۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۳۱۱۰۱۷
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی مطرح کرد؛

نقش قوه اجتهاد و انتخاب مردم در عرصه انتخابات/ اغلب ضربه‌ها به نظام از سوی نفوذی‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم به فتنه نفوذ دشمن در انتخابات اشاره کرد و گفت: اغلب ضربه‌ها به نظام اسلامی از سوی جاسوسان و نفوذی‌ها بوده است، بنابراین باید از ورود افراد نفوذی در ارکان نظام جلوگیری کرد.
حضرت آيت الله محمدحسين احمدي فقيه يزدي

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به نقش قوه اجتهاد و انتخاب مردم در عرصه انتخابات اشاره کرد و گفت: خداوند در عرصه فردی و اجتماعی انسان را با دو خصلت بزرگ آفریده است که سایر موجودات دارای این ویژگی‌ها با معنای خاص نیستند؛ نخست، افزون بر نعمت عقل، ویژگی اجتهاد است و همه کارهای زندگی انسان اعم از زن و مرد بر اساس یک اجتهاد صحیح دور می‌زند.

 

نقش قوه اجتهاد و انتخاب مردم در عرصه انتخابات

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اظهار داشت: انسان در همه کارهای زندگی‌اش، تحقیق، اجتهاد و بررسی می‌کند و شرایط و لوازم را در نظر می‌گیرد؛ بعد از آن نوبت به صفت دوم، یعنی قدرت انتخاب‌ می‌رسد.

 

وی ابراز داشت: انسان در موارد متعددی با اجتهاد و بررسی، امری را انتخاب می‌کند؛ به عنوان مثال هنگامی که فردی مریض می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کند و علت بیماری خود را بررسی می‌کند یا اگر معامله‌ای می‌خواهد انجام دهد، به همان صورت عمل می‌کند.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، عقل را روشنگر راه زندگی انسان خواند و گفت: بنابراین سیستم زندگی انسان، جدای از عقل، براساس اجتهاد و انتخاب‌گری است و عقل به منزله چراغی روشن برای جلوگیری از اشتباه است؛ عقل برای این است که فرد مطابق با واقع، اجتهاد و انتخاب کند.

 

وی عنصر اجتهاد را در همه ابعاد زندگی انسان، کاربردی دانست و تأکید کرد: اجتهاد منحصر به امور دینی نیست؛ بلکه در همه ابعاد زندگی وجود دارد، با این تفاوت که اجتهاد دینی، سبک و جهات خاص تهذیب و مراقبت را نیاز دارد که نمونه آن سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در 19 دی بود که این جنبه را تکمیل و محکم می‌کند.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی یادآور شد: افراد باید قوه اجتهاد و انتخاب را تقویت کرده و به حد اعلی برسانند؛ زیرا انسان هرچه بهتر بتواند اجتهاد کند، عظمت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین باید مبنای انتخابات بر اساس اجتهاد و انتخاب باشد.

 

وی به قاعده «حجیت ظن اعم اغلب» اشاره کرد و گفت: در کتاب قوانین میرازی قمی که در حوزه مباحث اصولی نوشته شده، آمده است که «هرجا انسان مشکوک شد و درست متوجه نشد؛ باید اعم اغلب را مقیاس قرار دهد».

 

منتخب مردم در انتخابات براساس قاعده اعم اغلب، جایگاه عقلایی و قانونی دارد

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: قاعده اعم اغلب، قوت و قدرت زیادی دارد که مورد تأیید عقل و نقل است؛ از این‌رو نباید به اختلاف‌نظر در مسائل جزئی اهمیت داد؛ بلکه آنچه اعم اغلب یعنی اکثر مردم به سراغش می‌روند، حجیت کاملی دارد؛ بر این اساس، شخصی که در انتخابات رأی بیشتری آورد براساس قاعده اعم اغلب، جایگاه عقلایی و قانونی دارد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی به کاربرد قاعده اعم اغلب در انتخابات اشاره و تأکید کرد: طبق این قاعده در انتخابات، اکثریت آرای عمومی و اغلبیت، پشتوانه حاکمیت و حکومت است و ولایت فقیه را تقویت کرده و مورد تأیید حضرت ولی عصر(عج) است و از طرف دیگر نیز اغلب مردم با انتخاب و اجتهاد، آن را تأیید می‌کنند.

