۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۳۰۸۰۴۷
دادستان کل کشور:

آل سعود را امتداد راهبردی نظام سلطه می دانیم/ پنهان کاری عربستان درباره فاجعه منا هر روز بیشتر می شود

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل کشور با بیان اینکه معتقدیم آل سعود دست استکبار جهانی در منطقه است، گفت: پیگیری حقوقی فاجعه منا همواره تکلیف و وظیفه وزارت امور خارجه به عنوان خط مقدم پیگیری در بخش کنسولی است.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور عصر امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به بیان مسأله اصل و تبیین ابعاد این حادثه پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به اسناد موجود و فیلم­های تهیه شده و آنچه که دوربین­ها ثبت و ضبط کرده­اند و آنچه که ما با آن مواجه هستیم این است که حکومت حاکم بر عربستان به دنبال پنهان کاری این قضیه است.

 

مسؤول پیگیری فاجعه منا افزود: هر چه پیش می­رویم، می­بینیم که این پنهان­کاری بیشتر می­شود و حتی در رسانه­های جمعی قبلا فیلم­هایی دیده می­شد، اما اکنون شاید به ندرت دیده شود و اراده ای که در ابعاد قضیه نقش دارد، در ثروت، پول و قدرت است و با نفوذ در فضای مجازی کاملا کم شده است.

 

وی درباره پنهان کاری عربستان نسبت به حادثه منا اظهار داشت: سعی کرده­اند تا بشود تمام اسناد این قضیه را جمع آوری کرده و ابعاد این قضیه را پنهان کنند؛ فضای حاکم بر رسانه این است که به ابعاد منا پرداخته نشود و پوشیده بماند؛ روزهای ابتدایی اصحاب رسانه­های دنیا و امپراتوری خبری و رسانه ای که در دنیا وجود دارد و تحت اشراف نظام سلطه است، کاملا مورد رصدکردن بود و بنا را بر این گذاشته بودند که به این مسأله پرداخته نشود.

 

حجت­الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به سکوت برخی از کشورها نسبت به فاجعه منا تصریح کرد: کشور هایی که شاید رقم بالای جان­باختگان در آنها بود، در این قضیه سکوت کردند و بعضا روزنامه ها و رسانه های درونی­شان را تهدید کردند که به این قضیه نپردازند و درباره برخی کشورها اسناد زیادی وجود دارد که بنا داشته­اند به اصل، ابعاد و سؤالات مربوط به این قضیه پرداخته نشود.

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه در صورتی که ابعاد فاجعه منا روشن نشود، تضمینی برای حج سال های بعد وجود ندارد، گفت: این نشست و نمونه این­ها در جهت پرداختن حقوقی به حادثه منا برگزار می­شود و آنچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید فاجعه منا به فراموشی و نسیان سپرده شود؛ باید به ابعاد این قضیه بپردازیم؛ مسائلی مثل کمیته حقیقت یاب که از ابتدا رهبر معظم انقلاب اسلامی و بزرگان به آن تأکید کرده بودند و همچنان مورد تأکید است، باید ابعاد قضیه را روشن کنند و اگر این ابعاد نشود، تضمینی برای سال­های آتی در مراسم حج تمتع نیست.

 

مسؤول پیگیری فاجعه منا وزارت امور خارجه را خط مقدم کمیته حقیقت یاب در کشور دانست و یادآور شد: وزارت خارجه نیز بایستی دیگر کشورها را بتوانند به نحوی با رایزنی­هایی که از لحاظ دیپلماسی انجام می­شود، همراه کنند و پیگیر اصل ماجرا و روشن شدن ابعاد این فاجعه باشند که ویژگی­های آل سعود و مأموریت های آن و اینکه امروز چه مأموریتی در منطقه ما دارد و جایگاه آن در نقشه راهبردی نظام سلطه باید مشخص شود.

 

وی افزود: مسأله منا و سؤال­ها و ابعاد پیش روی آن باید دنبال تا روشن شود و مستنداتی که نسبت به راویان و شاهدان در حوزه های مختلف وجود دارد، جمع آوری شده است و باید بررسی شود.

 

حجت­الاسلام والمسلمین رئیسی قصد فعل فاجعه منا را قابل اثبات دانست و خاطرنشان کرد: اگر اصل فاجعه منا از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد، نسبت به بستن خیابانی که افرادی برای انجام مناسک و رمی جمرات می­روند، اگر نتوانیم با صحنه­هایی که در اختیار داریم، قصد نتیجه را اثبات کنیم، قصد فعل قابل اثبات است.

 

دادستان کل کشور، با بیان این که آل سعود مقصر در افزایش تعداد جان باختگان است، اظهار داشت: نرسیدگی به مصدومین، عدم امدادگری و جلوگیری از امدادِ امدادگران امری کاملا روشن است؛ اگر آنها این فاجعه را یک حادثه بدون پیشگیری و پیش­بینی بدانند که ما معتقد هستیم قابل پیش بینی و پیشگیری بوده، حداقل نسبت به ادامه این حادثه حتما تقصیر به عهده آل سعود در نرسیدگی به مصدومان و عدم توجه به مجروحان و افزوده شدن بر تعداد جان باختگان است.

