۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۰۸۲۰۳
رییس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه مطرح کرد؛

ضرورت بهره­گیری از فناوری اطلاعات در گسترش ارزش‌های انقلاب

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شهریاری با تأکید بر ضرورت بهره­گیری از فناوری اطلاعات در گسترش ارزش‌های انقلاب گفت: گسترش و توسعه امکانات ارتباط‌ جمعی و فناوری اطلاعات سبب انتقال مفاهیم انقلاب به کشورهای جهان و شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه شده است.
حجت الاسلام حميد شهرياري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید شهریاری، معاون رییس قوه قضاییه در نخستین پیش نشست «اخلاق در فضای مجازی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و پژوهشگاه اسلامی برگزار شد، به شاخص‌های مسائل اخلاقی در  فضای مجازی  اشاره کرد و گفت: رفتارهای کنونی کاربران فضای مجازی را بررسی می‌کنیم و در صدد تصحیح رفتارها و اخلاقیات در عملکرد آنها هستیم و در برخی از مواقع دانش نظری اخلاق را در این فضا بررسی می‌کنیم.

 

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: مشارکت جهانی، گستردگی محیطی، درهم تنیدگی فضای مجازی و حقیقی از ویژگی‌های فضای مجازی است.

  

وی به ویژگی‌های مشارکت جهانی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: 45 درصد از مناطق جهان دسترسی به اینترنت وجود دارد و 97 درصد مردم دسترسی به تلفن همراه دارند، در هر دقیقه 300 ساعت در یوتیوب فیلم بارگزاری می‌شود، و این شبکه اجتماعی یک میلیارد عضو دارد، نرخ نفوذ تلفن همراه در ایران 120 درصد است؛ در این زمان تلگرام 50 میلیون کاربر دارد که 8 میلیون کاربر آنها را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

 

وی گستردگی محیطی را یکی دیگر از ویژگی‌های فضای مجازی دانست و گفت: اینترنت و فضای مجازی تمام ابعاد بشر همچون دوست گزینی، همسرگزینی، سلامت و بهداشت، تبادل علم و دانش، جاسوسی را در برگرفته است.

 

حجت الاسلام شهریاری اظهار کرد: درهم‌تنیدگی فضای مجازی و دنیای حقیقی از ویژگی‌های فضای مجازی بیان کرد و گفت: رفتارها و کنش‌های کابران در فضای مجازی در دنیای واقعی تأثیر می‌گذارد و از این فضای می‌توان برای توانمندسازی اندوخته‌های خویش استفاده کرد.

  

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در اوائل انقلاب به سبب کمبود فناوری‌ها، برنامه‌ای برای صدور و گسترش انقلاب نداشته‌ است و در آن زمان ارتباط حداقلی با کشورهای جهان داشته‌ایم، اما در این زمان با گسترش و توسعه امکانات ارتباط‌جمعی و فناوری اطلاعات، سبب انتقال مفاهیم انقلاب به کشورهای جهان و شکل‌گیری بیداری اسلامی در جوامع بشری شده است.

 

حجت الاسلام شهریاری در ادامه سخنانش به مسأله فیلترینگ در جهان اشاره کرد و گفت: در تمام کشورهای جهان مسأله فیلترینگ وجود دارد و در وضع قانون‌ها و مجازات‌های سنگین برای کاهش آسیب‌های آن تلاش می‌کنند.

 

معاون رییس قوه قضاییه، افزایش تقوای دینی را بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی دانست و گفت: مدیران و مسؤولان فرهنگی از رذائل اخلاقی و آسیب‌های فضای مجازی دوری کنند تا این که رهنمودهای آنها بر مخاطبان تأثیر بگذارد./998/پ202/ف2

ارسال نظرات