۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۳۰۸۱۶۴

نخستین پیش نشست «اخلاق در فضای مجازی» در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین پیش نشست «اخلاق در فضای مجازی» با حضور معاون رییس قوه قضاییه، روحانیان و پژوهشگران حوزوی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.
اخلاق در فضاي مجازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین پیش نشست «اخلاق در فضای مجازی»، پیش از ظهر امروز، با حضور و سخنرانی حمید شهریاری، معاون رییس قوه قضاییه و رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، حجت‌الاسلام حسن علی رحمتی نویسنده و پژوهشگر حوزوی، حجت الاسلام امیر غنوی دبیر علمی نشست در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام غنوی در ابتدای این همایش بر اهمیت گسترش اخلاق در جامعه تأکید کرد و گفت: اهداف و مقاصد عالی اخلاقی جایگاه ویژه‌ای در مبنای دین برخوردار است، اما برنامه و راهکارهای اجرایی مناسبی برای پیشبرد اخلاق در جامعه ترسیم نشده است.

 

دبیر علمی این نشست اظهار کرد: مسؤولان مربوطه به این مسأله اقرار کرده‌اند که در عرصه علمی و تکنولوژی به پیشرفت‌های مناسبی در جامعه دست یافته‌ایم، اما در زمینه مسائل اخلاقی به جایگاه مناسبی نرسیده‌ایم و آمارهای وجود بیانگر این مسأله است.

 

حجت‌الاسلام غنوی بیان کرد: بی‌اخلاقی در اجتماعی به سبب عدم آگاهی در مسائل اخلاقی نبود، بلکه مسأله در عمل و پایبندی به دانسته‌ها اخلاقی است، به طور قطع پژوهش‌ها و آموزش‌ها تنها راهکار رفع این مشکل است، اما گسترش اخلاق در جامعه مستلزم آموزش‌های کاربردی و این مسأله نیز وابسته به پژوهش‌های مناسب است.

 

وی در ادامه سخنانش به بایسته‌های اخلاقی اخلاق در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی تأثیرهای بسیار در کنش‌ها و رفتارهای افراد دارد به گونه‌ای که فضای واقعی این تأثیرها ندارد.

 

حجت‌الاسلام غنوی ابراز کرد: آماده‌سازی و برنامه‌سازی برای آینده بهترین راهکارهای برای مقابله با آسیب‌های فناوری‌های جدید است، گفت: اگر امروز فنّاوری‌ها برای رفع آسیب‌های فضای مجازی چاره‌اندیشی نشود، در آینده با چالش‌ها جدی مواجهه خواهیم شد.

 

وی به آسیب‌های فضای مجازی در جامعه اشاره کرد و گفت: آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی از مهم‌ترین چالش‌های فضای مجازی می‌توان برشمرد.

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام شهریاری به شاخص‌های مسائل اخلاقی اشاره کرد و گفت: رفتارها کنونی کاربران فضای مجازی را بررسی می‌کنیم اما در صدد تصحیح رفتارهای اخلاقی در عملکرد آنها هستیم، اما در برخی از مواقع دانش نظری اخلاق را بررسی می‌کنیم.

 

معاون رییس قوه قضاییه با بیان این که فضای مجازی و فناوری اطلاعات به مباحث اخلاقی ویژه‌ای نیاز دارد، اظهار کرد: حریم خصوصی، امنیت، هویت مجازی، مالکیت فکری، پالایش محتوا، نشر آزاد اطلاعات در فضای مجازی از جمله موضوعات مباحث اخلاقی در فضای مجازی است.

 

وی مشارکت جهانی، گستردگی محیطی، درهم تنیدگی فضای مجازی و حقیقی از ویژگی‌های فضای مجازی برشمرد و افزود: به هر میزان پایبندی به اعتقادات دینی در افراد بیشتر شود رذائل و آسیب‌های فضای مجازی کاهش می‌باید.

 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام رحمتی به اهمیت آموزش‌های کاربردی در فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: یکی از راهکارهای در کاهش بی‌اخلاقی در فضای مجازی آموزش و آگاهی بخش‌های مناسب در این زمینه است و تمام کابران و مرتبطان با این تکنولوژی باید آموزش‌های لازم را دیده باشند.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزوی عنوان داشت: کاربران فضای مجازی به ویژه کودکان و نوجوانان، والدین، مدیران و سازمان و نهادهای مرتبط با فضای مجازی، تولیدکنندگان و سخت‌افزارها باید آموزش‌ها لازم را در این زمینه کسب کنند./998/پ202/ف

ارسال نظرات