۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۵۱۲۸
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

ویژگی‌های عمل صالح و صالحین از منظر آیات و روایات

گزارش رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: صالحین یعنی کسانی که عمل صالح انجام می دهند و عمل صالح عملی است که به درستی و به وقتش و از روی احساس تکلیف انجام شود.
صراط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام خرازی کارشناس مذهبی شب گذشته در جمع زائران علی بن موسی الرضا در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی اظهار کرد: روزی ده مرتبه از خداوند صراط مستقیم را در نمازهای یومیه می خواهیم. صراط مستقیم چیست؟ صراط مستقیم راه کسانی است که به آنان نعمت داده شده، کسانی که خدا و پیامبر (ص) را اطاعت کنند از نعمت برخوردارند.

 

وی در ادامه افزود: منعمین الهی انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین هستند. انبیا 124 هزار نفرند نخستین شان حضرت آدم (ع) و خاتم الانبیا حضرت محمد (ص) است. صدیقین هم کسانی هستند که حرفشان عملشان را تأیید می کنند و عملشان حرفشان را تأیید می کنند.

 

حجت‌الاسلام خرازی بیان کرد: در قرآن 6 مرتبه حضرت ابراهیم صدیق توصیف شده است. وصف دوم حضرت علی (ع) صدیق اکبر است و امامان نیز حضرت زهرا (ع) را صدیقه الشهیده نام می بردند. از 25 پیامبر در قرآن 8 نفرشان صدیق نامیده شده اند. صدیق یعنی کسی که در زندگی صادق است. دروغ شاه کلید همه گناهان است.

 

کارشناس مذهبی شهدا را گروه دیگری که به آن ها نعمت الهی داده می شود عنوان و تبیین کرد: شهدا منعمین الهی هستند چون تمام هستی خود را در راه خدا فدا کردند. کسانی که در راه خدا شهید می شوند هر درجه و مقام دنیوی داشته باشند پیش خداوند در یک مقام و مرتبه قرار دارند.

 

وی اظهار کرد: گروه آخر صالحین هستند. اگر ما نمی توانیم جزء شهدا، انبیا و صدیقین باشیم ولی می توانیم جزء گروه صالحین باشیم. صالحین پذیرش عمومی دارد و با دریافت درجه صالحین می توان همتراز شهدا، صدیقین و انبیا شد.

 

حجت الاسلام خرازی تأکید کرد: صالحین کسانی هستند که عمل صالح انجام می دهند و عمل صالح عملی است که به درستی و به وقتش و از روی احساس تکلیف انجام شود.

 

وی افزود:‌ اگر نماز صبح درست و به وقتش خوانده شود عمل صالح محسوب می شود ولی اگر درست بخواند نه در وقتش هرچند قضایش را به جا آورد عمل صالح نیست همچنین اگر در وقتش بخواند ولی درست به جا نیاورد عمل صالح نیست.

 

وی در پایان گفت: شهدای کربلا کسانی هستند که در روز عاشورا به شهادت رسیدند و درجه آنان بالاترین درجه است ولی کسانی که بعد از واقعه عاشورا و با این که به عشق اباعبدالله شهید شدند ولی چون در وقتش نبوده با شهدای روز عاشورا هم درجه نیستند./861/202/ب1

ارسال نظرات