۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۳۰۷۶۶۹
امام جمعه رفسنجان:

وقف، ازمنظر قرآن از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه رفسنجان با بیان این که وقف دراسلام ویژگیهای دارد، گفت: وقف ازمنظر قرآن ازمختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است و وقف عملی است صالح و باقی و مصداق روشنی از تعاون وتعاضد وانفاقی است؛ عاری از منت و احسانی خالی از اذیت و به دور از تحقیر شخصیت دیگران است.
امام جمعه رفسنجان

حجت الاسلام عباس رمضانی پور امام جمعه رفسنجان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: سنت حسنه وقف در شهرستان رفسنجان مطلوب است و این شهرستان می تواند به عنوان الگو در این مهم در سطح کشور باشد.


وی با بیان این که این شهرستان طی چند سال متوالی رتبه اول در حوزه وقف را کسب کرده است، عنوان کرد: این شهرستان می تواند از نظر مدیریت و اقبال در حوزه وقف الگو باشد و رفسنجان در حوزه وقف جزو شهرستان های تراز اول کشور است.


وی تبلیغ در حوزه وقف را مهم خواند و تصریح کرد: در این راستا در رفسنجان تبلیغات زیادی صورت گرفته و هدف از این تبلیغات وقف های لازم با کارآیی و در آمد بیشتر در این شهرستان است.


حجت الاسلام رمضانی پور ادامه داد: وقف یکی از بهترین صدقات جاریه است که باید با هوشمندی وبا دقت ونسبت به موازین شرعی انجام شود و وقف باید با کارایی و درآمد همراه باشد و شایسته ترین کار برای ماندگار کردن بخشی از اموال بعد از مرگ این است که وقف با مدیریت وبا هوشمندی کامل صورت گیرد.


وی بیان کرد: یکی از امور سود رسانی به مردم پشتوانه عظیم و خدمت ارزشمندی که به فرد و جامعه کمک می کند وقف است و متدینان برای جلب رضای خدا در زمان حیات بخشی از اموال خود را برای کارهای خیر و ماندگار از مالکیت خود جدا و آن را برای خدمات عمومی وقف می کنند.


حجت الاسلام رمضانی پور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ازدیرباز تاکنون بیشتر اماکن عمومی و رفاهی و خدماتی مانند کاروان سراها، آب انبارها، قنات ها، مساجد و مدارس علمی، حسینیه ها وکتابخانه ها، بیمارستان ها ودرمانگاه‎ها از طریق سنت وقف تاسیس و نگهداری شده است و بخشی از تمدن اسلامی مرهون این پدیده مبارک است و جوامع بشری همواره نیازمند این گونه خدمات و مساعدت های ماندگار هستند.


امام جمعه رفسنجان خاطرنشان کرد: درروایات وآیات قرآنی سفارش به خیر و خیری ماندگار و صدیقه جاری و اجر و پاداش وقف اشاره شده، و وقف ازمنظر قرآن ازمختصات نظام حقوقی واقتصادی اسلام است.


وی بیان کرد: وقف در اسلام ویژگی های دارد؛ وقف عملی است صالح و باقی و مصداق روشنی است؛ از تعاون و تعاضد و انفاقی است عاری از منت و احسانی خالی از اذیت و به دور از تحقیر شخصیت دیگران و تصدیقی است دائمی و مستمر و بدون ریا و وامی بدون اضطراب و تکاثراست و با اختلاف طبقاتی به نوعی مبارزه می کند.


حجت الاسلام رمضانی پور با بیان این که وقف تحفه ای برای انسان ذخیره می کند، ابراز کرد: در نهایت نام واقف را نیزجاودان می سازد و وی را به نوعی خلود و بقا می رساند چرا که
 وقف یعنی نگاه داشتن دائمی اصل مال و بهره برداری از منافع آن برای خیرات و وقف یکی از برترین و پردوام ترین مصداقهای نیکوکاری به مردم وهم نوعان است./9709/302/ب3

ارسال نظرات