۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۳۱۰۱۳۶
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان شمالی:

تخلفات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات در بررسی صلاحیت آن‌ها مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان خراسان شمالی با اشاره به آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از فردا، گفت: تخلفات تبلیغاتی داوطلبان در بررسی صلاحیت آن‌ها لحاظ می شود.
حجت الاسلام نوري- رييس دفتر نظارت و بازرسي انتخابات خراسان شمالي

حجت الاسلام رضا نوری، رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت نظارت استان از فردا، یکشنبه، بیستم دی ماه خبر داد و افزود: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات از فردا تا بیست و ششم دی ماه به مدت یک هفته صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه هیأت نظارت بر انتخابات استان پس از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، نتایج را به هیأت نظارت و بازرسی مرکزی ارسال می کند، اضافه کرد: پس از آن هیأت مرکزی نظارت و بازرسی انتخابات، نتایج تأیید و یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات را به فرمانداری های سراسر کشور می فرستد.

 

حجت الاسلام نوری ادامه داد: پس از اعلام نتایج تأیید و یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات، آنها در صورت داشتن اعتراض، می توانند از بیست و هفتم دی ماه به مدت چهار روز، اعتراض خود را به صورت کتبی تقدیم شورای نگهبان کنند.

 

وی افزود: شورای نگهبان نیز پس از اعلام نتایج بررسی هیأت های نظارت استان ها در مورد صلاحیت و یا عدم صلاحیت داوطلبان، 20 روز فرصت دارد صلاحیت ها را بررسی کرده و نتیجه نهایی را اعلام کند.

 

حجت الاسلام نوری با اشاره به روند بررسی صلاحیت‌ها در هیأت های نظارت، اظهار کرد: در بندهای مختلف مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات، شرایط احراز صلاحیت یک داوطلب برای ورود به رقابت های انتخاباتی مجلس اعلام شده و ملاک کار هیأت های نظارت نیز این مواد و بندهای قانونی است.

 

وی با بیان اینکه در این زمینه رد صلاحیت با عدم احراز صلاحیت تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: عدم احراز صلاحیت داوطلب در مواردی مطرح می شود که در مورد آن کاندیدا در زمینه یکی از مواد قانونی ابهام وجود داشته باشد اما رد صلاحیت داوطلبان، با دلایل محکم، قوی و قانونی صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام نوری با یادآوری اینکه در خراسان شمالی 95 داوطلب برای رقابت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرده بودند، افزود: از مجموع این افراد 61 نفر در حوزه انتخابیه شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم، 23 نفر در حوزه انتخابیه اسفراین و 11 نفر نیز در حوزه انتخابیه شیروان ثبت نام کرده اند.

 

وی ادامه داد: در بررسی صلاحیت ها از سوی هیأت های اجرایی، در حوزه انتخابیه بجنورد دو نفر و در حوزه انتخابیه اسفراین نیز یک نفر تأیید صلاحیت نشد اما تمامی داوطلبان رقابت در حوزه انتخابیه شیروان از سوی هیأت اجرای تأیید صلاحیت شده اند.

 

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تبلیغات زودهنگام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: داوطلبان انتخابات و حامیان آنها می بایست از تبلیغات مجازی و علنی پیش از موعد اجتناب کنند.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه تخلفات تبلیغاتی داوطلبان در بررسی صلاحیت آنها لحاظ می شود، افزود: البته نمی‌توان به صراحت گفت تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی منجر به رد صلاحیت داوطلب می شود اما بعضی از روش‌های تبلیغات، از قبیل تبلیغات وسیع با پرداخت وجه نقد به افراد، بدون شک در تصمیم گیری در مورد صلاحیت داوطلبان، مؤثر خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: از داوطلبان رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در صورت موفقیت نماینده مردم و قانون‌گذار باشند، انتظار می رود خود آنها قانون ابتدا را زیر پا نگذاشته و در تبلیغات انتخاباتی خود تخلف نکنند.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان هفتم اسفند امسال برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات