۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۰۸۱۳۲
آیت‌الله استادی در همایش عطارد خراسان تأکید کرد؛

اشتغالات نباید روحانیان را از هدف اصلی دور کند/ ضرورت انس طلاب با حدیث

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اهل علم و طلاب باید با حدیث مأنوس باشند، گفت: حدیث از برکاتی است که حوزه های علمیه از آن محروم شده است، چون حدیث در پژوهش و علم تأثیر بسیاری دارد.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در همایش ملی عطارد خراسان که در کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به توفیقاتی که شامل حال عالم برجسته علامه عطاردی شده است، گفت: توفیق یک مسأله است که خداوند به برخی توفیق داده و استفاده می کنند و برخی از افراد نیز از آن بهر نمی برند.

 

وی با اشاره به انتخاب شایسته علامه عطاردی در مسیر علم و پژوهش، اظهار کرد: خداوند به انسان ها توفیق می دهد اما این که چه راهی را انتخاب کنیم، مهم است؛ عالم گرانقدر عطاردی انتخاب کرد و چه برکاتی نیز برای وی به همراه داشت.

 


آیت الله استادی با بیان این که حدیث برکت دارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی با حدیث مأنوس شود در زندگی وی برکاتی را به همراه خواهد داشت و برکت در خداباوران حقیقی است.

 


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اهل علم و طلبه باید با حدیث مأنوس شوند، تصریح کرد: حدیث از برکاتی است که حوزه های علمیه از آن محروم شده است؛ شرایط آماده است و کسانی که اهل علم هستند به این امر توجه داشته باشند که حدیث در پژوهش و علم تأثیر بسیاری دارد.

 


عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر بنا است مکتب اهل بیت(ع) به دنیا عرضه شود راهی به جز احیای احادیث وجود ندارد و باید در این زمینه کار شود.

 

زندگی علامه عطاری الگویی برای جوانان

وی با اشاره به متون غنی همچون کتب اربعه، گفت: امروز ما محکمات بسیاری داریم که نیازی به متشابهات وجود ندارد و کسانی که اهل تحقیق هستند این کار را ادامه و به آن ها توجه داشته باشند در حالی که امروز به جای تکیه بر محکمات چیزهایی را مطرح می کنند که مشخص نیست، چیست.

 


آیت الله استادی بر ضرورت درس گرفتن از زندگی علامه عطاردی تأکید و اظهار کرد: علامه عطاردی در زمان حیات گمنام بود و به دنبال منافع مالی نبود و تصمیم در عرصه علم و پژوهش گرفته و به آن پایبند بود.

 


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یادادشت های منظم علامه عطاردی از جمله درس هایی است که باید به آن توجه شود چون سهل انگاری در یادداشت موجب سهل انگاری به خود می شود.

 


وی به یادداشت های عالم گرانقدر علامه عطاردی اشاره و بیان داشت: علامه عطاردی بسیار منظم یادداشت می کرد که قسمت عمده ای از یادداشت های وی در خصوص خراسان، مشهد و امام رضا(ع) است که به چاپ نرسیده است؛ کسانی که احساس وظیفه می کنند نسبت به چاپ این آثار با نام خود این عالم گرانقدر اهتمام داشته باشند.

 


آیت الله استادی، علامه عطاردی را دارای هدف معین دانست و خاطرنشان کرد: هدف وی حدیث، امام رضا(ع)، نهج البلاغه و خراسان بود و پراکنده کاری نکرد.

 


عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که علامه عطاردی امام جماعت بود اما این امر وی را از هدف خود باز نداشت، گفت: یکی از ویژگی‌های اهل علم این است که وقتی به کار آخوندی اشتغال دارند آن را در اولویت کارهای خود می دانند و به کارهای دیگر توجهی ندارند؛ باید این عالم گرانقدر را الگو قرار داد./1310/202/ب1

ارسال نظرات