نشست گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی با رویکرد کارکرهای حدیث در روانشناسی، سهشنبه شب درسالن اجتماعات انجمن علمی حوزه علمیه قم واقع در بلوار جمهوری اسلامی با حضور حجج الاسلام عباس پسندیده رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی و محمد کاویانی استادیار پژوهشکده حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در آغاز این این نشست حجت الاسلام محمد کاویانی استاد یار پژوهشکده حوزه و دانشگاه به بیان نظرات خود پرداخت و اظهارداشت: معیار روانشناختی بودن موضوعی تعریف روانشناسی است و تعریف روانشناسی عبارت است از بررسی علمی رفتار و تحلیلیات روانی.
وی ادامه داد: روش علمی و موضوعات کلی علم، معیار دقیقی برای روانشناختی بودن موضوع نمی باشند؛ زیرا اگر بررسی علمی به معنای تجربی باشد ظرفیتی که در آیات و روایات وجود دارد در بررسی علمی وجود نخواهد داشت.
استاد یار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که رشد و پیشرفت مطالعات متون دینی در حیطه روانشناسی در سه مرحله صورت گرفته است، گفت: نگاه به آیات به صورت منفرد و برداشت معنای روانشناختی، مطالعه موضوع روانشناختی در مجموع آیات، نگاه جامع و سیستمی به کل قرآن کریم و جامعه اسلامی سه مرحلهای است که مطالعات متون دینی در حیطه روانشناختی طی کرده است.
در ادامه حجتالاسلام عباس پسندیده، رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت و بیان داشت: در منابع اسلامی مطالب متعدد و ناب وجود دارد؛ اما متأسفانه این موارد به دانش تبدیل نشدهاند به عنوان مثال اعتقادی وجود دارد مبنی بر این که هرشخصی که در برابر سختی مقاومتر است سلامت روانی او حفظ خواهد شد در حالی که در منابع اسلامی در این رابطه سخن های فراوانی وجود دارد.
وی ادامه داد: اکنون به دلیل رشد روانشناسی معارف غیر رفتاری دینی نیز کاربرد دارد به عنوان مثال اگر در گذشته از قناعت بحثی صورت می گرفت از منظر موعظه به آن نگاه می شد؛ اما اکنون دانش روانشناسی به ظرفیتی رسیده که از منظر علمی به این موضوع نگاه می کند.
رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی به بیان آسیبها در پژوهشهای روانشناسی پرداخت و اظهارداشت: روش مندانه نبودن تحقیقیات، به کار نگرفتن آموزش ها در تحقیقات، استفاده از متون عربی و سخنان بزرگان به عنوان حدیث، استفاده از متون و منابع ضعیف، از آسیب های موجود در پژوهش های روانشناسی است./1324/پ202/ف2