۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۰۷۴۷۶
کارشناس مسائل مذهبی:

وقف سنت حسنه اسلامی و زمینه ساز حفظ دین است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی گفت: حفظ و استمرار سنت های اسلامی تکلیفی است که بر عهده همه ما قرار داده شده است و بسیاری از سنت های حسنه اسلامی از جمله وقف، زمینه ساز حفظ دین و سبب قوام آن است.
حجت الاسلام علي صغيرا استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی صغیرا، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در همایش یاوران وقف که با حضور طلاب علوم دینی و اساتید حوزه های علمیه شهرضا و در آستان امامزاده شاهرضا در این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: تبلیغ احکام و شعائر مذهبی یکی از رسالت های مهم و قابل توجه اسلامی است که خداوند برای آن از مبلغان و طلاب و علما، در خصوص آن بیعت گرفته است.

 

وی در ادامه افزود: هر یک از افراد، به ویژه طلاب علوم دینی وظیفه دارند، در هر مکان و هر زمان با ترویج و تبلیغ احام شرعی مردم را به این دستورات متوجه کرده و از بروز انحرافات در این زمینه جلوگیری کنند.

 

کارشناس مسائل مذهبی، بیان احام دینی را از راه های جلوگیری از فراموشی و غلبه نحله های غیر دینی بر افکار جامعه برشمرد و تصریح کرد: رسالت عظیم بیان دستورات دینی در انظار و اماکن مختلف، یکی از با ارزش ترین اقداماتی است که در طول قرن های متمادی مانع فراموشی آن ها شده است.

 

حجت الاسلام صغیرا در بخش دیگری از سخنان خود، وقف را از جمله دستورات مهم دینی دانست و عنوان کرد: وقف سبب ماندگاری مال و از اسباب مهم رفع حوائج مردم است، واقفان با تسبیل منافع اموال خود، در واقع بخش هایی از نیازهای مردم جامعه را برطرف می کنند و گاه تا نسل های متمادی ماندگار خواهد ماند.

 

وی تأکید کرد: برخی از احکام و شعائر مذهبی نیازمند تلقین و تکرار و بیان فلسفه وضع آن ها برای مردم است و این مسأله در خصوص وقف به خوبی صدق می کند، از این جهت لازم است تا واعظان و طلاب در هر موقعیتی مردم را متوجه این احکام کنند.

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برخی از روایات در منقبت حضرت علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) میزان الاعمال و باب الله در معارف الهی است و ییامبر اکرم(ص)، وجود و شخصیت ایشان را بر تمام امت برتر دانسته است.

 

حجت الاسلام صغیرا، همچنین با قرائت اشعاری در مدح حضرت علی(ع) عنوان کرد: استفاده از نام آن حضرت در اشعار فارسی، جلوه و ویژگی خاصی به این اشعار داده است تا جایی که با توجه به محتوای اینگونه اشعار که برگرفته از آیات و روایات اصیل اسلامی است، انتشار آن ها از جمله ابزارهای مناسب برای تبلیغ مذهب تشیع است.

 

وی تأکید کرد: با توجه به تهاجمات گسترده فرهنگی همه ما وظیفه داریم، با استفاده از منابع اصیل اسلامی و روایات معتبر، اصول عقاید خود را نسبت به اعتقادات شیعه تقویت کرده و در تبیین و تشریح این عقاید بکوشیم.

 

کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: علما و طلاب علوم دینی بخش زیادی از عمر خود را صرف فراگیری و نشر معارف الهی می کنند و از این جهت جایگاه ویژه ای در مذهب دارند بنابراین لازم است قدر موقعیت خود را دانسته و با استفاده از آن در کسب رضای الهی و استحکام مبانی دینی بکوشند.

 

حجت الاسلام صغیرا اظهار کرد: مردم و علمای بزرگ دین، در طول تاریخ با تمام توان، سعی در حفظ معارف دینی و انتقال آن به نسل های آینده داشته اند و اکنون نیز ما باید با ادامه این سنت، معارف حقه الهی را به آیندگان منتقل کنیم.

 

وی در پایان گفت: گفت: حفظ و استمرار سنت های اسلامی تکلیفی است که بر عهده همه ما قرار داده شده است، بسیاری از سنت های حسنه اسلامی از جمله وقف، زمینه ساز حفظ دین و سبب قوام آن است./868/202/ب1

ارسال نظرات