۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۰۵۴۶۴
آیت الله علوی گرگانی:

امر به معروف را باید از خانواده آغاز کرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به آیه 6 سوره تحریم گفت: پیام این آیه این است که باید امر به معروف و نهی از منکر را از داخل خانواده شروع کرد و نباید زن و فرزند را آزاد گذاشت تا هر کار که می‌خواهند انجام دهند.
آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمد علوی گرگانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دیدار با فرماندهان ارشد ناجا که در دفتر وی انجام شد، اظهار داشت: اگر بخواهید مستقیماٌ با خدا صحبت کنید باید نماز بخوانید و اگر بخواهید حرف خدا را مستقیماٌ بشنوید باید قرآن بخوانید زیرا ائمه(ع) هم همینطور بوده‌اند.


وی با بیان این که در روایات زیادی آمده است وقتی در قرآن به آیاتی که انسان را خطاب قرار داده است می‌رسیم باید لبیک بگوییم، افزود: در این آیات به دو صورت انسان را خطاب قرار می‌دهند؛ یا خطاب به نوع انسان است و تمام انسا‌نها در هر مذهب و دینی را خطاب قرار می‌دهد مانند یا بنی آدم و یا ایها الناس و برخی موارد مؤمنان را خطاب قرار می‌دهد مانند یا ایها الذین آمنوا که در هر دو صورت باید لبیک بگوییم.


حضرت آیت الله علوی گرگانی لبیک را به معنی پاسخ گفتن به خدا عنوان کرد و ابراز داشت: برای مثال خداوند در قرآن به تمام انسان‌ها می‌فرماید وقتی به مسجد می‌روید خود را زینت کنید که این نشان دهنده تأکید اسلام بر روی مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی است.


استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برخی جاهای قرآن خدا طبقه خاصی مانند مؤمنان را خطاب می‌کند و برای مثال می‌گوید این کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده‌های خود را از اتش جهنم حفظ کنید که در این آیه خداوند بر نقش رهبری پدر در خانواده تأکید دارد و مسؤولیت حفظ خانواده را بر عهده پدر گذاشته است.


وی با بیان این که برخی از  اصحاب پیامبر(ص) از مسؤولیتی که خداوند در این آیه بر عهده شان گذاشته گریان شدند، یادآور شد: خداوند عادل است و وظیفه پدر تذکر دادن است و اگر قبول نکردند مسؤولیت گردن خودشان است؛ پیام این آیه این است که باید امر به معروف و نهی از منکر را از داخل خانواده شروع کرد و نباید زن و فرزند را آزاد گذاشت تا هر کار که می‌خواهند انجام دهند.


حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به وعده خداوند در آیه 96 سوره اعراف که اگر اهل آبادی همه مؤمن شوند من از آسمان و زمین برای آنها برکت می‌فرستم، ادامه داد: اگر می‌خواهید در زندگی با نشاط باشید ایمان و تقوا داشته باشید؛ ایمان یعنی عمل به واجبات و تقوا یعنی ترک محرمات و من قول می‌دهم که درهای برکت برای شما باز شود.


وی تصریح کرد: اگر می‌بینیم در زندگی کارهایمان گیر دارد و به هم پیچ می‌خورد به خاطر بی‌ایمانی و بی‌تقوایی است و اگر خداوند به کسی وعده‌ای بدهد از وعده خود تخلف نمی‌کند./843/پ202/ج1

ارسال نظرات