۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳۰۸۸۴۷
فانی در صحن علنی مجلس:

سند تحول آموزش تا سال 99 اجرایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای دوره ابتدایی در تمام روستاها کلاس دایر است، درباره اجرای سند تحول آموزش گفت: این سند از سال 82 تا 91 در حال طراحی بود و به دستور رهبر معظم انقلاب نقشه راه اجرای آن تدوین شد و تا سال 99 این نقشه راه اجرایی می‌شود.
علي اصغر فاني

به گزارش خبرگزاری رسا ،علی اصغر فانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشستان گفت: سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت به کارگیری مدیران خلاق و توانمند، ارزشی و انقلابی است؛ از طرف دیگر یکی از شاخصه‌های انتخاب مدیران مسئله مدرک تحصیلی بوده که براساس آمارها در دوره جدید حدود 83 درصد از مدیران دارای مدرک فوق لیسانس و لیسانس هستند.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اما در گذشته تنها 4 درصد از مدیران دارای مدرک دکتری، 75 درصد دارای مدرک فوق لیسانس و 21 درصد دارای مدرک لیسانس بوده اند؛ از طرفی دیگر در بحث تجربه مدیران جدید حدود 9 سال تجربه مدیریتی داشته اما در گذشته مدیران تنها سه سال تجربه داشتند. همچنین مدیران جدید حدود 4 برابر مدیران قبلی دارای سابقه جبهه و ایثارگری هستند.

 

وی تصریح کرد: در بحث بکارگیری نیروهای بازنشسته باید بگویم که تعداد آن ها کمتر از انگشتان یک دست است، از طرفی دیگر در دو سال اخیر فوق العاده فرهنگیان به صورت مطلوبی پرداخت شده است، به طوری که درباره معلمان ابتدایی در سال 91 و از ابتدای سال 94 برای کلیه فرهنگیان به جای 700 امتیاز، 1300 تا 1500 امتیاز در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: همچنین در رابطه با فوق العاده نوار مرزی در سال 93 در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و از اول تیرماه امسال برای کلیه مناطق مرزی اجرایی شده است.

 

فانی تصریح کرد: در رابطه با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تاکنون برای حدود 700 هزار همکار فرهنگی این قانون اجرایی شده و به موجب آن به صورت میانگین حدود 300 هزار تومان به حقوق آن ها افزوده شده، همچنین برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال گذشته، تاکنون با نایب رئیس مجلس نشست هایی را برگزار کرده و در حال پیگیری هستیم.

 

این عضو کابینه دولت یازدهم در رابطه با تعطیلی برخی مدارس راهنمایی تصریح کرد: در دوره ابتدایی یک معلم تمام دروس را به دانش آموزان درس می‌دهد اما در دوره راهنمایی حداقل 6 معلم برای ارائه دروس نیاز است و برخی شهرستان‌ها قادر به بازگشایی این مدارس نیستند، از طرفی دیگر براساس آمارها در سال 92 و 93، 22 هزار و 765 مدرسه راهنمایی، در سال 93 و 94، 22 هزار و 877 مدرسه و در سال جاری 23 هزار و 923 مدرسه راهنمایی دایر شده است.

 

فانی گفت: در رابطه با اجرای سند تحول آموزش نیز باید گفت که این سند از سال 82 تا 91 در حال طراحی بود و در نهایت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به دستور رهبر معظم انقلاب نقشه راه اجرای آن تدوین شد و تا سال 99 این نقشه راه اجرایی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مبنای برنامه وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزشی است، گفت: امیدوارم در برنامه ششم دولت و مجلس همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم این سند را اجرایی کنیم زیرا اجرای آن موجب توسعه عدالت آموزشی می‌شود.

 

فانی تصریح کرد: برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمین و سند بنیادین در آخرین جلسه هیات دولت در سال 93 برای شش ماهه دوم سال 94 اعتباری حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان و برای سال 95 حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه تصویب شد. البته اجرای طرح رتبه بندی از سوی وزارت آموزش در فاز اول قرار داشته و فازهای بعدی به استناد به سند تغییر و تحول بنیادین رتبه‌بندی را با کیفیت بیشتری اجرایی می‌کنیم.

 

وی گفت: هم اکنون برای دوره ابتدایی در تمام روستاها کلاس دایر است و در سال جاری براساس آمارها 110 مدرسه تک دانش آموزه و 5 هزار مدرسه با 5 دانش آموز دایر شده، همچنین در سال گذشته حدود 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کردند.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: در شرایط کنونی انتظار داریم که مجلس اقدامات خوبی را برای این حوزه انجام داده زیرا امروزه در جهان دو بخش سلامت و آموزش جزو اولویت‌های یک جامعه محسوب می‌شوند./858/د102/ج1

ارسال نظرات