۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۶۴۹۵

نذرها متناسب با نیازهای فرهنگی و در جهت حل مشکلات مردم باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه به شرایط وجوب نذر اشاره کرد و گفت: نذرهای انسان متناسب با نیازهای روز و در زمینه‌های فرهنگی و مذهبی و عرصه‌هایی باشد که مشکلات مردم را برطرف کند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نماز عاشقانه ترین ارتباط انسان با خداوند است، گفت: انسان زمانی که با معبود و معشوق خود سخن می‌گوید، باید تمام حواس و توجه خود را به وی بدهد.

 

وی افزود: هرچه این توجه و ارتباط میان معبود و معشوق عمیق‌تر باشد به همان میزان آرامش معشوق و بنده از ارتباط با حضرت پروردگار بیشتر می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آرامشی که در نماز برای انسان حاصل می‌شود به هیچ وجه همانند آرامش او از سایر مواهب و مخلوقات عالم نیست بلکه این آرامش در زندگی فرد عمیق‌تر و پایدار تر بوده و می‌تواند برای یک عمر انسان را در صراط مستقیم نگه دارد.

 

خانم محامی با تأکید بر اینکه چیزی در میان اعمال عبادی بالاتر از ارتباط میان عبد و معبود نیست، گفت: انسان نمی‌تواند این ارتباط مقدس را به دلایل مختلف قطع کند و به عبارت دیگر شکستن نماز واجب حرام است.

 

وی افزود: تنها زمانی انسان می‌تواند نماز واجب را بشکند، زمانی است که جان خود انسان یا جان فرد دیگری در خطر باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین زمانی که مسجدی نجس شده باشد، فرد یکی از ارکان نماز را فراموش کرده باشد، ضرر مالی متوجه او باشد و یا طلبکار درخواست طلبش را بکند، فرد می تواند نمازش را بشکند.

 

خانم محامی با تأکید بر اینکه همانند نماز برای نذر کردن هم احکام خاصی وضع شده است، گفت: زن بدون اذن شوهر نمی‌تواند نذر کند ولی فرزند بدون اذن پدر می‌تواند از اموال خود نذری را انجام دهد اما در صورتی که پدرش او را منع کند باید از انجام نذر صرف نظر کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین انسان زمانی که نذری را انجام می‌دهد باید بر آن صیغه نذر بخواند تا مکلف به انجام آن شود در غیر این صورت اگر صیغه نذر نخواند تکلیفی در خصوص ادای نذر ندارد.

 

خانم محامی اظهار کرد: میان توان انسان و نذری که انجام می‌دهد باید تناسب وجود داشته باشد در غیر این صورت نذر باطل است و هر زمان که فرد توان انجام آن را نداشت نذر از ذمه او ساقط می شود.

 

وی یادآور شد: بهتر است نذرهای انسان متناسب با نیازهای روز و در زمینه‌های فرهنگی و مذهبی و عرصه‌هایی باشد که مشکلات مردم را برطرف کند./968/پ202/ف2

ارسال نظرات