وحی یک نعمت مضاعف و فوقالعاده برای بشریت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم حاج عبدالباقی ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد در تفسیر سوره ضحی با بیان اینکه خداوند نعمتهای زیادی به انسان داده و هر چه مرتبه ایمان انسان بیشتر باشد نعمتها برای او افزایش مییابد، گفت: اما یک نعمت فوقالعاده و مضاعف برای انسان ارتباط مستقیم و زنده با خداوند است که این نعمت یا همان وحی تنها برای پیامبر(ص) بود
وی افزود: وقتی چند روز بر پیامبر(ص) وحی نازل نشد کافران ایشان را مورد تمسخر قرار دادند و گفتند خداوند نعمت خود را از رسولش گرفته است در حالی که خداوند به حضرت رسول(ص) در سوره ضحی فرموده که خداوند این نعمت را از شما نگرفته است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی دیگر از نعمتهایی که خداوند در بهشت به انسان عرضه میدارد حورالعین است ولی منظور از حور العین زنان زیبا نیست و تعبیر این موجود به این واژه کار درستی نیست بلکه باید به این نکته توجه کنیم که منظور از واژه عین در کلمه حور العین سیاهی یا سفیدی چشم به طور مطلق است و در اینجا معنا حور العین موجود و فرستاده ای از طرف خدا میشود که مانند چشم تمام حواس و تمرکزش متوجه صاحبش بوده و برای یک لحظه هم از صاحب خود غافل نمیشود و این توجه مطلق حور العین به مؤمن به پاس توجه مطلق انسان مؤمن به خداوند است.
وی افزود: همچنین در این زمینه توجه به این نکته لازم که حور به معنای مطلق زن و مرد است و معنای حور تنها زنان بهشتی نمیشود بلکه این نعمت متعلق به همه انسانهای مؤمن اعم از زن و مرد تعلق دارد.
خانم حاج عبدالباقی ادامه داد: علامه طباطبایی در خاطرات خود بیان میکنند که یک روز در هنگام نماز زمانی که مطلق توجه ایشان به حضرت حق بود حوریی از سمت راست به ایشان نزدیک میشود ولی چون استاد ایشان مرحوم قاضی به ایشان فرموده بودند که اگر در حالت نماز برای شما مکاشفه ای اتفاق افتاد چون هدف شما تقرب به خداوند است به آن مکاشفه توجه نکنید به همین دلیل ایشان به حوری توجه نکردند و زمانی که حوری بی توجهی ایشان را دید از سمت چپ به ایشان نزدیک شد که باز هم علامه توجه نکردند که از این خاطره علامه میتوان فهمید که هدف از حوری تنها لذتهای جنسی نیست بلکه حوری موجودی است که در ازای مطلق توجه انسان به خدا از طرف خداوند برای انسان فرستاده می شود.
وی ادامه داد: همچنین حوری موجودی است که تمام ظاهر و باطن او مشخص است و از آن جای که انسان دوست ندارد با موجودی ارتباط داشته باشد که درونش را ببیند و شفاف باشد بنابراین میتوان فهمید حورالعین اعم از زن و مرد موجودی است که مطلق توجهش به انسان مؤمن است.
خانم حاج عبدالباقی اظهار کرد: هر چه مرتبه ایمان افزایش یابد این نعمت بر انسان افزوده میشود به گونهای که در سوره الرحمن از «حورات مقصورات فی خیام» سخن گفته میشود بنابراین هر چه توجه مطلق انسان به خدا بیشتر شود خداوند فرستاده و حوریه ای را که بر انسان می گمارد توجه بیشتری نسبت به مؤمن بهشتی دارد.
وی افزود: نعمت نبوت و فتح قلوب از دیگر نعمتهای خدا بر رسول خدا(ص) است و خداوند از رسولش و از بندگان میخواهد که نعمتهای خدا را بر خود برای دیگران ذکر کنند زیرا ذکر نعمتهای الهی موجب افزایش علاقه مردم نسبت به خدا میشود و به همین دلیل خداوند بنده ای که مردم را از نعمات الهی مأیوس کند مورد لعن و نفرین قرار می دهد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بهشت عرض عریض است و انسان هر لحظه با خوش نیتی میتواند بهشت را برای خود رقم بزند در حالی که بهشت آن جایی است که خود ما نمیخواهیم برویم و برای رفتن به آن تلاشی نمی کنیم.
خانم حاج عبدالباقی یادآور شد: در دنیا نتوانستن وجود ندارد بلکه نخواستن وجود دارد و اگر کسی می گوید نمیتوانم به بهشت بروم منظورش است است که نمیخواهم به بهشت بروم./968/پ202/ف