۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۳۰۶۰۶۹
کارشناس مسائل مذهبی:

مبارزه با اسرائیل تکلیف شرعی پیروان مکتب عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر لزوم بررسی دقیق واقعه عاشورا، برداشت های سطحی از این واقعه را سبب ترویج افکار خرافی در مورد آن دانست و گفت: اگر تحلیلگران و علما، برداشت های متعالی فقها و عالمان بزرگ از جریان عاشورا را به مردم انتقال ندهند و تنها به ظواهر سطحی اکتفا کنند، خرافات و عقاید غلط در مورد آن رواج می‌یابد.
حجت الاسلام جاوري شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل مذهبی، چهارشنبه شب در مراسم سخنرانی و روضه خوانی مسجد امام موسی کاظم(ع) شهرضا، با اشاره به بخش هایی از تاریخ زندگی امام حسین(ع) عنوان کرد: واقعه عاشورا، به دلایل مختلفی واقع شده است و نمی توان آن را در یک یا چند دلیل محدود کرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: معاویة بن ابی سفیان، بزرگ ترین جنایات تاریخ بشری را انجام داد، او رسماً صب حضرت علی(ع) را با ابلاغ بخش نامه هایی به فرمانداران خود، مرسوم کرد و بسیاری از صحابی و یاران آن حضرت از جمله حجر بن عدی را به شهادت رساند.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: برخی افراد با ساده اندیشی گمان می کنند معاویه ظاهر دین را حفظ می کرد و در مقابل یزید علناً احکام شرعی را نقض می کرد، در حالی که معاویه با اقداماتی نظیر دشمنی با حضرت علی(ع) و تغییر احکام دین، حتی حرمت ظواهر دین را حفظ نکرد.

 

حجت الاسلام جاوری گفت: بعضی افراد اینگونه عنوان کرده اند که امام حسین(ع)، به احترام صلح امام حسن(ع) با معاویه، از نبرد با وی خودداری کرد و این سخن در حالی است که معاویه تمامی مفاد این عهد نامه را نقض کرد؛ وی با قتل یاران حضرت علی(ع)، رسمیت دادن به صب آن حضرت و جانشینی فرزندش این عهد نامه را نقض کرد.

 

وی اظهار کرد: عده‌ای از مورخان این‌گونه عنوان کرده اند که امام حسین(ع) تنها برای تشکیل حکومت قیام کرد ولی در عبارات آن حضرت سخن از احیای دین و سنت امر به معروف و نهی از منکر است، بنابراین هدف این قیام، به تنهایی تشکیل حکومت هم نبوده است.

 

کارشناس مسائل مذهبی گفت: زمانی که امام حسین(ع) در مدینه بود، حاکم مدینه از ایشان خواست که با یزید بیعت کند، بیعت کردن با فردی به معنای تبعیت بی چون و چرا از وی می باشد و این اقدام از سوی امام حسین(ع) پذیرفتنی نبود، بنابراین شبانه از مدینه به سوی مکه حرکت کرد.

 

حجت‌الاسلام جاوری تصریح کرد: بنابراین تا این مرحله از حرکت امام حسین(ع)، نفی بیعت با یزید و در واقع نفی پذیرش تابعیت بی چون و چرا از وی بوده است.

 

وی با اشاره به واقعه تاریخی ارسال نامه های دعوت اهالی کوفه برای امام حسین(ع)، عنوان کرد: زمانی که دعوت نامه های کوفیان، در مکه به امام حسین(ع) رسید، ایشان برای کسب اطمینان از صحت این مدعا، مسلم بن عقیل را به سوی کوفه فرستاد؛ مسلم حدود 40 شبانه روز در کوفه ماند و نهایتاً نامه ای به امام نوشت و صدق سخن کوفیان را تأیید کرد؛ با دریفات این نامه امام به قصد تشکیل حکومت به سوی کوفه حرکت کرد.

 

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امام در مسیر کوفه، در محلی به نام ثلعبیه خبر شهادت مسلم بن عقیل و خیانت اهالی کوفه را دریافت کرد، ایشان در این محل، اقدام به تشکیل جلسه مشورتی با یاران خود کردند و مسئله را با آن ها مطرح کردند، یاران آن حضرت که برادران مسلم نیز جزء آن ها بودند، از امام خواستند به راه خود ادامه دهد؛ از این پس امام برای جهاد تا مرز شهادت به سوی کوفه حرکت کردند.

 

حجت الاسلام جاوری تأکید کرد: در هیچ یک از آیات قرآن بیان نشده جنگ کنید تا شهید شوید، بلکه خداوند می فرماید با کفار بجنگید و بکشید اما اگر کشته شدید، شهید هستند بنابراین برخلاف برخی نظریات، امام به قصد شهادت به سوی کوفه حرکت نکردند زیرا ایشان ولی خدا بودند و تمام اعمالشان بر اساس منطق قرآن و سخن خداوند بود.

 

وی تأکید کرد: مهم‌ترین عبرت واقعه عاشورا در عصر حاضر، ظلم ستیزی و دفاع از حریم دین و حکومت دینی است، اسرائیل نماد کفر و الحاد در زمان ماست و مبارزه با اسرائیل تکلیف شرعی پیروان مکتب عاشورا است.

 

کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر لزوم بررسی دقیق واقعه عاشورا، برداشت های سطحی از این واقعه را سبب ترویج افکار خرافی در مورد آن دانست و گفت: اگر تحلیل‌گران و علما، برداشت‌های متعالی فقها و عالمان بزرگ از جریان عاشورا را به مردم انتقال ندهند و تنها به ظواهر سطحی اکتفا کنند، خرافات و عقاید غلط در مورد آن رواج پیدا می‌کند./868/202/ب2

ارسال نظرات