۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۳۰۷۳۹۰
پژوهشگر حوزه و دانشگاه:

پژوهش‌‌های ناکارآمد و بدون پشتوانه از معضلات جامعه علمی کشور است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه و دانشگاه، پژوهش‌‌های ناکارآمد و بدون پشتوانه را سبب کند شدن رشد علمی کشور خواند و گفت: کم‌شدن ارزش علم، مدرک گرایی، پژوهش‌های بدون پشتوانه و ناکارآمد از آسیب‌‌های پژوهش در کشور است.
پژوهش

محمد مهدی شاه آبادی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: کم‌شدن ارزش علم، مدرک گرایی، پژوهش‌های بدون پشتوانه و از بین ‌رفتن زمینه‌ پژوهش از آسیب‌هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

پژوهشگر حوزه و دانشگاه، پایان نامه را نشانه توانمندی در پژوهش خواند و گفت: اثرات پژوهشی که در دوره چند ساله به صورت پایان‌نامه و مقاله نمود پیدا می‌کند؛ در حال حاضر با خرید و فروش و مدرک‌گرایی دچار چالش شده است.

 

‌وی به آسیب‌های بخش پژوهش اشاره و تأکید کرد: خرید و فروش پژوهش، مقاله‌های بی‌کیفیت، بی‌دغدغگی در حل مسائل جامعه و طی‌نکردن چرخه تولید علم در این پژوهش‌ها، رکود در بخش پژوهش را دامن می‌زند.

 

شاه آبادی تصریح کرد: اگر پژوهش با نگاه مسأله محوری و رشد علمی تولید نشود، برای صاحب پژوهش، توقع ایجاد کرده و بار مالی و اجتماعی دارد؛ از این‌رو این حباب ساختگی که بدون پشتوانه و توانمندی برای پژوهشگران است؛ با ایجاد توقع برای صاحبان مدارک و عدم کارآمدی و عدم توجه به مشاغل میانی جامعه، معضلی برای کشور خواهد بود.

 

وی با اشاره به جریان مدرک گرایی که با دانشگاه آزاد و پیام‌نور آغاز شد، ابراز داشت: این جریان در حال حاضر با سرعت ادامه دارد و برخی مراکز و افراد با نگاه فردی به جذب مالی آن توجه دارند و از آسیب‌های دراز مدت آن که مدرک‌گرایی بدون پشتوانه و عدم توانمندی در حل مسائل جامعه است، غفلت کرده‌اند.

 

پژوهشگر حوزه و دانشگاه، پژوهش‌‌های بدون پشتوانه را سبب بی‌اعتباری مراکز علمی معتبر خواند و گفت: با این سیاست پژوهشی در فضای علمی کشور؛ تعداد دانشجویان افزایش یافته، اما قدرت پژوهش افزایش پیدا نکرده است.

 

وی به سوء استفاده برخی از جریان‌های سیاسی از فضای دانشگاه اشاره و تصریح کرد: برخی از جریان‌ها از مطالبه‌گری و گفت‌وگوهای معمول انتقادی دانشجویان برای اهداف سیاسی خاص، بهره‌برداری می‌کنند.

 

شاه آبادی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب، مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه یادآور شد: لازمه کار علمی و پژوهش در دانشگاه، ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی است و لازمه ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه، گفت‌وگوی عمیق علمی و فراهم کردن شرایط کنش سیاسی است./908/ت302/ف

ارسال نظرات