۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۵۷۰۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

حفظ سرمایه های شاخص انسانی کشور در گرو توجه عملی به نخبگان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: نخبه شناسی و نخبه پروری و توجه عملی به نیروهای نخبه مهم ترین راهکار حفظ سرمایه های شاخص و ویژه انسانی در کشور است.
حجت الاسلام يعقوبي- همايش نخبگان شاهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در همایش نخبگان و سرآمدان جامعه شاهد و ایثارگر استان، اظهار کرد: هر کشوری که قصد داشته باشد در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کرده و در این مسیر نیز پیشگام و پیشرو باشد باید نخبگان جامعه خود را شناسایی و محفاظت کرده و از توان ویژه آنها بهره گیرد.

 

وی افزود: نخبه شناسی و نخبه پروری و محافظت از نیروهای نخبه مهم ترین راهکار حفظ سرمایه های انسانی شاخص و ویژه در کشور بوده که در این راستا نخبه پروری و حفاظت از این نخبگان نیازمند ساز و کار مدون و برنامه اصولی است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: نخبه شناسی و نخبه پروری و توجه به نیروهای نخبه مهم ترین راهکار حفظ سرمایه های شاخص و ویژه انسانی کشور است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی توجه ویژه به نیروهای نخبه و آماده کردن حداکثری شرایط برای ظهور و بروز استعدادهای ویژه آنها را لازمه حفاظت از نخبگان در کشور دانست و اضافه کرد: نخبگان باید فرصت اجرای طرح های خود را در بخش های مختلف داشته باشند چرا که در غیر این صورت دچار سرخوردگی می شوند که در نتیجه آن یا استعدادهای آنها پرورش نمی یابد و یا توانمندی خود را از کشور خارج می کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر توجه ویژه به نیروهای نخبه شاهد و ایثارگر، خاطرنشان کرد: همان گونه که شهدا و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس با نثار جان و خون خود موجب حفاظت و حراست از کشور و نظام اسلامی شدند نخبگان شاهد و ایثارگر نیز امروز می بایست ادامه دهنده این راه در بخش های دیگر کشور باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین از مسؤولان ارشد و تصمیم گیران کشور و استان خواست تا شرایط را برای مشارکت بیشتر نخبگان در حوزه های مختلف تصمیم گیری، تصمیم سازی و طراحی در بخش های مختلف فراهم کنند.

 

شناسایی 92 نخبه شاهد و ایثارگر در خراسان شمالی

حجت الاسلام محمدتقی عزیزی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان شمالی نیز در این همایش از شناسایی 92 نخبه شاهد و ایثارگر در استان خبر داد و افزود: از نخبگان انتظار می رود دستگاه های اجرایی استان را در بخش های مختلف کمک کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین انتظار می رود نخبگان شاهد و ایثارگر با افزایش ارتباط و تعامل خود با بنیاد شهید و امور ایثارگران این نهاد را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خدمت بیشتر و بهتر به جامعه هدف ایثارگری کمک کنند.

 

حجت الاسلام عزیزی با تأکید بر اینکه نخبگان می بایست با اجرای فعالیت ها و کارهای تخصصی خود در سطح جامعه بیش از پیش به توسعه خراسان شمالی کمک کنند، اضافه کرد: البته نیروهای نخبه باید شرایط کشور را نیز در نظر داشته و برآورده شدن انتظارها و خواسته های ضروری خود را با وضعیت اقتصادی کشور تطبیق دهند.

 

نخبگان راه های نفوذ دشمن را شناسایی و برای رفع آن طرح ارائه کنند

سردار سیدحسن مرتضوی، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی نیز در این همایش، با اشاره به وضعیت منطقه و امنیت و آرامش موجود در کشور، اظهار کرد: بخش اعظم امنیت و آرامش فعلی موجود در کشور مرهون جان فشانی ها و فداکاری های شهدا و ایثارگران است.

 

وی با یادآوری جایگاه بی نظیر ایران اسلامی در منطقه سراسر آشوب خاورمیانه، سهم نخبگان و سرآمدان جامعه ایثارگران و شهدا را در ادامه راه نظام مقدس اسلامی برای رسیدن به نقطه مطلوب بسیار ویژه دانست و افزود: نخبگان شاهد و ایثارگر می بایست راه پدران خود را در دفاع از اسلام و انقلاب و آرمان های امام راحل ادامه دهند.

 

سردار مرتضوی همچنین با یادآوری قصد دشمنان برای نفوذ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کشور، از نخبگان خواست تا برای جلوگیری از این روند به فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و با تمام توان در برابر دشمنان ایستادگی کنند.

 

وی تصریح کرد: نخبگان باید با رصد و شناسایی راه های نفوذ دشمنان در بخش های مختلف، به تکلیف خود در راستای حفاظت و حراست از دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی عمل کنند.

 

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی همچنین از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر خواست تا برای رفع راه های نفوذ دشمنان به کشور در بخش های مختلف، طرح های بدیع و کارآمد ارائه دهند.

