۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۰۷۱۵۳
امام جمعه قم:

بدون کنار گذاشتن PMD قطعا برجام پا نخواهد گرفت/ هنجار شکنی های اخیر زیبنده دانشگاه نبود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی گفت: این نامه‌های رهبری به جوانان غرب در حقیقت گفتمان تمدنی جدید با رقبای تمدنی ما در جهان غرب است.
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، امام جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز دانشجو خاطرنشان کرد: نسل بزرگ دانشجوی ما باید مسیر عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی، نقد، انقلابی‌بودن و مبارزه در برابر استکبار و استبداد را ادامه دهد؛ این مسیری است که رویاروی دانشگاه ما است.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه روح روز دانشجو، مقاومت در برابر ظلم و ستم و هنجارشکنی‌ها است و این پیام باید در روز دانشجو بماند، اظهار داشت: در روزهای اخیر در دانشگاه‌ها برنامه‌هایی به این مناسبت برگزار شد و در این جلسات سخنان و برنامه های خوبی گفته و بیان شد، البته در کنار اینها در مواردی شاهد پاره‌ای هنجارشکنی‌ها بودیم و آن هم شایسته شأن دانشگاه ما نیست؛ خود دانشگاه باید آن را معالجه کند و مسؤولان باید درباره آن تدبیر کنند؛ بدون تردید دانشگاه در مسیر انقلاب اسلامی بوده است.

 

وی گفت: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که جلوه گاه الهی علم و دانش و پایگاه ارزش‌های انقلابی و ضمن آنکه نقد و بررسی و آزاد اندیشی را ترویج می‌کند، اما در برابر استکبار و نفوذ دشمنان و هجمه فکری و فرهنگی دشمن بیدار و آگاه است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی درباره هفته پژوهش گفت: پیشرفت‌های علمی کشورمان در پرتو انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری بوده است؛ دانشگاه، حوزه و پژوهشگران ما کمر همت را بسته‌ان دو در برابر تحریم‌ها و دشمنی‌ها ایستادگی کردند و رشد و شتاب علمی کشور را به پیش بردند.

 

امام جمعه قم با اشاره به جایگاه علمی ایران در جهان و منطقه تصریح کرد: امروز با بررسی دشمنان و رقبای مان جایگاه علمی ایران در جهان، جایگاهی در رتبه‌های 15 تا 19 است و بیش از 5/1 درصد تولید علمی جهان امروز، در ایران انجام می‌گیرد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه شاخص‌های گوناگون علمی نشان‌دهنده رشد و شتاب علمی کشور ما بوده است، یادآور شد: در عین حال، کاستی‌هایی داریم و برای رفع این کاستی‌ها باید اقدامات جدی انجام دهیم که گفتمان ماده گرایانه علم و پارادایم مادی علم باید توسط حوزه و دانشگاه تغییر کند.

 

وی درباره حفظ شتاب علمی کشور گفت: نباید حواشی بیجا این شتاب علمی را کاهش دهد که رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته تأکید کرده‌ان دو گاهی اظهار نگرانی می‌کنند؛ بودجه پژوهش طبق سیاست‌های اعلام شده رهبر معظم انقلاب باید به 4 درصد برسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در تاریخ صدسال اخیر هرگاه حوزه و دانشگاه در کنار هم بوده و همدیگر را درک کرده‌ان دو به ارزش‌های انقلابی و اسلامی توسل کرده و همراه بوده‌اند، کشور درخشیده و هر گاه بین آنها فاصله افتاد، سبب عقب‌ماندگی‌های زیادی در کشور شد.

 

امام جمعه قم درباره راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی اظهار داشت: امیدواریم پیام راهپیمایی تاریخی اربعین برای همه مفهوم شود و برای ما این قدرت عظیم معنوی و روحی است که می‌توان آن را انباشته کرد و آن را به قدرت در همه عرصه‌ها مبدل کرد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان پیام راهپیمایی بزرگ اربعین به دشمنان تصریح کرد: پیام این راهپیمایی به آمریکا، صهیونیست‌ها و داعشی‌ها این است که آن زمان گذشت که در برابر مکتب اهل بیت(ع) و اسلام ناب بخواهید بایستید و قدرت اربعین و انقلاب ما و مقاومت اسلامی آن چنان قدرتی است که توان رویارویی با آن را به فضل الهی نخواهید داشت.

