۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۳۰۷۸۵۸
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور خبر داد؛

از بانک اطلاعات پژوهش‌های حوزوی رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عماد به فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعات پژوهش‌های حوزوی با حضور آیت الله حسینی بوشهری در کتابخانه آیت الله بروجردی رونمایی می‌شود.
حجت الاسلام عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، در نشست خبری که در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، به بیان فعالیت‌ها و برنامه این معاونت در هفته پژوهش پرداخت و گفت: امیدواریم با پشتیبانی مناسب از مقوله پژوهش، نیازهای جامعه اسلامی به سهولت پاسخ داده شود.

 

حجت الاسلام عماد بیان کرد: در عرصه پژوهش‌های علمی و حوزوی در وضعیت رو به رشد است، اما این مسأله به معنای مطلوب بودن در تمام عرصه‌های پژوهشی نیست.

 

وی با بیان این که پشتیبانی‌های لازم در عرصه‌های پژوهشی از سوی سازمان‌های مربوطه انجام نشده است، گفت: پیوند پژوهش‌های اقتصادی میان دانشگاه‌ها، وزارت اقتصاد، کارخانه‌ها و پژوهش‌های فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و نهاد مربوطه انجام نمی‌شود.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: هر چند در عرصه گسترش پژوهش و دانش در فضای مجازی با امکانات مناسبی روبه‌رو هستیم، اما در نشر سنتی و پیشرفته نیاز به تحولات جدی و اساسی داریم.

 

حجت الاسلام عماد اظهار کرد: 8/0 درصد از تولیدات اقتصادی به پژوهش‌های علمی بستگی دارد، که این در برنامه ششم توسعه به 4 درصد برسد، که برای دستیابی به این مسأله مسیر مشکلی را در پیش روی داریم و در علوم فنی و مهندسی حمایت‌های بهتری از امور پژوهشی می‌شود.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: مناسب است که در برنامه بودجه امسال، حمایت‌های لازم از برنامه‌های علمی و پژوهشی در نظر گرفته شود.

 

وی با بیان این که بیشترین پژوهش‌ها با انگیزه شخصی محققان صورت گرفته است، گفت: در این زمان یک پژوهشگر حقیقی و حقوقی به تنهایی و بدون حمایت نهادهای دولتی توان و انگیزه لازم برای ارائه پژوهش‌ها لازم را ندارد.

 

حجت الاسلام عماد در ادامه سخنانش به برنامه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در زمینه حمایت از محققان حوزوی پرداخت و افزود: برای رسیدن به نیازهای پژوهشی تاکنون 6 نیاز اصلی پژوهشی در این معاونت مورد بررسی قرار گرفته است که به 12 نیازسنجی در علوم انسانی و حوزوی خواهیم رسید.

 

وی در ادامه سخنانش به برنامه جشنواره علامه حلی اشاره کرد و گفت: این جشنواره در 17 استان به صورت جداگانه برگزار می‌شود، مقالات و پژوهش‌های برتر هر استان به مرکز ارائه و در سطح کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرید.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور به فعالیت‌های معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعات پژوهش‌های حوزوی در روز پژوهش با حضور آیت الله حسینی بوشهری در کتابخانه آیت الله بروجردی رونمایی می‌شود.

 

حجت الاسلام عماد ابراز کرد: در هفته پژوهش سایت رهنامه در هفته پژوهش بارگذاری می‌شود و محتوایی‌های نشریه رهنامه در این سایت ارائه می‌شود، همچنین تمام نرم‌افزارهای تولید شده از مرکز کامپیوتری علوم اسلامی در اختیار مدارس علمیه قرار داده می‌شود.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: دیدار با آیت الله مظاهری، آیت الله ناصری و تکریم از پژوهشگران حوزوی در اصفهان از جمله این معاونت در هفته پژوهش است.

 

حجت الاسلام عماد عنوان داشت: دیدار با برخی از مراجع تقلید و تکریم و تحلیل از پیشکسوتان پژوهش در حوزه علمیه در این هفته آغاز می‌شود به گونه‌ای در هر هفته از یک پژوهشگر حوزوی تحلیل به عمل خواهد آمد.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: در این هفته از سازمان‌ها و نهادهای پژوهش حوزوی از جمله بنیاد امامت، موسسه دارالحدیث و مرکز فقهی بازدید و مورد تقدیر قرار می‌گیرند، همچنین پیام مدیر حوزه‌های علمیه درباره پژوهش تدوین شده است و در روز پژوهش انتشار خواهد یافت.

 

وی با بیان این که در هفته چهارمین هم‌اندیشی مراکز حوزه‌ها علمیه در این هفته برگزار می‌شود، گفت: در این هم‌اندیشی پژوهشگران به ارائه دیدگاه خویش می‌پردازند و در این نشست چهار مرکز پژوهشی حوزوی و چهار انجمن علمی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

حجت الاسلام عماد اظهار کرد: در هر حال 150 مرکز و نهاد پژوهش حوزه‌های علمیه وجود دارد اما بیشتر آنها با تشکل‌های مردم‌نهاد و خصوصی اداره می‌شوند و از سوی معاونت پژوهش مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور  به ارائه آمار از محققان حوزوی پرداخت و افزود: 2648 نفر در حوزویان در تدوین مقالات علمی فعال هستند و این افراد در طول سال بیش از یک مقاله علمی ارائه می‌دهند و در سایت اندیشه‌وران 3027 پژوهشگر حوزوی معرفی شده است و 4 هزار نفر طلبه با نهادهای پژوهشی همکاری می‌کنند.

 

وی با بیان این که در عرصه ترویج پژوهش در امور آموزشی حوزوی فعالیت‌های مناسبی انجام شده است، افزود: امسال در 13 مدرسه علمیه طرح پژوهشی به گونه آزمایشی اجرایی می‌شود که در طول 6 سال در دو واحد نظری و علمی پژوهش برگزار می‌شود و این 4 واحد قابل افزایش است و در هر طلبه در هر نیمسال در دو دروس اصلی پژوهش ارائه دهند که 25 درصد نمره اصلی به ارائه پژوهش اختصاص داده است.

 

حجت الاسلام عماد بیان کرد: تدوین واحد درس پژوهش نیاز به استادهای مجرب دارد که معاونت پژوهش با همکاری معاونت آموزش در صدد آموزش این اساتید است./998/پ202/ف2

ارسال نظرات