۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۳۱۰۲۹۱
در پژوهشگاه مطالعات جهان صورت گرفت؛

برگزاری نشست بررسی و تحلیل ابعاد نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی و تحلیل ابعاد نامه دوم رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی در پژوهشگاه مطالعات جهان پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل تهران برگزار شد.
نامه رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی و تحلیل ابعاد نامه دوم رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی پیش از ظهر امروز یکشنبه 20 دی ماه با حضور کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی در پژوهشگاه مطالعات جهان پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل برگزار شد.

 

فوائد ایزدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در این نشست با انتقاد از عملکرد نهادها در انعکاس نامه مقام معظم رهبری به کشورهای اروپایی، گفت: در عمل نامه رهبری ثابت کرد که نهادهای مجری اقدام شایسته ای جهت انعکاس نامه رهبر انقلاب به کشورهای اروپایی انجام نداده اند.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: یکی از مفاهیم مهم برای انتقال مفاهیم از این قبیل شناخت مخاطب و مخاطب شناسی است، در این حوزه در کشور مشکل جدی داریم و پژوهشکده مطالعات به همین دلیل تشکیل شد، هر چقدر از مرزهای پیرامون دورتر می شویم شناخت کم تر می شود بنابراین باید شناخت بهتری از مخاطبان صورت بگیرد.

 

وی با اشاره به چرایی ارسال این نامه از سوی مقام معظم رهبری به جوانان در کشورهای اروپایی، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا برای ما اهمیت دارد و به این دلیل چالش های ما با آنها است، قدم اول شناخت است و باید آنها را بشناسیم در کشور ما جریان های سیاسی متعددی وجود دارد که در این رابطه با خوبی عمل نکرده اند،  افرادی که در این کشورها مخاطب ما هستند را به درستی نشناخته ایم و به صورت خوش بینانه تنها یک هزارم این افراد را می شناسیم.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: در نامه اول، مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره داشتند که جوانان کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی باید به منابع اصلی رجوع کنند و منابع اصلی اسلامی را مورد توجه قرار دهند.

 

استاد دانشگاه با انتقاد از ضعف در ترجمه کتاب های دینی در کشور، خاطرنشان کرد: بعد از سال های پیروزی انقلاب مشکل محتوی نداریم و محتوی مطالب بسیاری ترجمه شده است بالغ بر سه هزار و 600 کتاب به انگلیسی ترجمه شده است اما اکثر آنها ضعیف ترجمه شده و این یکی از مشکلات است.

 

ایزدی اظهار داشت: ترجمه انگلیسی نامه اول مقام معظم رهبری هم خوب نبوده است در ابتدای نامه ایشان عموم جوانان کشورهایی اروپایی و آمریکای شمالی را خطاب قرار داده اند که این موضوع در ترجمه لحاظ نشده است، در نامه دوم مطلبی درباره داعش ذکر شده است که مقام معظم رهبری در تشکیل داعش توسط کشورهای اروپایی ابهام ایجاد کردند در حالی که در ترجمه این ابهام ایجاد نشده است و مورد سوء استفاده برخی رسانه ها قرار گرفت.

 

وی در ادامه یادآور شد: قدم اول شناخت مخاطب است و بعد از آن برای مخاطب محتوی تولید شود و این محتوی به گونه ای باشد که به کار او آید و این قدم دوم است، تولید محتوا هم مهم است، این نامه فراتر از دیپلماسی ایران است، مقالاتی که در این رابطه کار شده است و نظریه غالبی در حوزه دیپلماسی داریم.

 

استاد دانشگاه با اشاره به ابزار دشمنان جهت انحراف افکار عمومی، بیان کرد: دشمنان با استفاده از نیروهای داخلی معاند این اقدام انجام می دهند و افکار منفی از جمله شعار نه غزه و نه لبنان سر می دهند این عوامل معاند رایگان و داوطلبانه برای رژیم اشغالگر صهیونیست کار می کنند.

 

در ادامه نشست علی عباسی، تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: هر انقلابی به دنبال صدور و پیام ارزش ها است، به دلیل مشکلات این ترجمه را به خوبی انتقال نداریم که رهبری طلایه دار این موضوع شدند.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی، گفت: ایشان در نامه خود تروریست را به عنوان درد مشترک معرفی کردند، رهبری نگاهشان این است که تروریست را غربی ها به وجود آوردند و کنایه ای به تروریست خوب و بد دارند و از این موضوع برای اهداف خودشان استفاده می کنند، رهبری می فرمایند تفاوتی بین تروریست خوب و بد نیست و کشورهای غربی از تروریست خوب برای منافع خودشان استفاده می کنند.

 

ایزدی در ادامه نشست گفت: در جوامع غربی کمپین های وجود دارد که در رابطه با مخالفت رژیم اشغالگر صهیونیست فعالیت می کنند، این کمپین در حال رشد است و از سوی رسانه های سنتی غرب پوشش خبری افتضاحی نسبت به اعتراضات شرق عربستان نشان دارند، دو جریان در کشورها است جریان حمایت از فلسطین که رشد می کند و جریانی که از رژیم صهیونیست حمایت می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه مسأله فلسطین در کشورهای اروپایی فراموش نشده است،گفت: مسأله فلسطین در غرب فراموش نشده است، اعتراض ها در تجمعات در کشورهای غربی انجام می شود و افراد چفیه پوش زیادی از  اروپایی ها حضور دارند، پس نباید فکر کرد فلسطین در اروپا و آمریکا فراموش شده است، نهادهای زیادی گسترش یافته است و برای گسترش نامه مقام معظم رهبری باید با آنها ارتباط گرفت.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مقم معظم رهبری نسبت به جوانان کشورهای اروپایی نیز بی تفاوت نبودند و سخنرانی ایشان در هفته وحدت سخنرانی داشتند که مخاطب آن جمعیت سنی مذهب در کشورهای عربی بود.

 

ایزدی در پایان صحبت های خود با اشاره به اهمیت رقابت در عرصه رسانه، گفت: ما نیاز به یک نهاد جامع و ستاد قوی در حوزه فعالیت های سیاسی خارج کشور را داریم، این ستاد در کشور وجود ندارد،ک ارها به صورت مقطعی انجام می شود و این ناهماهنگی برخی مواقع نتیجه معکوس دارد./818/202/ب2

ارسال نظرات