۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱
کد خبر: ۳۰۶۹۹۲
آیت الله سیدان:

وجود پیامبر اسلام منشأ اتحاد امت و مایه خیر و برکت جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان گفت: حضرت محمّد(ص) در همه عرصه های زندگی با برکت خود مایه رحمت و وحدت است؛ در سالروز ولادت ایشان، در عید مبعث و غدیر، در سالروز مباهله، در روز تولد بنت گرامی ایشان و همچنین روز رحلت جانسوز حضرت در این ایام همه مسلمانان دور یکدیگر جمع شده و به یاد پیامبر اسلام مناسبت را گرامی می دارند و به این ترتیب، روز به روز بر مودّت و همدلی میان امت افزوده می‌شود.
آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان در مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) که در محل مسجد حضرت اباالفضل(ع) برگزار شد، گفت: در غم از دست دادن فردی مثل پدر، یک خانواده عزادار می شود. در غم از دست دادن فردی مثل امام جمعه، یک شهر به سوگ می نشیند و در غم از دست دادن فردی مثل امام جامعه اسلامی، یک کشور ماتم می‌گیرد.


وی افزود: اما در شب عزاداری برای رحلت پیامبر اکرم (ص) که هم پدر بود، هم امام جمعه و هم رهبر جامعه اسلامی، همه امت داغدار هستند، روز رحلت ایشان روزی است که همه امت اسلام، فارغ از مذهب و مسلک خاص خود، رخت سیاه بر تن می کند و بر سر و سینه می کوبد.

 

آیت الله سیدان وجود مبارک پیامبر اسلام (ص) را منشأ اتحاد امت خواند و خاطرنشان کرد: حضرت محمّد (ص) در همه عرصه های زندگی با برکت خود مایه رحمت و وحدت است؛ در سالروز ولادت ایشان، در عید مبعث و غدیر، در سالروز مباهله، در روز تولد بنت گرامی ایشان و همچنین روز رحلت جانسوز حضرت در این ایام همه مسلمانان دور یکدیگر جمع شده و به یاد پیامبر اسلام مناسبت را گرامی می دارند و به این ترتیب، روز به روز بر مودّت و همدلی میان امت افزوده می گردد.


وی ادامه داد: اساساً وجود نازنین پیامبر اسلام (ص) منشأ اتحاد امت و مایه خیر و برکت است و علاوه بر امداد های غیبی ایشان، همین مناسبت ها نیز بر اتحاد و انسجام امت می افزاید.

 

پیامبر اسلام به عنوان یک انسان کامل در منتهای درجه حُسن اخلاق قرار دارند

آیت الله سیدان با اشاره به آیه 159 سوره مبارکه آل عمران که به تشریح یک از فضائل پیامبر اعظم (ص) اختصاص یافته است، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید «فَبِما رَحمَه مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو کُنتَ فَظّاً غَلیظَ القَلب لَنفَضّوا مِن حَولِک فَأعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم». بنابر این آیه شریفه، اخلاق پیامبر اکرم (ص) حسنه بوده است و چون حضرت انسان کامل بوده اند، نتیجه می شود که حسن اخلاق ایشان در منتهای حد کمال قرار داشته است.


وی تصریح کرد: در جریان دعوت مردم طائف و هنگامی که حضرت به امید اسلام این مردم راهی طائف شده و علناً همه را به دین مبین دعوت می کنند، مردم طائف پیامبر اسلام را رَمی می کنند؛ یعنی ایشان را با سنگ مورد حمله قرار می دهند، تا جایی که پای مبارک ایشان جراحت عمیقی برمی دارد.


آیت الله سیدان در ادامه اظهار داشت: در روایات نقل شده که در زمان حمله مردم طائف و وقتی پای پیامبر مجروح شد، ایشان به سایه درختی پناه بردند و خون را از زخم خود شستند. آن گاه پس از چند لحظه استراحت رو به آسمان کرده و فرمودند «اللهُمَّ اَهدِ قَومی اِنَّهُم لایَعلَمون» یعنی پروردگارا، امت من را هدایت کن چرا که آنها نمی دانند.


وی ضمن واکاوی این دعای پیامبر گفت: در این دعای پیامبر دو نکته نهفته است؛ اول آن که ایشان در برابر رفتار جاهلانه و گستاخانه مردم طائف از درگاه خداوند نعمت هدایت را که والاترین نعمات است، طلب می کنند و دوم آن که با وجود این رفتار ناشایست، کریمانه لفظ «قَومی» را به کار می برند و مردم طائف را ـ در عین ناسپاسی و جهل ـ از امت خود می دانند.

 

تنها راه سعادت امت اسلام، الگوگیری از اخلاق حسنه پیامبر اسلام (ص) است
آیت الله سید جعفر سیدان با استناد به آیه 21 سوره مبارکه احزاب، نصب العین قرار گرفتن سیره پیامبر اسلام (ص) برای مسلمانان را تنها راه سعادت امت اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه امت اسلامی در بلاد خود به جنگ و منازعه درگیرند و همدیگر را در آتش غضب، جهل و افراطی گری می سوزانند. تنها راه سعادت امت اسلامی آن است که رأفت و اخلاق حسنه پیامبر اسلام (ص) را نصب العین خود قرار دهند. خشونت، غضب و واکنش های سخت و خشن مخصوص جبهه های جنگ با دشمنان است.

 

مُحَمّدٌ رَسولُ الله وَ الذینَ مَعَه و أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم
وی در انتها خاطرنشان کرد: یکی از صفات شاخص رسول اکرم (ص) و یاران ایشان که در قرآن نیز از آن یاد می شود، دوستی و رحمت با دوستان و دشمنی و غضب با دشمنان است. «مُحَمّدٌ رَسولُ الله وَ الذینَ مَعَه و أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم» به مسلمانان یادآوری می کند که واکنش های سخت و خشن خود را در مواجه با کفار و منافقان به کار گیرند و در برابر سایر مسلمانان و برادران خود رحمت و عطوفت داشته باشند./863/202/ب2

ارسال نظرات