۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۳۰۸۲۵۶
رحیم پور ازغدی:

هر سنگر و عرصه ای که حوزه خالی بگذارد، سکولاریسم و دشمن آنجا را پر خواهد کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ریشه سکولاریسم را در نقصان آموزشی پژوهشی حوزه‌های علمیه دانست و تأکید کرد: وقتی ما می‌گوییم حکومت اسلامی تشکیل داده‌ایم یعنی راجع به خانواده، هنر، ورزش، تفریح، علوم انسانی، روابط بین الملل و دیگر عرصه‌های زندگی اجتماعی حرف داریم.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی، عصر امروز در مدرسه علمیه حقانی قم، با اشاره به وصیت نامه امام خمینی(ره) در رابطه با تشکیل حکومت اسلامی، اظهار داشت: در طول تاریخ اسلام و دیگر ادیان بی سابقه بوده است که حکومتی دیکتاتوری که مورد حمایت تمام قدرت‌های دنیا بوده به وسیله یک عالم دینی و با شعار دین سرنگون شود.

 

وی با بیان این که ما باید خود را برای تحول در جهان آماده کنیم، افزود: در عصری که شرق و غرب عالم توافق داشتند که دوران دین به سر آمده است، رهبری دینی حکومت تشکیل داد و نظام سازی کرد و قدرتش در سطح جهان گسترده شد و صدایش را به تمام جهان رساند؛ این جریان تحت تأثیر نظریه ای است که از قم و از حوزه علمیه شروع شد و امروز تمام جهان را متوجه خود کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که چند مؤلفه است که موجب تمایز این انقلاب از دیگر انقلاب های جهان می‌شود، خاطرنشان کرد: این انقلاب، انقلابی بود که هیچ کس در جهان آن را پیش بینی نمی‌کرد و کسی باورش نمی شد در جهانی که با سرعت به سمت مادی گری در حرکت است در کشوری مردم بازگشت به معنویت و دین داشته باشند؛ وجه تمایز دیگر این انقلاب در انگیزه آن است که هم معنوی بود و هم مادی.

 

وی ویژگی سوم این انقلاب را اسلام خواهی مردم دانست و افزود: مردم در عین حالی که مشکلات مادی زیادی داشتند ولی در هیچ کدام از شعارهای انقلاب مادیات را درخواست نمی‌کردند و تمام شعارها اسلامی بود مانند شعار« استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» که بعد امام خمینی(ره) حکومت جمهوری را پیشنهاد داد و شکل حکومت را هم مشخص کرد.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که این انقلاب اول از همین قم و همین حجره‌ها و با تجمع چند طلبه ساده آغاز شد، ابراز داشت: همین حلقه‌های کوچک و تولیدات کوچک سرنوشت یک ملت را تغییر داد و جمعی که تعدادشان به 20 نفر نمی‌رسید قانون اساسی را نوشتند و عده ای مانند آقایان سبحانی و جوادی بحث‌های کلامی را مطرح کردند و تعدادی مانند آقایان مطهری و بهشتی و جعفری بحث‌های سیاسی و اجتماعی را اسلامی کردند و انقلاب را به سرانجام رساندند.

 

وی با اشاره به این که وقتی امام خمینی(ره) از خانه به مدرسه و مسجد می‌رفت کسی گمان نمی کرد که این انسان جهان را متحول خواهد کرد، اظهار داشت: علیرغم توطئه‌های بسیار متراکم دشمن نسبت به روحانیت که تاریخ دین و روحانیت را تمام شده می‌دانستند و حتی متدینان هم دین را فقط برای سر مزار و در یاد داشتن اسم شهدای کربلا محدود می‌دانستند امام خمینی(ره) چنین حرکت عظیمی را پایه ریزی کرد.

 

انقلاب اسلامی منشأ تحولات دین خواهانه دنیا است

استاد و محقق علوم اسلامی انقلاب اسلامی ایران را سرمنشأ تحولات دین خواهانه بسیاری در دنیا دانست و گفت: امروزه کشورهای زیادی خود را اسلامی می‌دانند و بر دینی بودن شان تأکید دارند در حالی که غرب به دنبال ریشه کن کردن دین در جهان بود و حتی امروزه شاهدیم که از دانشگاه‌های خود غرب انسان‌هایی بیرون می‌آیند که سرسختانه خود را دین دار می‌دانند و بر دین داری خود پافشاری می‌کنند.

 

وی با بیان این که امام خمینی(ره) همان طور که اسلام را نعمتی الهی می‌دانست حکومت اسلامی را هم هدیه‌ای الهی تلقی می‌کرد، افزود: امام معتقد بود که فلسفه تشکیل حکومت اسلامی همان فلسفه بعثت پیامبران(ص) است و باید به حکومت به عنوان یک ابزار برای به سعادت و تکامل رسیدن بشر نگاه کرد و تشکیل حکومت اسلامی به این معنی است که قدرت و ثروت و علم و رسانه در خدمت سعادت بشر قرار گیرد زیرا عدالت مادی بدون عدالت معنوی به درد نمی خورد و عدالت معنوی هم بدون عدالت مادی کارساز نیست و نمی شود گفت کسی که در حریم خصوصی عادل است و در جامعه ظلم می‌کند خوب است.

 

دین فقط محدود به مسجد و مناسک دینی نیست

رحیم پور ازغدی ابراز داشت: تشکیل حکومت دینی با کمک مردم یعنی تلاش برای سوق دادن جامعه به سمت سعادت و تکامل زیرا انسان همان گونه که به مسائل مادی نیاز دارند به مسائل معنوی هم نیاز دارند و فرهنگ و اقتصاد از هم جدا نیست.


وی با بیان این که مکتب‌های غیر توحیدی انسان را تجزیه و انسانیت را محدود به بخش مادی می‌کنند، خاطرنشان کرد: حکومت دینی هم بعد مادی و هم معنوی را در نظر می‌گیرد و به همین دلیل است که می‌گوییم دینی کردن جامعه فقط مسجد ساختن و عزاداری کردن و محدود به عاشورا نیست بلکه جامعه دینی یعنی در تمام ابعاد زندگی دینی باشیم و خدا را در نظر داشته باشیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کسانی که وقتی اسم دین می‌آید به فکر مسجد و عزاداری و کلاه خود و تعزیه می‌افتند را دارای فهم نادرست از دین دانست و تصریح کرد: این تفکر که دین فقط در حوزه امور شخصی و عبادی است تفکر سکولاریسم است تا دین را از جامعه جدا کند ولی کسانی که دین را نفهمیده‌اند آن را منحصر به تشریفات مذهبی می‌دانند و فقط دین را در ایام خاص و مکانهای خاص رعایت می‌کنند در حالی که ما معتقدیم دین از سیاست و اجتماع و اقتصاد و دیگر عرصه‌های زندگی جدا نیست.

 

ریشه سکولاریسم در نقصان نظام آموزشی پژوهشی حوزه است 

وی ریشه سکولاریسم را در نقصان آموزشی پژوهشی حوزه‌های علمیه دانست و تأکید کرد: وقتی ما می‌گوییم حکومت اسلامی تشکیل داده‌ایم یعنی راجع به خانواده، هنر، ورزش، تفریح، علوم انسانی، روابط بین الملل و دیگر عرصه‌های زندگی اجتماعی حرف داریم؛ ولی اگر ما طلبه‌ها فقط خود را محدود به عاشورا و مسجد و مناسک عبادی کنیم و غیر از این هیچ حرفی نداشته باشیم یعنی تفکیک دین از همه چیز که همان سکولاریسم است.

 

رحیم پور ازغدی اسلام را مملو از منابع غنی در تمام مسائل مربوط به انسان با پشتوانه تفکر اجتهادی دانست و افزود: هیچ دینی مانند اسلام شیعی در زمینه حکومت داری دستش پر نیست و اگر ما در 90 درصد مسائل حضور نداشته باشیم بزرگ ترین کمک را به سکولاریسم کرده ایم.

 

روحانیت باید در تمام عرصه های زندگی حرفی برای گفتن داشته باشد

وی با بیان این که اگر روحانیت جایی را در این نظام خالی بگذارد سکولاریسم آن را پر خواهد کرد، یادآور شد: در هر سنگری که ما حضور نداشته باشیم آن سنگر دست دشمن خواهد افتاد ولی متاسفانه برخی از دوستان هستند که از روی کم سوادی می‌گویند قدرت و ثروت دین را خراب می‌کند و از این غافلند که چقدر انبیای الهی برای تشکیل حکومت تلاش کردند و اگر دین محدود به عبادت شخصی بود هیچ گاه نیاز نبود پیامبر از غار حرا بیرون بیاید و یا امام حسین(ع) از مدینه بیرون نمی‌آمد، زیرا اصل دین « مثلی لا یبایع مثله» و به سعادت و کمال رسیدن بشریت است.

 

استاد حوزه و دانشگاه انگیزه الهی داشتن را مهم ترین لازمه مردم سالاری دینی دانست و اظهار داشت: اگر انگیزه ها در حکومت قومی و حزبی شد اگر اسم جمهوری اسلامی هم بماند پوچ و بی ارزش خواهد بود.

 

وی مخالفان حکومت اسلامی را دو گروه دین داران مقدس مئاب و سکولاریست‌ها دانست و گفت: برخی از دین داران می‌گویند دین مقدس است و نباید وارد سیاست شود که این گروه از مخالفان دین خطرناک ترند زیرا با زبان دین، دین را نسخ می‌کنند و متأسفانه در حوزه‌ها ریشه دوانده اند این همه احکامی که اسلام در رابطه با حکومت و سیاست دارد را نمی‌بینند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آن دنیایی که در اسلام از آن نهی شده است چیزی است که انسان را از خدا دور کند ولی اگر دنیا باعث اجرای عدالت و اقامه قسط و عدل در جامعه شود از اوجب واجبات و از بالاترین عبادات است.

 

دموکراسی و دین کاملا با هم تناسب دارند

وی با بیان این که دموکراسی دینی نه تنها تناقض نیست بلکه کاملاٌ با اسلام همخوانی دارد، ابراز داشت: از دموکراسی تعاریف مختلفی شده است و از نظر عملی هم حتی در غرب به صورت‌های متفاوت و گاهی متضاد اجرا شده است و دموکراسی اسلامی هم یکی از انواع دموکراسی است؛ اگر دموکراسی به معنی این است که حاکمان برای حکومت کردن بر مردم به رضایت آنها نیاز دارند در اسلام هم این مفهوم پذیرفته شده است و ائمه(ع) هم به این روش عمل کرده اند؛ ولی اگر دموکراسی در ذاتش دین گریزی است ما ان دموکراسی را قبول نداریم و تعریف خود از دموکراسی را اجرا می‌کنیم./843/پ201/ج

ارسال نظرات