۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۳۰۷۴۱۵
معاون فرهنگی اوقاف خراسان رضوی:

رسانه‌ها باید در عرصه وقف ورود کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: مسأله وقف به عنوان یکی از حوزه های مهمی است که رسانه ها باید در آن ورود پیدا کنند.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امروز و همزمان با هفته وقف در نشست علمی صنفی وقف با حضور اصحاب رسانه با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند «آموختن علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است»، اظهار کرد: انسان برای کسب علم باید تلاش کند و خود به سراغ علم برود؛ برخی علوم از جمله مسائل دینی است و یادگیری آن بر افراد واجب می‌باشد و برخی علوم اجتماعی مثل وقف نیز وجود دارند که باید موقعیت های اجتماعی آن ها را دنبال کنند.

 

وی به نقش مؤثر رسانه ها در عرصه های مختلف اجتماعی جامعه اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه با صنف ها و دستگاه های مختلف تعامل دارند ولی برای این که به صورت جدّی ورود پیدا کنند باید اطلاعاتی اجمالی درباره آن داشته باشند تا موفقیت بهتری داشته باشند.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه، مسأله وقف را به عنوان یکی از این حوزه هایی که رسانه ها باید در آن ورود پیدا کنند عنوان و بیان کرد: این نشست با هدف تبادل نظر و هم اندیشی با موضوع وقف برگزار شده تا اطلاعات اجمالی لازم داده شود.

 

حجت الاسلام ایزدی با یادآور شدن این که توجه به بحث وقف در چند سال اخیر پررنگ تر شده است، تصریح کرد: موضوع وقف از سال های قبل از اسلام نیز در قالب عام آن یعنی انفاق وجود داشته و پس از آن و در زمان ظهور دین اسلام این مسأله اهمیت بیشتری پیدا کرد و پیامبر(ص) به عنوان نخستین واقف به شمار می روند؛ بعد از انقلاب اسلامی نیز مردم با توجه به نیازهای زمان و مکان موجود، ایجاد وقف کردند ولی در سال های اخیر این جدّیت بیشتر شده است.

 

وی با اشاره به گسترش وقف های به روز در عرصه های مختلف جامعه، اظهار کرد: شرع و فقه به عنوان تنها یک بعد از وقف محسوب می شود و این در حالی است که وقف در موضوعات مختلف اداری، اخلاقی، اجتماعی،  فرهنگی و سایر مسائل نیز وجود دارد و حتی امروزه شاهد ایجاد وقف در جهت رفع برخی مشکلات جامعه از جمله ازدواج و اشتغال بوده ایم که اگر چه کافی نیست ولی اقدامات مفیدی صورت گرفتند.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه وقف در عرصه های مختلف از جمله علم و فناوری، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، قرآن و حتی بهداشت و درمان نیز ورود پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام ایزدی اضافه کرد: سازمان اوقاف در سال 90 به تمامی دستگاه ها اعلام کرد تا نیازهای خود را ارسال کنند تا در بحث وقف های عام، این نیازها با واقفان مطرح شود و به وقف آن ها در جهت رفع مشکلات جامعه جهت داده شود.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به آیه 43 سوره بقره «وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ» اظهار کرد: وقف به عنوان کامل ترین مصداق برای زکات محسوب می شود چرا که انفاق کار نیکی است که تمام می شود ولی وقف یک حسنه ای است که اثرات آن تا قیامت ادامه دارد و ماندگار می‌باشد و با توجه به احساس نیاز و اهتمام بیشتری که امروزه مردم نسبت به کار خیر دارند( مانند، برگزاری باشکوه اربعین) می توان این امور را به سمت ماندگار شدن و در قالب وقف جهت داد./844/202/ب1

ارسال نظرات