۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۰۵۴۶۱
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه:

راهپیمایی اربعین نماد قدرت روز افزون جریان استکبار ستیز است

خبرگزاری رسا ـ استادحوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیاده روی اربعین دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی است، گفت: هر یک از این کارکردها برای دشمنان اسلام و تشیع پیام دارند؛ «هیهات من الذله» شعاری است که در مسیر کربلا گفته می‏شود این به خاطر استکبار ستیزی است و این شعار نمایش حرکت ضد استکباری است که جهان تشیع در این راهپیمایی عظیم باید هرچه بیشتر تقویت شود.
هيهات من الذله

حجت الاسلام خلیل عالمی، عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیا بیان اینکه فلسفه شهادت حضرت اباعبدالله(ع) بصیرت بخشی بوده است، تصریح کرد: اینکه می فرماید « لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه » یعنی هم ضلالت و گمراهی و هم جهالت مخالف بصیرت است در واقع فلسفه شهادت امام(ع) بصیرت بخشی بوده که مسلمانان آگاه شوند.

 

وی اضافه کرد: پیاده روی اربعین کارکرد‏های اجتماعی، سیاسی دارد که نخستین آنها جهاد است؛ مردم هجرتی که به سوی کربلا می‏کنند، یک نوع مهاجرت الی‏الله است، که با تمام مشکلاتی که دارند زندگی خود را رها می‏کنند و به سوی قبر حضرت اباعبدالله(ع) هجرت می‏کنند‏.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: دومین کارکرد‏ اجتماعی، سیاسی پیاده روی اربعین این است که کسرات در زیارت اربعین به وحدت می رسد از تمام فرقه ها و کشورها در این برنامه شرکت می‏کنند و یک سیل خروشانی در این مسیر تشکیل می‏دهند.

 

حجت الاسلام عالمی با بیان اینکه پیاده روی اربعین از انزوا بیرون آمدن تشیع را با قدرت بیشتر به نمایش می‏گذارد خاطرنشان‏کرد: قول بعدی زیارت اربعین نشانگر از انزوا بیرون آمدن تشیع است، که از زمان پیغمبر اسلام با هجمه ها و انحرافاتی که پیش‏آمد شیعه همیشه در اقلیت و انزوا بود.

 

وی ادامه داد: در عالم اسلام هم یک تفکری است که شیعه را در اقلیت می‏دانند اما این فرقه‏ ناجیه خودش را در جهان نشان داده و این پیاده روی اربعین این از انزوا بیرون آمدن تشیع را با قدرت بیشتر به نمایش می‏گذارد .

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی اربعین را مدیریت درون سازمانی اربعین دانست و تصریح کرد: نمایش اقتدار مدیریت درون سازمانی که خود به خود مؤلفه‏های است که در پیاده روی اربعین بدون هیچ تلفاتی به صورت خود مدیریتی کنترل می‏شود و نهادی خود مدیریتی است که از درون تشیع بلند می‏شود و نشانگر عظمت اربعین است.

 

وی افزود: از دیگر کارکردهای اربعین جهان گرایی و نفی قومیت گرای و نژادپرستی است، از بیشتر کشورها با تمام نژادها و رنگ‏ها در این مراسم وسیع شرکت می‏کنند که این خود یک جهان گرایی است و نشانگر این است که‏ در ظهور امام عصر(عج) این به حد کافی خودش را نشان خواهد داد.

 

حجت الاسلام عالمی در پایان گفت‏وگو اظهار داشت: «هیهات من الذله» شعاری است که در مسیر کربلا گفته می‏شود این به خاطر استکبار ستیزی است و این شعار نمایش حرکت ضد استکباری است که جهان تشیع در این راهپیمایی عظیم باید هرچه بیشتر تقویت شود./875/ت302/ف

ارسال نظرات