تأمین محتوای فرهنگی زائران پیاده حرم از جمله فعالیتهای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است
![قدرت الله فرقداني](/Original/1394/09/04/IMAGE635841304355894972.jpg)
قدرت الله فرقدانی رییس اداره منابع انسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: با توجه به جلسه ای که در استانداری خراسان رضوی تشکیل شد دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی مدل قرارگاه را با عنوان «حریم یار» پیشنهاد کرد.
وی گفت: برای این قرارگاه دو بخش برنامهریزی و عملیات تعریف شده است و بخش برنامهریزی متشکل از هشت کمیته است که سازمانها و نهادها با توجه به موضوع فعالیت خود نمایندگانی در این کمیتهها دارند. در بخش عملیات نیز هشت کارگروه عملیاتی فعال هستند.
فرقدانی تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اداره کل تبلیغات، اداره کل اوقاف، اداره کل ارشاد، آستان قدس رضوی و نهادهای فرهنگی، نمایندگانی در کمیته برنامهریزی فرهنگی قرارگاه دارند که برنامههای فرهنگی را طراحی و امکان سنجی میکنند.
وی با توجه به بخش دیگر این قرارگاه مبنی بر بخش عملیات تصریح کرد: بخش عملیات این قرارگاه نیز متشکل از هشت کارگروه عملیاتی است که هماهنگ با کمیتههای برنامهریزی اجرای برنامهها و مصوبات را بر عهده دارند و یکی از این کارگروههای عملیاتی کارگروه فرهنگی است.
نماینده دفتر در این قرارگاه فرهنگی گفت: برنامهریزی فرهنگی برای پاسخگویی به سه نیاز اساسی تبلیغات محیطی، نیاز زائران در بین راه، نیازهای معرفتی زائران در ایستگاهها و محلهای اسکان در نظر گرفته شد.
وی اشاره کرد: در تبلیغات محیطی جملات کوتاه و نکات مفید برگرفته از بیانات ائمه طاهرین علیهمالسلام در قالب تابلو و بنر و اطلاعات مختصر در خصوص سبک زندگی، انتظار و ظهور، زندگی ائمه علیهمالسلام و ... در قالب اینفوگراف در سطح ایستگاههای بین راه و محلهای اسکان در معرض دید زائران قرار میگیرد.
فرقدانی به نیاز دوم پرداخت و ادامه داد: زائری که سه یا چها روز یا بیشتر و کمتر در راه هست افزون بر نیازهای تدارکاتی، نیاز فرهنگی نیز دارد و برای پاسخگویی به این نیاز اطلاعات مربوط به ایستگاهها، برنامههای متنوعی که برای زائران تدارک دیده شده، توصیهها، مختصری از معارف رضوی و اهل بیت علیهمالسلام، نواها، و ... در قالب یک نرمافزار اندرویدی طراحی شده است.
وی تاکید کرد: زائر در این سفر معنوی انتظار دارد با معارف اهل بیت علیهمالسلام از جمله زندگی امام رضا علیهالسلام بحث ولایت و غدیر، عاشورا و شهادت و مهدویت و ظهور، آشنا شود از این رو محتوای تبلیغی در قالب هشت دفتر به عنوان یک منبع مفید و قابل استفاده برای مبلغان محترم مستقر در ایستگاهها و محلهای اسکان تهیه و تدوین شده است.
وی ادامه داد یک بخش از برنامههای فرهنگی مختص کودکان درنظر گرفته شده و در غرفهای با فضای جذاب، بازیهای متنوع، نقاشی و... که با حال و هوای کودک همخوانی دارد که از سویی خاطرهانگیز و از سوی دیگر برای کودکان یک سری مطالب آموزنده داشته باشد برنامهریزی و طراحی شده است.
فرقدانی با تاکید بر اینکه ماهیت دفتر تبلیغات اسلامی بیشتر جنبه علمی پژوهشی دارد، تصریح کرد: همه سازمانها و نهادها در تقسم وظایف در زمینه برنامه و اجرا با قرارگاه هماهنگ شدند و در این بین تهیه و تأیید محتوای فرهنگی به عهده دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و اعزام متمرکز مبلغان به عهده اداره کل تبلیغات اسلامی قرار گرفت البته تبلیغ در حرم مطهر به عهده آستان قدس رضوی است.
وی در رابطه با اعزام مبلغان متذکر شد: دیگر نهادهای فرهنگی به ویژه دفتر تبلیغات اسلامی نیز مبلغان سازماندهی شده خود را جهت اعزام به اداره کل تبلیغات اسلامی معرفی خواهند کرد.
فرقدانی در پایان خاطرنشان کرد: بخشهای اطلاعرسانی که مربوط به رسانهها، امنیت زائر که مرتبط با پلس راهور، امداد و نجات مرتبط با هلال احمر، بهداشت و تغذیه و بخش سنجش و ارزیابی مرتبط با استانداری و کمیتهها از دیگر بخشهای مختلف این قرارگاه میباشند که برای خدمترسانی بهتر به زائران علیبنموسیالرضا علیهالسلام کاملا آماده هستند./859/302/ب1