۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۵۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

سبک زندگی اسلامی، زمینه پیشرفت را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که سبک زندگی اسلامی، زمینه پیشرفت را فراهم می کند، گفت: سبک زندگی ما برخاسته از نوع نگرش ما است و بر این نکته باید دقت کرد که اگر دنبال پیشرفت های دنیوی و شکوفایی اخروی هستیم، باید به سبک زندگی خود دقت کنیم.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم بتول عباس آبادی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در کارگاه سبک زندگی با رویکرد اسلامی که در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی، با همت واحد فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: باید نوع نگاه خود به زندگی را تغییر دهیم.

 

وی ابراز داشت: سبک زندگی، مجموعه ای از باورها، اعتقادات، احساسات و نوع نگرش های ما نسبت به هستی و خود است.

 

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با طرح این پرسش که ما به عنوان یک انسان چه اربتاطاتی با جنبه های مختلف زندگی داریم؟ گفت: نوع ارتباط من با خدا چگونه است و لازم است به نوع ارتباطی که با خالق خود داریم، فکر کنیم.

 

وی با بیان این که علم بدون بینش، فرصت سوزی عمر است، ابراز داشت: دانش به تنهایی کافی نیست؛ بلکه دانش باید تبدیل به بینش شود و بینش یعنی فهمیدن، درک کردن و تغییر دادن نوع نگاه.

نوع زندگی هر فرد، ویترینی از باورها و افکارش است
این کارشناس مسائل خانواده با طرح این پرسش که نوع نگرش ما به خودمان و هستی چگونه است؟ گفت: نوع زندگی هر فردی، ویترینی است از باورها و افکارش.

 

عباس آبادی افزود: به خاطر قوه تشخیصی که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است باید اولویت را در زندگی تشخیص دهیم.

 

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی گفت: انسان مرتکب اشتباه می شود و باید بر این نکته دقت کرد که اشتباهات خود را بپذیریم، اما خود سرزنشی نکنیم؛ چرا که این کار، استعداد رشد را کم می کند. 

 

استاد مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد با خاطر نشان کردن این که کنترل احساسات نیاز به کسب دانش دارد، افزود: باید بتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم؛ از این رو باید بتوانیم به دیگران، «نه» بگوییم، البته این نکته را نباید فراموش کنیم که می بایست با احترام با دیگران برخورد کنیم.

 

عباس آبادی با اشاره به این که رفتار ما بر اساس نوع نگرش مااست، گفت: تنظیم قواعد رفتاری بر اساس نوع نگرش را مدیریت هیجانی می گویند، رفتارهای ما بر چه اساسی است؟ آیا جواب بدی افراد را با بدی پاسخ می گوییم یا صبورانه مدارا می کنیم و با گذشت و ایثار پاسخ می گوییم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در باورهای خود نسبت به زندگی دقت کنیم، ابراز داشت: باید نوع نگاه خود را اصلاح و تغییر بدهیم، باورهایی چون «جواب های، هوی» است و «دعوا نمک زندگی» است، اشتباه است.

 

وی افزود: خداوند عقل را که توانایی تشخیص حق از باطل را دارد، به انسان ارزانی داشته است. ما چه اندازه خداوند متعال را به خاطر داشتن این نعمت شکر کردیم و سجده شکر به جا آورده ایم؟

 

سبک زندگی اسلامی، زمینه پیشرفت را فراهم می کند
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ابتدای پیشرفت با تغییر سبک زندگی آغاز می شود، اظهار داشت: اگر می خواهیم برای سامان بخشی، مسأله ای را درست کنیم، باید به فکر پیشرفت باشیم.

 

این کارشناس مسائل خانواده گفت: حتی اگر دنبال پیشرفت های دنیوی و شکوفایی اخروی هستیم، باید به سبک زندگی خود دقت کنیم. آیت الله خامنه ای می فرمایند: «یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ زیستن - اینها عباره اخرای یکدیگر است - این یک بُعد مهم است.»

 

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی اظهار داشت: اگر در زندگی می خواهیم به فلاح و رستگاری برسیم، لازمه آن این است که برنامه و نقشه صحیح داشته باشم و بتوانم در زندگی صحیح تصمیم بگیرم.

 

وی با بیان این که متأسفانه ما در زندگی تصمیمات نادرست می گیریم، گفت: تصمیم گیری را ارزیایی اطلاعات، بر اساس بیش ترین و پایدارترین نفعی که برای من دارد، تعریف می کنند و با هر نگاهی متفاوت می شود؛ از این رو اگر کسی دنبال لذت باشد، هر کاری که لذت بیش تر داشته باشد را کار خوب می داند و اگر کسی نگاه وظیفه گرا داشته باشد، هر کاری جزء وظایفش باشد و آن را خوب انجام بدهد را خوب می داند و این بستگی به این دارد که منفعت را چگونه ارزیابی کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ان شاءالله به گونه ای زندگی کنیم، که احساس کنیم هر قدم که بر می داریم، داریم به خداوند متعال نزدیک تر می شویم./1309/202/ب1

ارسال نظرات