۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۰۹۸۶۰
دبیرعلمی کنگره بزرگداشت سیدمرتضی مطرح کرد؛

مجموعه آثار سیدمرتضی در ۳۵ جلد منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهریزی با بیان این که مجموعه آثار سیدمرتضی در ۳۵ جلد منتشر می‌شود، گفت: تاکنون ۴۵۰ نسخه جدید از آثار سیدمرتضی شناسایی شد و بر اساس این نسخه‌های کار تصحیح از سوی پژوهشگران این کنگره از جمله آیت استادی آغاز شده است.
حجت الاسلام مهدي مهريزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی مهریزی، دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی، امروز در نشست مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشت سیدمرتضی علم الهدی که سالن همایش­های مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، گفت: امسال هزارمین سالروز وفات سید مرتضی است و این کنگره برای بزرگداشت هزارمین سالگرد این عالم دینی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام مهریزی بیان کرد: شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی از شاخص ترین علمایی بودند که در تثبیت و ترویج علوم اسلامی و مکتب شیعی نقش به سزایی ایفای کرده­اند و این پنچ عالم در تفسیر قرآن، کلام، حدیث، فقه، اصول، رجال و تاریخ دارای آثار و تألیفاتی بدون داشتن سابقه هستند.

 

وی با بیان این که همایش بزرگداشت شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ کلینی در سال‌های گذشته برگزار شده است، گفت: همایش بزرگداشت سید مرتضی و شیخ صدوق باقی مانده است که مؤسسه دارالحدیث عهده­دار برگزاری این دو همایش شده است.

 

حجت الاسم مهریزی در ادامه سخنانش به فعالیت­های انجام شده در جهت برگزاری کنگره سید مرتضی پرداخت و افزود: نشست­های مختلفی ازسوی شورای سیاست­گذاری این کنگره در سال 91 برگزار شده و از سال 93 نیز فعالیت‌های اجرایی آغاز شده است.

  

دبیر علمی کنگره بین المللی سیدمرتضی بیان کرد: ستاد برگزاری این کنگره سه برنامه تصحیح آثار سیدمرتضی، تحقیق و پژوهش‌های درباره این عالم و فعالیت های فرهنگی جانبی را برنامه­ریزی کرده است.

 

وی جمع­آوری و تصحیح آثار سید مرتضی مهمترین فعالیت این کنگره دانست و اظهار کرد: آثار سیدمرتضی به صورت آثار پراکنده منتشر شده است؛ به گونه­ای که 15 کتاب و 60 رساله از وی تا کنوه به چاپ رسیده است.

 

حجت الاسلام مهریزی عنوان کرد: تاکنون 450 نسخه جدید از آثار سیدمرتضی شناسایی شده و بر اساس این نسخه‌های کار تصحیح از سوی پژوهشگران این کنگره از جمله آیت الله استادی آغاز شده است.

 

دبیر علمی کنگره بین المللی سیدمرتضی ابراز کرد: مجموعه تصحیح آثار سیدمرتضی در 35 جلد با فهرست­های فنی و ترتیب متونی شامل فهرست آیات، روایات، اشعار منتشر می‌شود.

 

وی با اشاره به پژوهش‌های و پایان نامه‌های فراوانی درباره عالم نگاشته شده است، افزود: تا کنون 130 پایان‌نامه در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد نوشته شده است و اندیشه‌نامه‌ سید مرتضی در دست تدوین است؛ همچنین مقاله‌های مختلفی به زبان فارسی، عربی درباره شخصیت این عالم چاپ شده است.

  

حجت الاسلام مهریزی با بیان این که 200 مقاله به زبان­ها فارسی و عربی به دبیرخانه این کنگره رسیده است، گفت: تا کنونه ارزیابی 80 مقاله به پایان رسیده و تا 120 مقاله در کنگره ارائه می شود، و این مقالات به زبان عربی و انگلیسی ترجمه و منتشر می‌شود.

  

دبیر علمی کنگره بین المللی سیدمرتضی ابراز کرد: روز ملی شیخ صدوق و شیخ کلینی در تقویم ایران ماندگار شده و امید است که 17 دی به عنوان روز بزرگداشت سیدمرتضی در تقویم ثبت شود.

 

حجت الاسلام مهریزی با اشاره به این که تا کنون سه شماره خبرنامه درباره کنگره بین المللی سیدمرتضی منتشر شده است، گفت: این کنگره با مشارکت 15 مؤسسه و مرکز حوزوی و غیر حوزوی اجرا می­شود./998/پ202/ف

ارسال نظرات