۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۹۲۰
حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی مطرح کرد؛

عمل به حقیقت بندگی راه دستیابی به قلب سلیم

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با اشاره به حدیث عنوان بصری گفت: عمل به حقیقت بندگی نسخه­ امام صادق(ع) برای حوزه­های علمیه است که راهی برای دستیابی به قلب سلیم و علم حقیقی است؛ زیرا علم موهبتی است که خدا به هر کسی بخواهد می­دهد.
حجت الاسلام صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت­الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امشب در حسینیه آیت­الله مرعشی نجفی(ره) در قم خاطرنشان کرد: عالَم، سراسر حیات است و همه عالم جنود خدا هستند و از جانب خدا مأموریت دارند؛ موجودات در هر حادثه­ای از جانب خدا مأموریت ویژه­ای را انجام می­دهند، گاهی دفع شر می‌کنند و گاهی وسیله­ای از جانب خدا هستند.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به داستان قوم حضرت صالح(ع) و معجزه شدن شتر اظهار داشت: بیرون آمدن شتر از کوه هم معجزه قوم حضرت صالح(ع) بود؛ برای کسانی که شایستگی دیدن معجزه را داشتند، اتمام حجت بود و برای کسانی که اهل لجالت بودند، بهانه­ای نماند.

 

وی افزود: حیوانات لشکر خدا هستند و شعور دارند و عجایبی که از اینها بروز می­کند، به علت متصل بودنشان به خداوند است و هیچ موجودی گرفتار دام غفلت نیست و این غفلت ویژه بشر است.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به یکی از ویژگی‌های انسان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های انسان این است که وجودش محدود نیست، بلکه ابعاد وجودی­اش به برکت اسماء صفات الهی است.

 

امام جمعه موقت تهران درباره حجاب میان انسان با خدا گفت: از خصوصیات فرشتگان، نبودن حجاب میان آنها با خداوند متعال است و خدا از روح خودش در انسان دمیده، اما جسم و غرایز انسان، حجاب بین او و خدا است و آینه دل ما، نور خدا را منعکس نمی­کند.

 

وی با بیان اینکه باید هر قدم انسان به سوی خدا باشد، خاطرنشان کرد: اگر از اسفل‌السافلین خود را بالا نکشیم، از نور خبری نخواهد بود؛ همانطور که دانه داخل خاک، نور را نمی‌بیند، اما تلاش می­کند تا خود را بالا بکشد، ما نیز باید این چنین باشیم تا ما را در فضای لایتناهی الهی بیاورد؛ خدا به ما قدرت رشد داده و در اسفل‌السافلین باید هر قدم ما به سوی خدا باشد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: در چاه نفس گرفتاریم و باید یوسف ایمانمان را باید از چاه نفسمان بالا بکشیم و باید با ریسمانی که داریم، خود را بالا بکشیم که یکی از راه های آن، تحصیل ایمان است.

 

امام جمعه موقت تهران گفت: انسان با سعی و تلاش خود عالم نمی‌شود و آنچه با کسب و تلاش علم را کسب می‌کنیم، علم نیست؛ علم اکتسابی نیست، بلکه موهبتی و امری از جانب خدا است که خدا به هر کسی بخواهد می­دهد.

 

وی اظهار داشت: اگر انسان بندگی خدا را کرد، خدا به انسان علم می­دهد؛ خداوند متعال در آیه 23 سوره جاثیه فرمود: «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْم»؛ آیا فکر کرده­اید و دیده‌اید کسی که دنبال هوای نفس بود، او در زندگی خدا محور نبود و آنچه او را حرکت می­داد هوای نفس بود، و به تعبیر قرآن، خدای او هوای نفس او است؛ در تفسیر این را باید به سوره صف مراجعه کرد که خدا هیچ کسی را در ابتدا گمراه نمی­کند و اگر خداوند متعال راه مستقیم را نشان داد و او سرپیچی کرد، خدا او را رها خواهد کرد و خدا بنده صالحش را گمراه نمی‌کند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به حدیث عنوان بصری تصریح کرد: در این حدیث آمده است که عنوان در نود سالگی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت یابن رسول الله من می­خواهم از محضر شما استفاده کنم، اما آن حضرت او را قبول نکرد؛ عنوان به نزد قبر پیامبر اکرم(ص) آمد و نماز خواند و از خدا دو چیز این گونه خواست؛ اول آنکه امام(ع) گوشه چشمی به من داشته باشد و به من رغبت پیدا کند و دو اینکه علمی از امام صادق(ع) به من برسان.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: عنوان می‌گوید این آرزویم را مطرح کردم و بعد به منزل امام صادق(ع) برگشتم؛ آن حضرت به خادمش فرمود او را به داخل بیاور. وقتی وارد شدم امام اسمم را پرسید، گفتم ابوعبدالله هستم؛ امام فرمود «خدا به همین اسم تثبیتت کند». سپس فرمود «چه می­خواهی؟» گفتم «علمی از جانب شما»، امام راهنمایی کردند که «اگر دنبال علم هستی، حقیقت بندگی را در درون خودت ایجاد کن؛ علم در عمل است، نه در خواندن»؛ که این مسأله نسخه‌ای برای حوزه­ها است و اگر عمل شد به قلب سلیم دست پیدا خواهیم کرد./822/پ202/ف2

ارسال نظرات