 

وی با اشاره به وظایف قشرهای مختلف نسبت به نشر نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی گفت: در رابطه با دومین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب باید تأکید کنیم که وظیفه حوزه و دانشگاه و نخبگان ایران و جهان اسلام و رسانه های گروهی برای تبیین این پیام وظیفه بسیار مهمی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: این نامه‌های رهبری به جوانان  غرب در حقیقت یک گفتمان تمدنی جدید با رقبای تمدنی ما در جهان غرب است؛ این گفتمان، گفتمانی نو و برخواسته از اسلام و انقلاب اسلامی است و باید این نامه‌ها را مهم شمرد و در تحلیل محتوا، نشر و عمق بخشی پیام‌های مهم این نامه‌ها باید همه ما در جهان اسلام تلاش کنیم.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه درباره شناخت عمق اسلام توسط جوانان غرب، گفت: جوان غربی باید از سیطره های استکباری بیرون بیاید و عمق اسلام ناب را بشناسد و اشتباهات فاحش و خیانت‌های رهبران خودشان را درک کنند؛ ضمن آنکه تشکر می‌کنیم از همه اقداماتی که انجام گرفته است، همه باید برای رواج و نشر آن تلاش کنیم و این کار نیاز به حرکت حوزه و دانشگاه و نخبگان امت اسلام دارد و وضع فعلی کافی نیست.

 

وی ضمن گرامی داشت سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اسناد مهم شورای انقلاب فرهنگی از جمله سند تحول آموزش و پرورش، دانشگاه اسلامی و مهندسی فرهنگی باید مورد اهتمام در برنامه ریزی‌های کشور قرار بگیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی گزارش آمانو را  گزارشی خاکستری دانست و گفت: این گزارش هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی جدی‌ای دارد؛ کنار گذاشتن PMD مهمترین نکته ای است که ما بر آن اصرار داریم و بدون آن قطعا برجام پا نخواهد گرفت.

 

امام جمعه قم افزود: نه بند بیانات رهبری و حذف PMD را در حرکت آینده غرب جدی می‌دانیم و بدون آن هیچ چیزی را طبعا ما نمی‌توانیم اقدام کنیم.

 

وی با بیان اینکه از نقطه های سیاه در این چند روز گذشته، قطعنامه اخیر کنگره آمریکا است، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده این است که ما باید هوشیار باشیم؛ اما این را بدانند که ما عادت به سختی‌ها و دشواری‌ها کرده‌ایم و در عین همه سختی‌ها، شتاب علمی ما طوری بوده است که خودتان شاهد بر آن هستید و حضور ما در منطقه و کنار مقاومت اسلامی در سوریه و یمن و عراق و بحرین و لبنان مشهود است و با این توطئه‌ها نمی‌توانید کاری را از پیش ببرید.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه درباره حوادث اخیر در جمهوری آذربایجان گفت: علما و حوزه های ما و مردم نسبت به پاره‌ای از حوادث که در جمهوری آذربایجان در این روزها رخ داد، ناراحت و نگرانند؛ دست‌های پنهان صهیونیستی و گروه های تندرو در جمهوری آذربایجان موجب شدند که به عزاداران سالار  شهیدان تعرض شود و به اقدامات ناصحیحی دست زدند و اینها نگران کننده است و امیدواریم دولت آذربایجان عمق مسأله را درک کند و فریب تندروهای صهیونیستی و وهابیت را نخورد و بداند که ملت ما و همه ملت‌های اسلامی روی شعائر دینی و شعائر حسینی حساس اند و در برابر هجمه به این شعائر هیچ گاه نمی‌توانند ساکت باشند/822/

ارسال نظرات