 

70 درصد نیروهای دولت یازدهم در خراسان شمالی از جامعه ایثارگران هستند

سیدعلی اکیر پرویزی، استاندار خراسان شمالی نیز در این همایش، با اشاره به آمادگی استانداری برای برگزاری نشست های مشترک با نخبگان شاهد و ایثارگر برای بهره مندی از نظرها و طرح های آنها، اظهار کرد: تلاش می شود تا از طرح ها و ایده های نخبگان در برنامه های توسعه ای استان استفاده بیشتری شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در دو سال گذشته از عمر دولت تدبیر و امید بیش از 35 درصد از استخدامی های ادارات در استان خراسان شمالی از جامعه ایثارگران و فرزندان شهدا صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه خراسان شمالی 10 درصد از تکلیف قانونی استخدام فرزندان و خانواده های شاهد و ایثارگر نیز فراتر رفته است.

 

پرویزی ادامه داد: در دو سال گذشته در خراسان شمالی هیچ سهمیه ای از خانواده شهدا و ایثارگران استان حذف نشده به گونه ای که 32 درصد از مجموع استخدامی ها در استان به ایثارگران و فرزندان شهدا اختصاص یافته است.

 

نماینده ارشد دولت تدبیر و امید در استان خراسان شمالی با یادآوری اینکه در دولت گذشته در مجموع 650 هزار نفر وارد سیستم دولتی شدند، تصریح کرد: اگر از این تعداد50 درصد سهمیه را به ایثارگران و فرزندان شهدا اختصاص می دادند اکنون ایثارگران و فرزندان شاهد تحصیل کرده در همه بخش های کشور مشغول فعالیت بودند.

 

وی تصریح کرد: با وجود این در دولت یازدهم در استان خراسان شمالی بیش از 70 درصد نیروهای به کارگیری شده از جامعه ایثارگران و فرزندان شاهد هستند که این موضوع افتخاری برای دولت یازدهم است.

 

پرویزی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدای شروع فعالیت نسبت به به کارگیری نیروهای جامعه شاهد و ایثارگر اهمیت و دغدغه خاصی داشته است، افزود: به تبع این روند، در خراسان شمالی نیز برای جذب این نیروها تلاش های ویژه ای صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه توجه به نیروهای انسانی و تکمیل کادر اداری دستگاه های اجرایی استان یکی از دغدغه های اصلی مدیریت ارشد خراسان شمالی است، خاطرنشان کرد: البته در زمینه جذب و استخدام نیروها، استانداری تمامی اختیارها را ندارد به گونه ای که حتی برای استخدام خارج از بحث یک نفر نیز می بایست پاسخگو باشیم.

 

پرویزی با تأکید بر اینکه تلاش می شود هیچ گونه تبعیض در استخدام نیروها صورت نگیرد، تصریح کرد: اگر مدیری فرزند و یا یکی از اقوام خود را با اعمال رابطه استخدام کرده باشد در کمتر از یک هفته آن مدیر عزل می شود.

 

وی با اشاره به برخی انتقادها از فعالیت مسؤولان، اضافه کرد: برخی مواقع گفته می شود مسؤولان در زمینه رفع مشکلات جامعه شاهد و ایثارگر به فکر نبوده و کم کاری می کنند در حالی که این سخن بی انصافی است چرا که مدیران همه تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار می گیرند اما باید شرایط حاکم بر کشور را نیز در نظر داشت.

 

ابلاغ و اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دولت یازدهم

نماینده عالی دولت یازدهم در استان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه راهکار رفع پایه ای مشکلات اقتصادی کشور اجرای اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، افزود: اقتصاد مقاومتی با شعار و همایش محقق نمی شود.

 

وی اضافه کرد: تنها راه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور و شکل گیری این فرهنگ و روند در جامعه کار، تلاش و وحدت رویه در بخش های مختلف و نهادها و دستگاه های اجرایی و تصمیم گیری است.

 

پرویزی ادامه داد: البته در این زمینه می بایست برخی از مسؤولان در رفتارها و گفتارهای خود اصلاح اساسی انجام داده و همدل و همزبان با دولت برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی تلاش کنند نه آنکه در این زمینه تنها به دادن شعار و اجرای اقدامات نمایشی بسنده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بودجه ای حاکم بر کشور، این شرایط برای جامعه ایثارگران به مراتب سخت تر است اما تلاش می شود مشکلات و کمبودهای ایثارگران و فرزندان شهدا هر چه سریع تر رفع شود.

 

پرویزی همچنین از اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران خبر داد و افزود: این قانون در زمان دولت قبل تصویب شد اما ابلاغ نشد ولی در دولت یازدهم برای نخستین بار ابلاغ و اجرایی شده است.

 

استاندار خراسان شمالی اظهار امیدواری کرد که با اجرای درست و کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، حداقل های ایثارگران و فرزندان شاهد در استان و کشور تأمین شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات