۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۵۲۹۲
حجت الاسلام روحانی مقدم خبر داد؛

25 هزار پاسخگویی به صورت میانگین در ماه/ تولید نرم افزار «زیارت آفتاب»

خبرگزاری رسا ـ مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی با بیان این که حوزه های علمیه به صورت کاربردی به بحث پاسخگویی به سؤالات دینی نپرداخته اند، گفت: حوزه های علمیه باید در بحث پاسخگویی به سؤالات دینی ورود پیدا کنند و رشته های مرتبط با آن از جمله شیوه های اغنا، روان شناسی اجتماعی، شبهات روز و تکنیک های مربوطه را فراهم کنند.
حجت الاسلام روحاني مقدم

حجت‌الاسلام علی اکبر روحانی مقدم، مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به آغاز به کار این مرکز از دی ماه سال 93، تصریح کرد: اگرچه بحث پاسخگویی از طریق فضای مجازی و سامانه «ای پرسش» از سال 87 فعالیت داشت ولی با توجه به رویکرد مسؤولان کشوری و مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی در جهت انسجام در بحث تجمیع این موضوع، سامانه ملی پاسخگویی تلفنی در شعبه مشهد ایجاد شد.

 

وی با بیان این که کارشناسان این مرکز از نخبگان حوزوی هستند، گفت: دارا بودن حداقل مدرک سطح سه و نیز داشتن سابقه پاسخگویی از جمله اولویت ها برای انتخاب کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی است و نیز از نخبگان حوزوی مشهد و شهرهای دیگر از جمله اصفهان استفاده می کند و نمایندگی هایی را نیز در آن شهرها فعال کرده است.



مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت 15 کرسی پاسخگویی به صورت سه شیفت از ساعت 8 تا 20 در این مرکز، افزود: این مرکز قابلیت استفاده از حدود 45 کارشناس دینی را دارد که تا کنون 35 نفر در پاسخگویی به سؤالات دینی به صورت تلفنی و نیز سامانه «ای پرسش» فعالیت دارند که با افتتاح واحد تلفنی خواهران و به کار گیری دو نفر کارشناس، این آمار به 37 نفر رسید که ده نفر آن ها خانم هستند.

 

25 هزار پاسخگویی به صورت میانگین در ماه

کارشناس دینی با بیان این که حوزه های علمیه به صورت کاربردی به بحث پاسخگویی به سؤالات دینی نپرداخته اند، اظهار کرد: حوزه های علمیه باید دربحث پاسخگویی به سؤالات دینی ورود پیدا کنند و رشته های مرتبط با آن از جمله شیوه های اغنا، روان شناسی اجتماعی، شبهات روز و تکنیک های مربوطه را فراهم کنند تا طلاب به صورت مدیریت شده و هدفمند در این مهم به فعالیت بپردازند.

 

حجت الاسلام روحانی مقدم در ادامه گفت: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با همکاری اداره آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برای نخستین بار در خراسان یک دوره پودمانی آموزش پاسخگویی را برگزار کرد که حدود 120 طلبه در آن شرکت داشتند و افراد گزینش شده می توانند به عنوان کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی در این مرکز و نیز دفاتر مراجع تقلید و حرم رضوی به کار گرفته شوند.

 

وی با اشاره به آمار ارتباط های مردمی با این مرکز، بیان کرد: براساس آمار در طی 6 ماه گذشته حدود 180 هزار تماس از سراسر کشور(تلفنی و مجازی) در این مرکز صورت گرفته است و نیز به طور میانگین ماهانه حدود 25 هزار پاسخگویی انجام می شود.

 

تشکیل کرسی آزاد اندیشی

مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی به تأکیدات رهبری درخصوص تشکیل کرسی های آزاد اندیشی اشاره و تصریح کرد: تشکیل کرسی های بحث و انتقاد دینی شهید هاشمی نژاد به عنوان یکی از وجه تمایزات این مرکز با دیگر شعبه های استانی است که درآن با حضور کارشناسان مذهبی، موضوعات روز مورد نیاز افراد به ویژه قشر نخبگانی، حوزوی، دانشجویی و دانشگاهی مطرح می شود.

 

کارشناس دینی در ادامه با اشاره به مقوله مشهد 2017 و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام، اظهار کرد: این مهم فقط با شعار دادن محقق نمی شود بلکه مردم نیز باید در آن سهیم شوند و پرداختن به موضوعاتی که مردم با آن درگیرند از جمله مواردی است که مردم باید از طریق کرسی های آزاد اندیشی، فضای مجازی و تلفنی در آن سهیم شوند که اگر مورد حمایت قرار گیرد در فرهنگ دینی و بینش مردم تأثیرگذار است که متأسفانه شاهد حمایت خوبی از سوی مسؤولان ونهاد های مربوطه در این موضوع نبوده ایم.

