۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۳۰۹۹۳۶
رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی:

وابستگی به غرب نوعی تحجر است/ توسعه فرهنگی در گرو اصلاح سبک زندگی و نظام آموزشی است

خبرگزاری رسا ـ فخاری، تفسیر اشتباه از دین را نخستین مانع توسعه فرهنگی عنوان کرد و گفت: این تفسیر اشتباه که در قالب تحجر و جمود بروز می کند، فقط دینی نیست بلکه در دانشگاه هم رسوخ دارد.
فخاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ناصر فخاری، رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی عصر پنجشنبه در ششمین جلسه از سطح چهارم سلسله نشست های تخصصی رویش فرهنگ در هتل ولایت، گفت: توسعه فرهنگی مقدمه ای بر توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

 

وی با بیان این که فرهنگ با جنگ سخت تغییر نمی کند، افزود: چنان که شیب توسعه فرهنگی ملایم و حرکت آن نرم است، تهاجم فرهنگی دشمن نیز نرم و ظریف بوده و در درازمدت انجام می شود.

 


فخاری تصریح کرد: لایه های زیرین انقلاب اسلامی به دلیل برخورداری از مبانی توحیدی، آسیب پذیری کمتری دارد اما لایه های نمادین به شدت آسیب پذیر است و اگر تهاجم فرهنگی در آن رسوخ کند به تدریج مبانی انقلاب را نیز تهی و سیرت آن را تغییر می دهد که همان هدف دشمن است.

 


موانع توسعه فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی در تبیین موانع توسعه فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب گفت: تفسیر اشتباه از دین، نخستین مانع است که در قالب تحجر و جمود نمود می یابد. تحجر فقط دینی نیست؛ جریان روشنفکری در دانشگاه هم رسوخ دارد برای نمونه یک مقاله دانشگاهی نداریم که به منابع غربی مستند نباشد؛ این وابستگی به غرب خود نوعی جمود است.

 


وی، تعصبات قومی و نژادی را دومین مانع توسعه فرهنگ برشمرد و افزود: شاخص، وحدت کلمه است و اسلام محور وحدت؛ هر گونه اختلاف میان مسلمانان زمینه سوء استفاده دشمن و به راه انداختن جنگ های صلیببی در جهان اسلام را فراهم می کند.

 


روشنفکری در معنای حقیقی خود ضدیتی با دین و تعبد ندارد
فخاری اظهار کرد: غربزدگی و تقلید از فرهنگ غرب از دیگر موانع است؛ به فرموده امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب، روشنفکری از همان ابتدا در کشور ما بیمار متولد شد. روشنفکری یعنی نگاه به آینده و دیدن آنچه دیگران نمی بینند که با دین و تعبد هم ضدیتی ندارد، در حالی که روشنفکران جامعه ما تنها دم از آزادی، اختلاط زن و مرد و بدحجابی می زنند.

 


رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، سایش جبهه فرهنگی خودی، احساس حقارت و خودباختگی مقابل دشمن شدن را چهارمین مانع توسعه فرهنگی معرفی و خاطرنشان کرد: از توطئه های شبکه نفوذ در کشور، پروژه پل ارتباطی(فرار مغزها) است که طی آن ابتدا افراد نخبه را شناسایی و سپس با تخریب روحیه، ترغیب به خروج از کشور می کنند تا پس از بازگشت، مبلغ فرهنگ و دانش غرب و در واقع سرباز فرهنگ غرب در نظام اسلامی شوند.

 


وی ادامه داد: امروز بسیاری از مسؤولان فرهنگی و سیاسی، در لبه پرتگاه راه می روند اما مهم این است که حرکت نظام در مسیر صحیح خود باشد؛ اشخاص ممکن است همراه یا مخالف این مسیر باشند.

 

فخاری تأکید کرد: به فرموده رهبری، به جای جناح بندی های سیاسی باید از جبهه خودی و جبهه دشمن سخن گفت؛ نباید فرهنگ را پای خط و خطوط سیاسی ذبح کرد.

 


رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی در ادامه، خودباختگی عناصر جبهه خودی در مقابل دشمن، تردید در پایبندی نظام به ارزش های خود، ورود عناصر جبهه خودی به دعواهای خطی و اختلافات سیاسی، عدم توجه به گزینش استعداد جوان انقلابی در سیاستگزاری فرهنگی و دنیاطلبی و جلوه های فریبنده آن را از تبعات غربزدگی و سایش جبهه خودی عنوان کرد.

 


نفوذ در بیت علما و مسؤولان از پروژه های دشمن است
وی خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه های دشمن، نفوذ در بین علما و مسؤولان به عنوان گردانندگان نظام و نیز سرمایه گذاری روی کسانی است که از همه آتش شان تندتر است زیرا آن ها را بیش از دیگران مستعد جذب می داند.

 


فخاری، بی ثباتی مدیریت های فرهنگی، بروکراسی، فقدان برنامه ریزی منسجم و مدیریت قرارگاهی، کم فکر کردن، کسالت وکم کاری، روحیه تک روی، عدم بها دادن به زمان، فقدان نظم و انضباط در امور و بها ندادن به یادگیری و آموزش را از دیگر موانع توسعه فرهنگی از نگاه رهبر معظم انقلاب برشمرد.

 


توسعه فرهنگی در گرو اصلاح سبک زندگی و نظام آموزشی است
وی با بیان این که برای توسعه فرهنگی باید روی اصلاح سبک زندگی و نظام آموزشی سرمایه گذاری کرد، در خصوص نحوه کار فرهنگی در فضای مجازی، یادآور شد: اگر می توانیم با تولید فکر و محتوا و شبهه افکنی علیه دشمن در این فضا به صورت تهاجمی عمل کنیم، باید حتما ورود کنیم.

 


فخاری با اشاره به این که از فضای مجازی باید تنها به عنوان بستری برای رساندن پیام خود استفاده کنیم، اضافه کرد: این فضا جای استدلال و استغناء نیست و اصولا برای شبهه افکنی و فرسایش ما طراحی شده است./930/202/ب1

ارسال نظرات