۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۰۴۶

همایش تبیین نقش و جایگاه ولایت فقیه در عصر غیبت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش تببین نقش و جایگاه ولایت فقیه در عصر غیبت به همت مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، برگزار شد.
همایش تبیین نقش و جایگاه ولایت فقیه در عصر غیبت برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بانو سکینه نیک، مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در همایش «تبین نقش و جایگاه ولایت فقیه در عصر غیبت» که در سالن اجتماعات حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: ما باید مطیع ولی فقیه باشیم.

 

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خداى را فرمان برید و پیامبر و صاحبان امر را، که از شمایند، فرمان برید.»، ابراز کرد: خدا، پیامبر و اولی الامر، ولی هستند و باید از خدا، پیامبر و ولی اطاعت کرد و این نکته را باید متذکر شد که منظور از اولی الامر، امامان معصوم(ع) هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آغاز ولایت و امامت، امام زمان(عج)، آغاز غیبت صغری ایشان نیز است، حضرت مهدی(عج)در زمان غیبت صغری، 4 نائب داشتند که رابط امام(ع) و مردم بودند و توقیع و نامه ها را به امام زمان(ع) می دادند.

 

نیک اظهار کرد: امام زمان (ع) می فرمایند: «وَ اما الحَوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم، اما در حوادثی که بعداً بوجود می‌آید در مورد آنها به راویان احادیث‌ ما رجوع کنید زیرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان می‌باشم.»

 

مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که چهار صفت برای ولی فقیه ذکر شده است، افزود: امام صادق(ع) می فرمایند: «فَأمّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدینِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِیعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ، وذلکَ لا یکونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّیعَةِ لا جَمیعَهُم، اما هر فقیهى که خویشتندار و نگاهبان دین خود باشد و با هواى نفسش بستیزد و مطیع فرمان مولایش باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند و البته این ویژگیها را تنها برخى فقهاى شیعه دارا هستند ، نه همه آنها.»

ولی فقیه باید مطیع خداوند و حافظ دین الهی باشد
این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به این که فقیه، کسی است فهم درست و عمیق از دین داشته باشد، افزود: نمی توان فردی که تنها مؤمن و متدین است به عنوان ولی فقیه انتخاب کرد؛ بلکه فقیه بودن، یکی از اصلی ترین شرایط ولی فقیه است.

 

وی به شرایط ولی فقیه اشاره و ابراز کرد: ولی فقیه باید «صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدینِهِ» باشد و مخالف هوای نفس عمل کند و مطیع خداوند باشد و جز برای خدا کار نکند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که ولی فقیه چگونه انتخاب می شود؟ اظهار کرد: قانون اساسی، یکی از وظایف مجلس خبرگان را تعیین رهبر و نظارت بر عملکرد رهبری قرار داده است؛ مردم اعضای مجلس خبرنگان را تعیین می کنند و آن ها نیز رهبر را تعیین و بر عملکرد ایشان نظارت می کنند. 

 

تمام شرایط ولی فقیه در آیت الله خامنه ای جمع شده است
نیک با خاطر نشان کردن این که مجتهد بودن برای ولی فقیه کافی است و شرط مرجع بودن را ندارد، افزود: بعد از رحلت امام خمینی(ره)، رهبری جمهوری اسلامی ایران به دست آبت الله خامنه ای سپرده شد و ایشان تمام شرایط ولی فقیه را دارند.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: جلسه انتخاب رهبری در خبرگان آرام بود و بدون بحث و اختلافی و در کمال آرامش، آیت الله خامنه ای به عنوان جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند، در این جلسه همه رأی موافق بر رهبری آیت الله خامنه ای دادند و تنها یک رأی مخالف بود و آن هم رأی خود آیت الله خامنه ای بود، ایشان بعد از این که وظیفه رهبری جمهوری اسلامی به ایشان محول شد، آن  را پذیرفتند و با مدیریتی شایسته آن را انجام می دهند.

 

این کارشناس مسائل خانواده در پاسخ به این شبهه که برخی افراد مطرح می کنند که چرا آیت الله خامنه ای یک شبه انتخاب شدند؟ اظهار کرد: آیت الله خامنه ای یک شبه انتخاب نشدند؛ بلکه ایشان عمر خود را در راه اسلام صرف کرده بودند.

 

وی به تأییداتی که آبت الله هاشمی رفسنجانی از حضرت امام‌ خمینی(ره) درباه رهبری آیت الله خامنه ای نقل کرده است اشاره کرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان می کند: «در جلسه‌ای که با حضور رؤسای سه قوه و برخی از آقایان، خدمت امام رسیده و نگرانی خود را از خلا رهبری بعد از عزل آقای منتظری توسط ایشان ابراز کردیم، امام‌(ره) فرمودند: «خلا رهبری پیش نمی‌آید، شما آدم دارید». گفتیم: چه کسی؟ ایشان در حضور آیت الله خامنه‌ای فرمودند: «همین آقای خامنه‌ای».

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آیت اللله هاشمی رفسنجانی در جلسه انتخاب رهبری نظام نیز سخنان امام خمینی(ره) درباره آیت الله خامنه ای را بیان کردند.

