۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۳۰۴۷۲۹

ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی برای خروج از رکود

خبرگزاری رسا ـ با آنکه رییس جمهور پس از به دست گرفتن سکان دولت خبر از بسته 100 روزه برای درمان اقتصاد داد، اما اکنون پس از گذشت نزدیک به 2/5 سال از عمر آن هنوز راه‌علاج واقعی برای رشد اقتصادی پیدا نکرده وکاهش درآمد نفتی هم وضعیت سخت اواخر دولت دهم را تداعی کرده است.
رکود اقتصادي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با آنکه رئیس جمهور پس از به دست گرفتن سکان دولت خبر از بسته 100 روزه برای درمان اقتصاد داد اما اکنون پس از گذشت نزدیک به 2/5 سال از عمر آن هنوز راه‌علاج واقعی برای رشد اقتصادی پیدا نکرده وکاهش درآمد نفتی هم وضعیت سخت اواخر دولت دهم را تداعی کرده است. پایین بودن نرخ رشد اقتصادی در کشور می‌تواند به سبب دلایل مختلف از جمله پایین بودن سرمایه‌گذاری، کاهش تقاضا و همچنین افت شدید قیمت نفت باشد و بعید است باتوجه به سیاست‌های انقباضی دولت بتوان به رشد اقتصادی چشمگیری در آینده نزدیک دست پیدا کرد.

 

در همین حال بررسی اطلاعات منتشره شش ماهه شرکت‌های بورسی حاکی از آن است که براساس پیش بینی فصل تابستان شرکت‌های بورسی برای تولید در سال 1394 نسبت به فصل قبل حدود 8/6 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که این پیش‌بینی نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش 7/9 درصدی داشته است. به علاوه پیش بینی تولید و فروش در اکثر صنایع نسبت به مدت مشابه قبل منفی است. صنعت سیمان از صنایعی است که بیشترین کاهش پیش‌بینی‌ها مربوط به آن است که فعالان آن چشم‌انداز مثبتی از آینده تولید و فروش آن پیش‌رو ندارند. هر چند در این بین خبرهایی از قاچاق سیمان به پاکستان آن هم با 40 درصد ارزان‌تر از قیمت سیمان پاکستانی‌ها به گوش می‌رسد. از طرفی در صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی شاخص پیش‌بینی فروش پایین‌تر از پیش‌بینی تولید است که نشان‌دهنده دید رکودی در این صنایع است.

 

فلزات اساسی از سوی دیگر به سبب کاهش قیمت جهانی محصولات نیز پیش‌بینی مثبتی پیش‌ روی ندارد و به نظر نمی‌رسد با توجه به رکود در بازارها به این زودی‌ها بتواند از رکود خارج شود و به کمک اقتصاد ایران بیاید.

 

وضعیت تولید کاشی و سرامیک کشور نیز به سبب رکود سنگین بر بخش ساختمان روند خوبی سپری نمی‌کند و آمارها حکایت از کاهش فروش در یک سال گذشته است. بررسی گزارش‌های منتشره توسط خود شرکت‌ها و مقایسه با سال گذشته حکایت از کاهش 50 درصدی در پیش‌بینی‌های فروش دارد. از این رو شرکت‌ها برای پایین آوردن هزینه‌ها نسبت به تعدیل نیروهای کاری خود اقدام کرده‌اند.

 

این در حالی است که این شرکت‌ها در سال‌های منتهی به 92 یعنی در دو سال گذشته دو برابر توان کنونی خود محصول تولید می‌کردند. از سوی دیگر وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی در این صنعت هم قابل تأمل است. در حالی که صادرات این محصولات در شش ماهه ابتدای سال جاری از نظر وزنی رشد 35 درصدی داشته است، ولی با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی از نظر ارزش دلاری رشد تقریباً صفر داشته است. همچنین بخش حمل و نقل جاده‌ای نیز به عنوان یکی از موتورهای محرک رشد اقتصادی در رکود به سر می‌برد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست سال 94 حمل و نقل چه در بخش مسافری و چه در بخش بار و ترانزیت روند کاهشی داشته است که این امر عمدتاً تحت تأثیر کاهش درآمد سرانه کشور قرار دارد.

 

اخبار رسانه‌ها به نقل از مسئولان دولتی هم بیانگر این است که اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی به علت مشکلات به حالت نیمه ‌تعطیل درآمده‌اند و به همین خاطر بخش حمل و نقل متضرر خواهد شد.

 

در همین حال نگاه به تولیدات خودروهای دیزلی نیز نشان می‌دهد که بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور هم از رکود چشمگیر بی‌نصیب نبوده است. طبق اخبار منتشر شده تولید 13 نوع کامیون در کشور متوقف شده است، مثلاً مهر ماه امسال تولید کشنده 300 T تولیدی سایپا دیزل با کاهش صد درصدی از 52 دستگاه در مهر 1393 به صفر رسید یا تولید کامیونت فوتون 8T - AUMARK شرکت سایپا دیزل با کاهش صد درصدی از 167 دستگاه در مهر 1393 به صفر رسید و... که این اتفاق می‌تواند حکایت از رکود موجود بر بخش حمل و نقل جاده‌ای باشد. آنچه مسلم است اینکه فعلاً هر روز رکود عمیق‌تر می‌شود و باتوجه به سیاست‌های انقباضی و بالابودن سود بانکی در کشور بخش تولید در نابسامانی کامل به سر می‌برد و دولت نیز برنامه‌های خود را به پس از لغو تحریم‌ها موکول کرده و تنها به تخصیص تسهیلات به خودروسازان و چند برند فعال در حوزه لوازم خانگی محدود شده است.

 

بدیهی است که با اوصاف بازار سیمان، کاشی و سایر مصالح ساختمانی بدون مراجعه به مراکز مشاوره املاک و با توجه به آمار پروانه ساخت می‌توان حدس زد که بازار مسکن نیز در رکود است و همین رکود فراگیر باعث شده است که وضعیت اشتغال در کشور بهبود نیابد، بنابراین تقریباً تمام بازارها و صنایع پیشران اقتصاد برخلاف پیش‌بینی دولت در بسته اول و دوم خروج از رکود وضعیتی خموده دارد که معلوم نیست برچه اساس رشد اقتصادی مثبت اعلام شده است. ‌ای کاش دولت و مرکز آمار دلیل متقنی در میان بازارها برای رشد اقتصادی اعلام کنند و برنامه‌ای جدی برای خروج از رکود و در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارائه دهند که مردم به آینده برنامه‌های دولت دلخوش باشند./998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات