۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۳۰۹۷۲۶
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

برخی روشنفکران ایرانی تفکرات غربی شان را بر مردم ترجیح می‌دهند

خبرگزاری رسا ـ کوشکی با انتقاد از غربگرایی سیاستمداران دنیای اسلام گفت: بخش قابل توجهی از سیاستمداران و روشنفکران ایرانی از مردم بریده‌اند؛ واقعیت‌های جامعه را نمی‌دانند و دل در گرو آمریکا و اروپا دارند و با لذت از رابطه با آمریکا و با حسرت از عدم رابطه با آمریکا یاد می‌کنند.
کوشکي

محمدصادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم امیدواری نسبت به سیاستمداران دنیای اسلام اظهار داشت: نسلی که به عنوان روشنفکر و نخبه در کشورمان و منطقه می‌شناسیم؛ اغلب تحصیلکردگان غرب هستند و یا براساس فضای غرب، اندیشه و تحلیل می‌کنند.

 

از سیاستمداران و روشنفکران غربگرا تفکر مصلحانه و منطبق با مبانی دینی صادر نمی‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: طبیعی است که از این عده، هرچند که نیت خیر داشته باشند، تفکر مصلحانه و منطبق با مبانی دینی صادر نمی‌شود؛ زیرا این دسته افراد آشنایی با مبانی دینی ندارند، تا بتوانند بر آن اساس، اندیشه و راهکاری ارائه دهند.

 

وی یادآور شد: اعتماد به روشنفکران کشورهای اسلامی، خطا است؛ زیرا تنها راه نجات را در غربی شدن و تقلید از تمدن غرب می‌بینند و این کار را حرکت علمی می‌دانند.

 

کوشکی با انتقاد از تلقی غرب‌گرایانه اغلب روشنفکران جهان اسلام نسبت به علم و پیشرفت افزود: بسیاری از روشنفکران منطقه و جهان اسلام با عنوان علم و در دانشگاه‌های غربی تحصیل کرده‌اند؛ بنابراین اندیشه غربی به ذهنشان منتقل شده است.

 

وعده قرآنی تحول در منطقه به دست مستضعفان رقم می‌خورد

وی به مردمی بودن مبنای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در انقلاب اسلامی، مردم مستضعفی که اندیشه دینی داشتند، پیروز شدند؛ در منطقه نیز همین گونه است و اگر قرار است تحولی رخ دهد به دست مسلمانان و به تعبیر قرآن به دست مستضعفان رقم می‌خورد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آمده است که «مستضعفین وارثان زمین خواهند شد» و این نقطه مقابل دیدگاه افرادی است که از آنها به نخبه‌ها، سرآمدان و روشفکران یاد می‌شود.

 

وی افزود: همان گونه که در کشورمان نیز از ابتدای انقلاب تاکنون، مردم به ظاهر عادی، پشتیبانان و سربازان انقلاب بوده‌اند؛ در سطح بین‌المللی نیز مردم محروم و پابرهنه هستند که بار انقلاب اسلامی را به دوش خواهند کشید و به تعبیر امام راحل، کسانی پای انقلاب خواهند ایستاد که بسیجیان جهان اسلام و پابرهنگان مغضوب دیکتاورها باشند.

 

برخی از سیاستمداران و روشنفکران ایرانی از مردم بریده‌اند

کوشکی تصریح کرد: نخبگان واقعی انقلاب اسلامی، مردم و شهدا بودند که سیاستمدار حرفه‌ای به معنای رایج نبودند؛ اگر در اوایل انقلاب نیز شخصیت‌هایی همچون رجایی، باهنر، بهشتی، قدوسی و شهدای محراب پیدا می‌شوند، این افراد مردمی بودنشان، ثابت شده است و در فضای مردمی به شهادت رسیدند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: متأسفانه اکنون بخش قابل توجهی از سیاسیون، نخبگان و روشنفکران ایرانی، کسانی هستند که از مردم بریده‌اند؛ واقعیت‌های جامعه را نمی‌دانند؛ بسیاری از آنها دل در گرو آمریکا و اروپا دارند؛ احساس می‌کنند که مشکلات با رابطه با آمریکا، حل و فصل می‌شود و با لذت از رابطه با آمریکا و با حسرت از عدم رابطه با آمریکا یاد می‌کنند./908/ت302/س

ارسال نظرات