 

وی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را در جهت تأمین مصالح عامه مسلمانان در داخل و خارج کشور دانست و خاطرنشان کرد: هرچه حضور و صفوف مردم در انتخابات بیشتر باشد و افراد صالح و شایسته انتخاب شوند؛ نشان‌دهنده اقتدار نظام اسلامی، تأیید و پشتیبانی اکثریت مردم از حکومت خواهد بود.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم به جایز نبودن «ترجیح بلا مرجح» در انتخابات اشاره کرد و گفت: ترجیح باید براساس موازین عقلایی، شرعی، اجتماعی، اجتهاد و انتخاب درست باشد.

 

نمایندگان مردم باید پیش از نام نویسی در انتخابات دوره‌های آموزشی ببینند

وی با اشاره به مرحجات در انتخابات تأکید کرد: کسانی باید انتخاب شوند که از لحاظ فضل، کمال، خصوصیات فکری، اجتماعی و سیاسی قابل قبول باشند و چه بسا مطلوب است که افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات دارند، از سال‌های قبل در کلاس‌هایی دوره ببینند و مردم افراد ممتاز را شناسایی کنند.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی ابراز داشت: نظر امام خمینی(ره) این بود که افراد خدمت‌گزار خوب و شایسته، به صف بایستند و همه برای خدمت به خیر که خدمت به جامعه است، عزم خود را به کار گیرند و ارزش خودشان را نشان دهند.

 

وی به مسأله حق‌الناس اشاره و تأکید کرد: حق‌الناس دو نوع دارد، در مرحله نخست اگر فردی برای انتخابات اسم بنویسد و لیاقت و شایستگی لازم را نیز داشته باشد؛ اما تخریب و تضعیف شود، این نوعی ضایع کردن و حق‌الناس است.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: نوع دیگر حق‌الناس، انتخاب مردم است؛ زیرا مردم نیز در انتخابات حقی دارند و هنگامی که از روی تشخیص بگویند که فلانی بهترین است، این انتخاب و اجتهاد مردم، حق‌الناس و امانت الهی محسوب می‌شود که باید حفظ شود.

 

مسؤولیت نمایندگان مجلس، بسیار خطیر و حساس است

وی مسؤولیت نمایندگان مجلس را خطیر و حساس خواند و تصریح کرد: افرادی که به عنوان نماینده انتخاب می‌شود؛ به عنوان نائب و وکیل مردم، امور سیاسی و اجتماعی آنها را انجام می‌دهند؛ اما متأسفانه تمام احکام کتاب «النیابه» به روشنی در فقه مشخص نشده است.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: نمایندگان مردم در مجلس باید شبانه‌روز به فکر مشکلات جامعه باشند و درباره آن مطالعه و مباحثه و مشاوره انجام دهند، تا وقتی به مجلس می‌روند بتوانند نیابت و وکالت را که بر عهده گرفته‌اند به خوبی انجام دهند، در غیر این صورت حق‌الناس بسیار مهمی برگردن آنها خواهد بود؛ زیرا با بی‌کفایتی، ضررهای بزرگی را متوجه کشور خواهند کرد.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، خطر نفوذ دشمن را بزرگ و مهم خواند و گفت: شواهد تاریخی نشان‌ می‌دهد؛ اکثر ضربه‌هایی که متوجه ملت شده‌، در نهایت به اقدامات جاسوسان و نفوذی‌ها بازگشته است؛ از این‌رو باید از ورود افراد نفوذی در ارکان نظام جلوگیری کرد و با استعانت از خداوند متعال، فتنه‌ها از این کشور و ملت‌ دور بماند./908/ت301/ج

ارسال نظرات