۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۳۰۵۳۲۲
رییس مرکز پژوهش‌های مهدویت مسجد مقدس جمکران خبر داد؛

همایش بین‌المللی «لقاء الحسین» در کربلا برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش‌های مهدویت مسجد مقدس جمکران از برگزاری همایش بین‌المللی «لقاء الحسین(ع)» در کربلا خبر داد و گفت: استکبار جهانی از ترویج اسلام ناب در خاورمیانه نگران است و بهانه آمریکا در منطقه برای ترویج اسلام آمریکایی است و اگر اسلام ناب به درستی فرهنگ‌سازی شود، بهانه­ای برای حضور آنها در منطقه وجود نخواهد داشت.
سيد مجيد امامي

به گرارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مجید امامی، مدیر همایش بین‌المللی «لقاء الحسین(ع)»، ظهر امروز، در نشست خبری این همایش که در مرکز پزوهش های مهدویت مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به اهداف و برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: جهانی شدن قیام امام حسین (ع) و تبدیل آن یک خوانخواهی و فطرت‌گرایایی و بازگشت جمعی جهانی آن، مقدمه و آماده‌سازی ظهور و تحول امت اسلامی است.

  

رییس مرکز پژوهش‌های مهدویت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: به تعبیر مراجع زیارت و پیاده‌روی اربعین (ع) مصداق همیاری امام زمان(عج) است که در این زمانه تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد.

 

امامی افزود: زیارت اربعین که از بزرگ‌ترین اعمال مستحبی شیعیان است و بازگشت تمدن اسلامی به توحید و ارزش‌ها و اهدافی که امام حسین(ع) به منظور آن قیام کرده است؛ روایت‌های بسیاری درباره زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین وجود دارد که در زمانه بروز و تجلی پیدا می‌کند.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مهدویت مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: در ایام اربعین شیعیان از هر قوم و فرهنگی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و این تجمع نمونه بارزی از جامعه منتظر و ظهور است و پیامدهای تمدنی و جهانی و سیاسی امنیتی در سطح بین‌المللی در پی دارد.

 

وی در ادامه سخنانش به برنامه‌های پروژه معرفتی «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» اشاره کرد: رویکرد جدید و بین‌المللی جدید مسجد مقدس جمکران که با هدف ایجاد کانون توحیدی جهانی در عرصه مهدویت، طرح «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» را از ابتدای سال 94 برنامه‌ریزی کرده است.

 

امامی به برنامه‌ها و فعالیت‌ها این طرح اشاره کرد و گفت: تاکنون 10 نشست‌های علمی با حضور مراجع تلقید، علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در قم برگزار کرده است، همچنین مضامین توحیدی عاشورا با همکاری مجموعه آفرینش‌های هنری مسجد مقدس جمکران به تصویر در آمده است و در گالری هنرهای معاصر تهران، گالری اشراق قم و در مسجد جمکران به نمایش داده شده است و این تابلوها با توضیحاتی به 5 زبان زنده دنیا از در موکب جمکران در مسیر نجف تا عراق به نمایش گذاشته شده است.

 

وی برگزاری کنگره بین‌المللی «لقاء الحسین(ع)» از دیگر برنامه این طرح دانست و گفت: از سوی مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران با همکاری عتبات عالیات در کربلا در روز شنبه 22 صفر در تالار خاتم الانبیاء حرم امام حسین(ع) این همایش برگزار می‌شود، در این همایش مجمع جهانی اهل­بیت(ع) و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در زمینه مشارکت دارند و یک نماد همکاری عتبات مقدسه اهل‌بیت(ع) با هم است.

  

مدیر همایش بین‌المللی «لقاء الحسین» ابراز کرد: این کنگره به دو زبان فارسی و عربی برگزار می‌شود مقالات و سخنرانی ویژه همانند تولیت عتبات حسینی، آیت الله اراکی، رحیم‌پور ازغدی سخنرانی می‌کنند.

 

امامی از رونمایی سه جلد کتاب با عنوان «لقاء الحسین(ع)» در این همایش خبر داد و گفت: این مجموعه از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است که در این همایش آیت الله اراکی از آنها رونمایی می‌کند؛ این مجموعه شامل مقالات و سخنرانی‌ها و مصاحبه ها با حدود صد نفر اندیشمندان است، که در این مجموعه  ایده از حسین(ع) تا مهدی(عج) و تبیین زیارت اربعین و جامعه منتظر به تفصیل تبیین شده است و همچنین مرکز دراسات عباسی این مجموعه را به عربی ترجمه و منتشر می‌کند.

 

وی به محورهای اساسی این همایش اشاره کرد و گفت: نقش اجتماعی اربعین در جریان امت اسلامی و بیداری اسلامی در مقابل با اسلام امریکایی، ابعاد معرفتی زیارت تجلی اربعین اهداف قیام حسین(ع) در پهنه تاریخ و ابعاد مهدوی و منتظرانه زیارت اربعین از محورهای اساسی این همایش است.

 

وی در ادامه سخنانش به تبیین برنامه‌های این همایش در اربعین سال 95 پرداخت و گفت: کنگره بین‌المللی «لقاء الحسین(ع)» در اربعین سال آینده در سه شهر قم، لندن، کربلا برگزار می‌شود، شهر لندن به منظور اینکه با محافل علمی دنیا ارتباط برقرار کنند، شهر قم ام‌القری جهان تشیع است و شهر کربلا به عنوان محل وقوع این اتفاق، این همایش انجام می‌شود.

 

مدیر همایش بین‌المللی «لقاء الحسین(ع)» ابراز داشت: 25 میلیون نفر از اقشار و قومیت‌ها مختلف جهان پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و بزرگ‌ترین تجمع دینی و گردشگری در جهان رخ می‌دهد، در حال که بسیاری از رسانه‌های دنیا این واقعه را نمایش نمی‌دهند و ابعاد فرهنگی و اجتماعی زیارت اربعین بی‌توجهی می‌کنند.

 

امامی اظهار کرد: زیارت و پیاده‌روی اربعین بازگشت به مردم به اسلام ناب و فرهنگ انتظار مهدوی است و این همایش با اهداف بررسی ابعاد سیاسی، فرهنگی اجتماعی مختلف این پیاده‌روی برگزار می‌شود.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به اهمیت پیاده­روی اربعین در افزایش اتحاد مسلمانان اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) زمانی که در عراق نیز پیاده‌روی اربعین ممنوع شده بود، پیش بینی فرمود که پیوند مردم ایران با مردم عراق می‌تواند مقدمه خروج شیطان بزرگ آمریکا از منطقه ‌شود.

  

رییس مرکز پژوهش‌های مهدویت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: استکبار جهانی از ترویج اسلام ناب در خاورمیانه نگران است و بهانه آمریکا در منطقه برای ترویج اسلام آمریکایی است و اگر اسلام ناب به درستی فرهنگ‌سازی شود، بهانه­ای برای حضور آنها در منطقه وجود نخواهد داشت./998/پ201/ف

ارسال نظرات