می گویند «به طور کلی قیام در زمان غیبت جایز نیست»؛ از طرف دیگر عده ای آن قدر قیام او را مهم گرفتند که زیدیه شدند اما در هر حال خیلی از مؤلفه های قیام او اگر مورد تأیید باشد، دلالت می کند بر لزوم قیام در عصر غیبت.

 

وی با اشاره به روایت منقول از امام صادق(ع) که می فرماید «وَ لَا تَقُولُوا خَرَجَ زَیْدٌ فَإِنَّ زَیْداً کَانَ عَالِماً وَ کَانَ صَدُوقاً وَ لَمْ یَدْعُکُمْ إِلَى نَفْسِهِ إِنَّمَا دَعَاکُمْ إِلَى الرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّد(ع)...»، قیام زید را معتبر دانست و خاطرنشان کرد: در انتهای این روایت، حضرت می فرمایند «کَفَاکُمْ بِالسُّفْیَانِیِّ عَلَامَه»؛ ظاهر این عبارت دلالت می کند که تا ظهور سفیانی هیچ قیامی نباید انجام داده و دنبال هیچ پرچمی هم نباید راه بیفتیم اما ما این جا تحلیلی روی خود روایت داریم که این برداشت را نفی می کند.

 

امام جمعه مشهد مقدس سپس به تبیین تحلیل خود پرداخت و اظهار کرد: این روایت از سه قسمت قابل تعمد است؛ قسمت اول که امام(ع) در آن شیعیان را سفارش به داشتن بصیرت سیاسی می کنند که دنبال هر پرچمی راه نیفتند و خون شان را در هر جایی هدر ندهند یعنی حرکت شان حرکتی احساسی نبوده و عقلایی و با بصیرت باشد؛ برای نمونه کسانی که دنبال «محمد بن نفس زکیه» راه افتادند افراد بی بصیرتی بودند که مخالف امام صادق(ع) هم نبودند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: در بخش دوم، حضرت مسأله «زید» را مطرح کرده و می فرمایند «هرکس قیام کرد، نگویید مانند زید است»؛ این نشان می دهد قیام زید به حق بوده و حضرت آن را تأیید می کنند؛ ایشان می فرمایند «زید قیام کرد و مردم را به سوی رضای از آل محمد(ص) دعوت کرد.

 

وی یادآور شد: زید کسی بود که نسبت به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) عشق می ورزید و از همین رو وقتی قیام کرد، نتیجه قیامش این بود که مردم با امام(ع) بیعت می کردند تا خلافت را به امام معصوم برگردانند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که «چرا زید در قیام خود از امام صادق(ع) نام نبرد؟» گفت: زید از دو جهت در قیام خود تصریح به نام امام صادق(ع) نمی کرد؛ اولا چون می خواست تمام کسانی که انگیزه مخالفت با حکومت داشتند را جذب کند و اگر از همان اول با نام امام قیام را انجام می داد، از همه مذاهب به او نمی پیوستند برای مثال ابوحنیفه که به زید کمک مالی کرد، از دشمنان سرسخت امام صادق بود؛جهت دوم هم برای حفظ جان امام صادق(ع) بود چرا که ممکن بود حکومت، ایشان را به شهادت برساند.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حضرت در این روایت به خودِ زید کار نداشتند، به ملاک قیام او کار داشتند؛ حضرت می فرمایند ملاک قیام زید این بود که دعوت به رضای آل محمد می کرد؛ بنابراین هرجا کسی چه در زمان غیبت و چه حضور، قیام کرد و مردم را به امام معصوم(ع) دعوت نمود، قیامش مورد تأیید است؛ ملاک اعتبار قیام در زمان غیبت، دعوت به امام زمان است.

 

وی در بخش پایانی تحلیل خود به تبیین بخش سوم روایت مذکور، یعنی عبارت «کَفَاکُمْ بِالسُّفْیَانِیِّ عَلَامَه» پرداخت و اظهار کرد: در زمان امام صادق(ع) مردمی که به محمد بن نفس زکیه و سادات امام حسن(ع) پیوستند، به اعتبار خال روی شانه و زیبایی زیاد او، با عنوان بیعت با مهدی(عج) با او بیعت کردند؛ یعنی در زمان امام صادق(ع) مردم می دانستند امام صادق(ع) حجت خدا است اما آن قدر امام(ع) روی مسائل مربوط به امام زمان(عج) تأکید داشتند که مردم گمان می کردند ظهور امام زمان(عج) نزدیک است.

 

امام جمعه مشهد مقدس در جمعبندی نکات خود افزود: این عبارت که «ظهور سفیانی علامتی برای قیام خواهد بود»، از نظر حضور در رکاب امام زمان(عج) است که علامتش ظهور سفیانی است و نه از نظر قیام در زمان غیبت./820/202/ب3

ارسال نظرات