۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۳۰۹۸۰۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

خشوع در عبادت از نشانه های متقین است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خشوع در عبادت را یکی از نشانه های متقین خواند و با اشاره به آیات قرآن، گفت: مؤمنان و آن هایی رستگارند و به فلاح رسیده اند که در نماز خود خاشع باشند.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه درس هایی از نهج البلاغه این هفته، اظهار داشت: متقین در کنار داشتن برخوردی نرم، عاقبت اندیش هستند و به عاقبت کارهای خود می اندیشند.

 

وی افزود: این گونه افراد ایمان بالایی داشته یعنی به یقین رسیده اند، در آموختن علم حریصند و اگر از مال دنیا بی نیاز شوند با میانه روی زندگی کرده و تعادل را در زندگی خود حفظ می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به فرمایش امیرمؤمنان (ع) گفت: متقین کسانی هستند که در عبادت خود خاشع اند یعنی خود را در مقابل خدا کوچک می شمارند.

 

وی خشوع در عبادت را یکی از نشانه های متقین خواند و با اشاره به آیه "قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ،الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ" اضافه کرد: مؤمنان و آن هایی رستگارند و به فلاح رسیده اند که در نماز خود خاشع اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی شناخت خدا را یکی دیگر از نشانه های متقین دانست و اظهار داشت: انسانی که عظمت خدا را احساس نکند خاشع نمی شود و متقینی که خاشع هستند به خاطر شناخت و حس کردن عظمت خداوند است.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه "وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ" که می فرماید "مؤمنان افرادی هستند که از کارهای بیهوده اعراض می کنند"، گفت: مفسران علت خشوع را پرهیز از کارهای بیهوده می دانند چرا که اعراض از کارهای بیهوده موجب خشوع در نماز می شود.

 

وی به فرمایش پیامبر اکرم (ص) که می فرماید "علامة الخاشع فأربعة" اشاره کرد و افزود: نشانه افراد خاشع چهار چیز است، ناظر دانستن خدا در نهان و عیان، انجام کارهای نیک، اندیشه درباره حسابرسی روز قیامت و مناجات باخداوند است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به افرادی که از مال دنیا بی نیاز نبوده و زندگی متوسطی داشته باشند، اظهار داشت: افراد مؤمن و خاشع باید به ظاهر خود رسیده و خود را تمیز نگه دارند.

 

وی به فرمایش امام صادق صادق(ع) که می فرمایند "البَسْ و تَجَمّلْ، فإنَّ اللّه َجمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ و لیَکُن مِن حَلالٍ" اشاره کرد و گفت: "لباس بپوش و تجمل کن زیرا خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد اما باید حلال باشد".

 

صبر از نشانه های متقین است

امام جمعه ارومیه با اشاره به فرازی از نهج البلاغه امیرمؤمنان (ع) یکی دیگر از نشانه های متقین را صبر در روزهای سخت خواند و افزود: رویه خداوند امتحان بندگانش است که در آیه وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ" می فرماید "قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى، کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى آزماییم  و تو  اى پیامبر به صابران نوید بده".

 

وی با اشاره به آیه "أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَ أُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ"، اظهار داشت: "صابران کسانی هستند که صلوات و رحمت خداوند بر آن ها نازل می شود که این ها هدایت شدگان هستند".

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به  فرمایش امیرمؤمنان (ع) که می فرمایند "صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ، وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ، وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَةِ"، اشاره کرد و گفت: صبر بر سه قسم است که اولی صبر بر مصیبت، دومی صبر بر اطاعت و سومی صبر بر گناه است که قسم سوم درجه بالاتری نسبت به دو قسم قبلی دارد.

 

طلب روزی حلال افضل عبادات است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص)، اظهار داشت: عبادت 70 جزء دارد که افضل از همه عبادت ها طلب روزی حلال است و هر کس به دنبال روزی حلال باشد مورد مغفرت و آمرزش خداوند قرار می گیرد.

 

وی به فرمایش امام صادق (ع) در خصوص اهمیت روزی حلال اشاره کرد و گفت: هر کس یک لقمه نان حرام را ترک کند نزد خداوند محبوب تر از خواندن 2 هزار رکعت نماز مستحبی است./1301/202/ب1

ارسال نظرات