۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۱۰۵۶۷
استاد حوزه علمیه:

تفسیر به رأی آیات قرآن خیانت به اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز گروه‌ها و افراد مختلف در راستای رسیدن به منافع خود از اسلام حتی آیات قرآن تفسیر سلیقه ای و به رأی ارائه می دهند، گفت: تفسیر به رأی آیات قرآن، خیانت به اسلام است.
تفسير قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رانی زنجانی، استاد حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در کلاس تفسیر در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه امروزه ارائه تفسیر سلیقه ای از اسلام و برداشت غلط از آیات در راستای رسیدن به یک سری اهداف خاص شایع شده است، گفت: عده‌ای از همین موضوع استفاده کرده و می‌گویند قرآن هم مانند سایر کتاب‌های آسمانی تحریف پذیر است.

 

وی افزود: آنچه در خود آیات قرآن در این زمینه بیان شده است این است که امکان جابجایی حتی یک واو از آیات قرآن وجود ندارد و اگر کسی یک کلمه یا حرف از آیات قرآن را جابجا کند نظم و آهنگ کلمات به کلی تغییر می‌کند بنابراین انجام تحریفی به این شکل در قرآن غیر ممکن است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما آنچه امروز در قرآن مورد تحریف قرار گرفته است معنای  آیات است، زیرا هر کس بنابر سلیقه شخصی خود قرآن را معنا کرده و بر مبنای برداشت شخص خود عمل می کند.

 

خانم رانی زنجانی ادامه داد: همچنین عده‌ای هستند که برای رسیدن به یک هدف خاص بعضی از آیات قرآن را گرفته و از آن برای متهم کردن سایر مسلمانان استفاده می‌کنند در حالی که همانطور که رسول خدا(ص) عنوان کرده‌اند قرآن کتابی منسجم و یکپارچه است و از آن جایی که تفسیر و معنای بعضی از آیات به معنای بعضی دیگر وابسته است به همین راحتی نمی‌توان تنها با توجه یک آیه یک حکم را از قرآن جدا کرد.


وی با بیان اینکه تفسیر به رأی قرآن متأسفانه امروز در میان وهابیت امری شایع و جایز شده است، گفت: هر گونه تفسیر به رأی قرآن خیانت به اسلام و مسلمین است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ارائه یک تفسیر کامل و با‌معنا از قرآن نیازمند علم و تخصص است، افزود: کسانی که بدون علم این کار را انجام می‌دهند خائن به اسلام هستند و در دین تحریف ایجاد می‌کنند بنابراین این‌گونه افراد منافق صفت هستند و در جامعه اسلامی باید از پذیرش چنین افرادی خود داری کنیم.

 

خانم رانی زنجانی یادآور شد: استفاده منفعت طلبانه از آیات قرآن یا استفاده از شعائر دینی برای رسیدن به منفعت خود همان‌گونه که غیبت گناه کبیره است گناه کبیره بوده و مؤمن باید از انجام این کار به شدت پرهیز کند./968/202/ب2

ارسال نظرات