۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۵۰۷۶

کتاب «نگاهی به تاریخ هنر نقاشی قزوین» راهی بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تاریخ هنر نقاشی قزوین» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد؛ در این کتاب تحولات نقاشی قزوین از دوران صفوی تا اواخر قاجار مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب «نگاهي به تاريخ هنر نقاشي قزوين»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «تاریخ هنر نقاشی قزوین» اثر پژوهشی است از حسن یوسفی که به تازگی توسط سوره مهر منتشر شد.

 

در این کتاب تحولات نقاشی قزوین از دوران صفوی تا اواخر قاجار مورد بررسی قرار گرفته است.

 

یوسفی درباره سیر نقاشی در قزوین گفت: نقاشی ایرانی در اواسط قرن دهم هجری قمری پس از انتقال پایتخت به قزوین دچار تحول و دگرگونی شد و در این دوره تغییر تاریخی و سیاسی حاکم به نوبه خود بر روند شکل گیری نقاشی ثاثیر گذاشت.

 

وی ادامه داد: شیوه های متداول بر حسب نیاز جامعه، حمایت طبقه اشراف وبازرگان از نقاشی ، باعث رقابت هنرمندان و همچنین رشد نقاشی تک پیکره نگاری و مرقعات تنظیم یافته به خوش نویسی و نقاشی شد.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در این دوره شیوه نقاشی دیواری در تزیین کاخ و پرداختن به موضوعات باب روز که در آن زمان از اهمیت بالایی برخوردار شده بود، رشد تنگاتنگ تک پیکره نگاری با نقاشی دیواری و توجه به اوراق تک برگی تاثیرات زیادی بر دیگر شیوه های مکتب های مجاور مانند مشهد گذاشت.

 

یوسفی ادامه داد:مکتب نقاشی قزوین در سه محور تک پیکره نگاری، نقاشی دیواری و نقاشی نسخ خطی رشد و نمو یافت که این سه محور در نیمه اول قرن 11هجری قمری در اصفهان به نوع جدید تداوم کرد.

 

این پژوهشگر همچنین گفت: دوران اوج این مکتب در قزوین با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان و ورود سبک غربی در هنر پایان یافته و نقاشی ایران اصالت خود را از دست داد، دراین باره مهجوریت هنر نقاشی مکتب قزوین به قدری بوده که در برخی از آثار و کتاب ها هنرمندان نقاشی را به استان های دیگر نسبت داده اند.

 

یوسفی در پایان اظهار امیدواری کرد که انتشار چنین کتاب هایی می تواند برند و جایگاه نقاشی قزوین را رفیع تر کند./998/د101/ف2

 

منبع: انتشارات سوره مهر

ارسال نظرات