 

حجت الاسلام روحانی مقدم به معرفی برخی از برنامه های مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی استان پرداخت و بیان کرد: کلاس هایی درخصوص دانش افزایی همسران مبلغان با دو موضوع احکام و روانشاسی و ارتباط مؤثر و با همکاری این مرکز با اداره مبلغان خواهر برگزار می شود؛ برگزاری گروه های مختلف هم اندیشی و بیان مسائل روز و موضوعاتی همچون اعتقادات، فقه و مشاوره و با حضور اساتید مجرب در این مرکز صورت می گیرد.

 

مسائل شرعی بیشترین موضوع سؤالات مردمی است

وی با بیان این که بیشترین سؤالات مطرح شده در این مرکز به مسائل شرعی، مشاوره و خانواده و مباحث اعتقادی اختصاص دارد، گفت: براساس این حوزه هایی که بیشترین پرسش های مردمی به آن تعلق دارد و با تعاملی که با معاونت صدای استان برقرار شده، بنا است تا مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی خراسان رضوی در بحث تولید برنامه و محتوا البته با حفظ اصل راز داری مردم با بخش صدای استان همکاری داشته باشد.

 

تولید نرم افزار ویژه اربعین حسینی

مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی در ادامه تشریح فعالیت های این مرکز به تولید نرم افزار «زیارت آفتاب» اشاره و تصریح کرد: فعالیت در حوزه تکنولوژی و استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته در جهت نشر ارزش‌های دینی و مذهبی از جمله اهداف این مرکز است و تولید نرم افزار ویژه اربعین با عنوان «زیارت آفتاب» برای افزایش آگاهی زائران اربعین امام حسین(ع) در همین راستا انجام شده است.

 

کارشناس مذهبی هدف از تولید این نرم افزار را پاسخگویی فعال دانست و ادامه داد: این نرم‌افزار مجموعه‌ای از پرسش‌ و پاسخ‌ها واطلاعات لازم پیرامون اربعین حسینی و زائران پیاده است که شامل پنج فصل و با موضوعات پرسش‌های اربعین، آداب و اعمال زیارت امام حسین علیه‌السلام، اشعار و روضه‌های اربعین، مسائل متفرقه زیارت و احکام ضروری زائر است.

 

حجت الاسلام روحانی مقدم با بیان این که نرم افزار «زیارت آفتاب» با همکاری 10 نفر از کارشناسان پاسخگو، برنامه‌نویس و طراح این مرکز طراحی شده است، افزود: امکان طرح و ارسال سؤال در داخل نرم افزار وجود دارد که کارشناسان این مرکز به سرعت پاسخ را به صورت پیامکی برای پرسشگر ارسال می کنند و این از ویژگی خاص نرم افزار« زیارت آفتاب» در مقایسه با موارد مشابه آن محسوب می شود و سعی داریم تا نرم افزاری با همین ویژگی ها را در اختیار زائرین پیاده امام رضا(ع) در ایام شهادت ایشان قرار دهیم.

 

وی از استقبال خوب زائران اربعین حسینی از این نرم افزار اشاره و اظهار کرد: با توجه به این که زمان زیادی از بارگذاری این نرم افزار نمی گذرد ولی بیش از 300 نفر آن را دریافت کرده اند و این در نوع خود بی سابقه است؛ نرم افزار «زیارت آفتاب» به دو صورت الکترونیک. پی دی اف و از طریق سایت رسالات، سایت ایپرسش و کانال تلگرام مرکز ملی به آدرس telegram.me/eporsesh قابل دسترسی است.

 

گفتنی است، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی خراسان رضوی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، آماده پاسخگویی به سؤالات مردم در حوزه‌های مختلفی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک و نوجوان، اخلاق، احکام شرعی، علوم قرآن و حدیث است و مردم سراسر کشور می توانند از طریق، تماس تلفنی(09640)؛ ارسال سؤال از طریق پیامک به(30007461) و دریافت جواب سؤالات به صورت زنده در بخش «گفتگوی زنده» سایت و نیز عضویت در سایت eporsesh.com با کارشناسان این مرکز ارتباط داشته باشند./844/302/ب1

ارسال نظرات