 

آیت الله خامنه ای، اشراف کامل به مسائل سیاسی دارند
وی ادامه داد: آیت الله خامنه ای، از مبازران انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب در عرصه های مختلف حضور فعال داشتند، ایشان رییس جمهور بودند و به مسائل سیاسی کاملا اشراف داشتند و اکنون نیز آگاهی کامل از مسائل حکومتی و سیاسی دارند.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که آیت الله خامنه ای، ولی فقیه و رهبر هستند، گفت: به شکر و لطف امام زمان(عج) و تحت سایه امام زمان(عج)، حکومت در دست آیت الله خامنه ای قرار گرفت.

 

نیک به اختیارات ولی فقیه اشاره و اظهار کرد: انتخاب رییس صدا و سیما، امضای حکم ریاست جمهوری و همچنین عزل او، حداقل اختیارات رهبر است. ولی فقیه می تواند اعلام جنگ و صلح کند و حتی می تواند حج را تعطیل کند. 

 

مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: چون آیت الله خامنه ای، نائب امام زمان(عج) هستند؛ از این رو بر ما واجب است که از ایشان اطاعت کنیم. 

 

هر عملی که سبب وهن اسلام و تشیع باشد، حرام است
این کارشناس مسائل خانواده به مسأله مهم وحدت بین شیعه و سنی و پرهیز از اختلاف پراکنی اشاره و اظهار کرد: بر اساس فتوای آیت الله خامنه ای، هر فردی به هر عنوانی، رفتاری را انجام دهد که موجب وهن اسلام و تشیع شود و باعث تضعیف شیعه شود، حرام است؛ از این رو نیز نباید به مقدسات برادران اهل سنت، بی احترامی کرد.  

 

وی ابراز کرد: با اساس آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید، در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى‏] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست.»، ما باید مطیع کامل خداوند و پیامبر باشیم و از ولی پیشی نگیریم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برای تداوم و پایداری انقلاب اسلامی باید دست به دست هم دهیم، گفت: آبرو و اعتباری که کشور ما دارد، هیچ کشوری ندارد و جمهوری اسلامی ایران، امن ترین کشور در دنیا است.

 

اعتبار و اقتدار کشور ایران، به خاطر وجود آیت الله خامنه ای است
نیک با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران، فصل الخطاب در خاورمیانه است، اظهار کرد: این اعتبار کشور ایران، بخاطر وجود رهبر معظم انقلاب است و این اقتدار تا زمانی است که ما مطیع ولی فقیه باشیم.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با طرح این پرسش که چرا حضرت علی(ع) با آن همه قدرت و مقام درجنگ ها شکست خوردند و دشمنان بر علیه ایشان کار می کردند؟ اظهار کرد: به خاطر این که امام(ع) یارانی که ایشان را کمک کنند، نداشتند و مردم کوفه امام علی(ع) را کمک نمی کردند.

 

این کارشناس مسائل خانواده با خاطرنشان کردن این که امنیت کشور ایران به خاطر عزت و اقتدار رهبر و همچنین اطاعت مردم خوب ما است، اظهار کرد: در عزت و اقتدار رهبری باید گفت که با یک پیام ایشان، مردم فتنه 88 را ریشه کن می کنند و باید متذکر شد که عزت پیامبر اسلام، قرآن و رهبر در اطاعت بی چون و چرا از ولی فقیه است.

 

ولی فقیه بر مبنای مصلحت اسلام و کشور، حکم می دهد
وی با تأکید بر این که در مجالسی که بر ضد ولایت فقیه کار می کنند، شرکت نکنید، افزود: در این مجالس نه تنها یادی از امام و شهدا نمی کنند؛ بلکه بر ولی فقیه هم شبهه می اندازند و متاسفانه در ظاهر خود را شیعه حضرت علی(ع) می دانند.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: خوارج نماز و قرآن می خوانند اما مطیع حضرت علی(ع) نبودند، اکنون نیز ما گروه و جریاناتی مانند خوارج زمان حضرت علی(ع)داریم که فرمان رهبر را زیر پا می گذارند، این افراد ادعای شیعه گری می کنند، امام شیعه امام زمان(عج) نیستد و شیعه انگلیسی هستند که اسم امامان معصوم(ع) را یدک می کشند؛ در حالی که ولایت را قبول ندارند و باید مراقب باشیم به دام این افراد و گروه ها نیفتیم.

 

نیک به جریان منحرف شیعه انگلیسی اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر با دو گروه مواجه هستیم؛ وهابیت که شیعه را کافر می داند و شیعه انگلیسی که ولایت را قبول ندارد. شیعه انگلیسی بر خلاف نظر ولی فقیه کار می کند، ما باید حد وسط را رعایت کنیم و حد وسط رأیی است که اسلام گذاشته است و راهی است بدون افراط و تفریط و این راه تنها منحصر در ولایت فقیه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ولی فقیه، مصلحت اسلام و کشور را در نظر می گیرد، افزود: فتوای حکومتی که ولی فقیه می دهند، برای شأن اسلام است و باید مطیع ایشان باشیم./1309/202/ب1

ارسال نظرات