 

مسؤول پیگیری فاجعه منا با اشاره به نبود سازمان عادلانه بین المللی مربوط به کشورهای اسلامی تصریح کرد: اکنون ما مواجه هستیم با یک موضوعی که نه تنها از جانب سعودی ها رسیدگی نمی­شود، بلکه به دنبال پنهان­کردن اسناد هستند؛ اگر ما یک جمع حقوقی قابل قبول عادلانه بین المللی می داشتیم که مربوط به کشورهای اسلامی بود، دغدغه ای برای رسیدگی نداشتیم، اما چنین چیزی نداریم و مواجه هستیم با آمارهایی که تا 8 هزار نفر اعلام شده است و سعودی ها 5 هزار نفر جان باخته از کشورهای مختلف را قبول و اعلام کرده­اند و در یک وضعیت بسیار اسفناک جان باخته اند و باید این مسأله پیگیری شود.

 

وی به ارائه راهکاری درباره فاجعه منا پرداخت و گفت: این فاجعه یک راهکار حقوقی دارد که آن مسؤولیت مدنی کشور عربستان است و با استفاده از تئوری خطر منا و سابقه آن نشان می­دهد که این نقطه همیشه بسیار مورد آسیب بوده است و در تاریخ منا وجود دارد که 100 نفر، 200 نفر و 500 نفر نیز به دلیل سوء مدیریت عربستان مورد آسیب قرار گرفته­اند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین رئیسی درباره استفاده از ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در پیگیری فاجعه منا یادآور شد: در بحثی در کمیته حقوقی و قضایی که بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه، بخش حقوقی ریاست جمهوری و بخش­های مختلف، نظرمان در جلسات این است که حتما باید از همه ظرفیت جمهوری اسلامی استفاده کنیم و سخن حق مان را بر این خون های به ناحق ریخته شده به طور کامل از مجامع بین المللی پیگیری کنیم.

 

دادستان کل کشور با اشاره به کمیته حقیقت یاب درباره فاجعه منا خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب، خواسته نظام جمهوری اسلامی است و ما از وزارت امور خارجه خواستیم و همواره می­خواهیم که در سطح عالی و در صورت لزوم در سطح شخص آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با دادن یادداشت­هایی پی در پی به آقای بان کی مون طرح مسأله ما در شورای امنیت و خواستن کمیته حقیقت یاب همواره مورد تأکید ما است، چرا که به آن عمل نشده است و سازمان ملل و شورای امنیت بنا ندارند که این بحث ما را بشنوند.

 

وی افزود: پیگیری حقوقی این قضیه همواره تکلیف و وظیفه وزارت امور خارجه به عنوان خط مقدم پیگیری در بخش کنسولی است.

 

مسؤول پیگیری فاجعه منا تصریح کرد: باید حتما مسأله آنچه مربوط به دیه این افراد است مورد پیگیری قرار بگیرد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار داشت: آنها می­خواهند رعب و وحشت را در دل مسلمانان ایجاد کنند و عدد خداخواهان و خداجویان این همایش بزرگ در سرزمین وحی کاهش پیدا کند؛ این مطلوب بسیاری از صهیونیست ها و نظام استکباری است که این همایش نباشد.

  

وی با بیان اینکه ما آل سعود را امتداد راهبردی نظام سلطه می­دانیم تصریح کرد: معتقدیم دست استکبار جهانی در منطقه ما، آل سعود است و این امتداد راهبردی که ریشه فکری انحرافی خود را در جهان اسلام منتشر می کند، یک اقداماتی است که باید از نظر حقوقی و دیپلماسی صورت می گیرد.

 

مسؤول پیگیری فاجعه منا درباره روشن گری مراکز علمی فرهنگی درباره فاجعه منا یادآور شد: حوزه علمیه قم، دانشگاه ها، مراکز فکری و علمی و فرهنگی و رسانه های ما به میزان ظرفیت شان، ظرفیت سازی کنند و به هر شکلی که امکان دارد، باید افکار پلید اینها و آسیبی که این فکر دارد را در جهان اسلام تبیین کنیم.

 

حجت­الاسلام والمسلمین رئیسی درباره تنفر تمام دنیا از گروه های تکفیری خاطرنشان کرد: داعش و عملکرد گروه های تکفیری به قدری مورد نفرت قرار گرفته اند که گفت «صدای بانی و ذاکر و مستمع هر سه در آمد»، یعنی امروز کسانی که بانی داعش بوده اند، به ظاهر ابراز تنفر می کنند.

 

دادستان کل کشور ضمن تشکر از المصطفی به خاطر موفقیت های این نهاد فرهنگی گفت: ما معتقدیم آینده فکری جهان اسلام را این مجموعه علمی و جایگاه رقم می­زند، اما عبورکردن از این مسیر و کنار زدن اندیشه های باطل و برملا کردن واقعی این جریان، کاری است که باید تلاش کرد و در این عرصه، نگاه و انتظار روی مجموعه های فکری و فرهنگی است که در این عرصه ابعاد مختلف را برای جهان اسلام روشن کنند./822/پ202/ج

ارسال نظرات