۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۳۰۹۳۴۵
به همت سازمان تبلیغات قم؛

جلسه نقد و بررسی کتاب «به هم رسیدن در میانسی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین جلسه نقد و بررسی کتاب رمان حوزه با بررسی رمان «به هم رسیدن در میانسی»، اثر مهدی کرد فیروزجایی از نویسندگان حوزوی برگزار شد.
کتاب به هم رسيدن در ميانسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود پوروهاب، استاد ادبیات کودک و نوجوان، در جلسه نقد و بررسی کتاب «به هم رسیدن در میانسی» که در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: ما می‌توانیم این کتاب را از دو منظر نگاه کنیم؛ یکی از دیدگاه خواننده و یک نگاه از منظر منتقد.


وی با بیان این که این کتاب در رده سنی نوجوان است افزود: با این که این نخستین اثر فیروزجایی است از قلم بسیار خوبی استفاده شده است و مطالب هجو ندارد و با یک مقدمه کوتاه به اصل ماجرا پرداخته است؛ سیر داستان هم خطی است و شخصیت‌های فردی داستان را به خوبی توصیف کرده است.


پوروهاب با بیان این که در این داستان یک حس تنفر خوبی از شخصیت‌های منفی ارائه کرده است و ارتباط با مخاطب را به خوبی برقرار کرده و حرکت داستان به گونه‌ای است که خواننده را ترغیب به ادامه داستان می‌کند، خاطرنشان کرد: با این که داستان در دو روز رخ داده، همانند یک فیلم اکشن است و از نگاه خواننده بسیار جذاب است و زیاد پیچیده نیست.


وی تصریح کرد: وقتی از نگاه منتقد به داستان نگاه می‌کنیم، نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؛ شخصیت اصلی داستان شخصی است به نام زکریا؛ نویسنده این شخصیت را خوب معرفی نکرده است که چه اندیشه‌ای دارد و همچنین شخصیت پیتر هم خوب معرفی نشده است و بهتر بود که اول آشنایی زکریا و پیتر را بیان می‌کرد.


 پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان یادآور شد: این قضیه خیلی به صورت ساده شروع شده و منطق داستان باور ناپذیر است، به عنوان مثال پیتر همان لحظه‌ای که از او درخواست دیه می‌کنند، پول دیه را در جیب خود دارد و به صورت نقد پرداخت می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت که در این داستان خیلی کلی گویی شده و در جزئیات خوب دقت نشده است.


عزتی نیز به عنوان منتقد دیگر ابراز داشت: این کتاب از این جهت که پیام خود را به مخاطب برساند خوب عمل کرده است و خواننده در طول ماجرا و در دل حادثه با سیاست هم آشنا می‌شود؛ به نظر من داستان نوجوان باید این ویژگی را داشته باشد و مخاطبش را به بلوغ سیاسی برساند و اگر این ویژگی را نداشت، مورد نقد بود.


وی افزود: می‌توانست نویسنده این کتاب بیشتر به جزئیات محیطی بپردازد؛ اما در کل، داستان سیر خوبی دارد و پیام خود را به مخاطب می‌رساند و برای مخاطب نوجوان بسیار مناسب است و من ارزیابی خوبی از این کتاب دارم.


دیزگاه نیز یکی دیگر از منتقدان با اشاره به عنوان این کتاب گفت: بهتر بود عنوان چوپان انقلابی برای این کتاب انتخاب می‌شد؛ زیرا نام چوپان نشان دهنده نوعی معصومیت، سادگی و تلاش است و مطابق با شخصیت این کتاب است.

 

وی مؤلفه استکبار ستیزی را در این داستان کاملاٌ غریزی دانست و افزود: بعد از به زندان افتادن شخصیت اصلی داستان و کسب آگاهی سیاسی این مؤلفه به صورت مدنی تصویر می‌شود.

 

دیزگاه تصویر زیبایی که در این کتاب از طبیعت مازندران متصور شده است را تداعی کننده ادبیات اقلیمی دهه 30 و 40 دانست و اظهار داشت: گزاره‌های انقلاب اسلامی، مسائل استعماری، مبارزه انقلابیون و استبداد که از مفاهیم کلیدی انقلاب است در این اثر به خوبی نمایان و از نقاط مثبت آن است./843/پ202/ف2

ارسال نظرات