۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۰۴۴۹۴
استاد حوزه علمیه خراسان:

کم توجهی به سبک زندگی اسلامی چالش های خانوادگی و اجتماعی را افزایش می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه و حوزه علمیه مشهد گفت: کم توجهی به اجرای درست سبک زندگی اسلامی، چالش های خانوادگی و مشکلات اجتماعی کشور ما را افزایش می دهد.
حجت الاسلام هاشم زئي- نشست آموزشي سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت هاشم زئی، استاد دانشگاه و حوزه علمیه مشهد، شب گذشته در همایش آموزشی سبک زندگی اسلامی که با حضور کارکنان نهاد تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی و خانواده های آنها در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: بنیان ازدواج و خانواده بر محبت استوار بوده و تا زمانی که این محبت موجود باشد تلاش برای رفع مشکلات و کاستی ها ادامه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: محور بودن محبت در زندگی زناشویی به اندازه ای است که اگر به فرض دو نفر در همه معیارهای عقلانی با یکدیگر همسان باشند اما به هر دلیل یکدیگر را دوست نداشته باشند نمی توانند با هم زندگی مناسبی داشته باشند.

 

حجت الاسلام هاشم زئی تصریح کرد: البته هیچ گاه برای شروع و تداوم یک زندگی مشترک علایق و خواسته های دو نفر به طور کامل با یکدیگر مشابه نمی شود به همین دلیل همه باید تفاوت های یکدیگر را به رسمیت شناخته و حقوق متقابل را در زندگی مشترک رعایت کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه زن و شوهر می بایست با شناخت و احترام تفاوت های موجود، حقوق متقابل را رعایت کرده و زمینه آرامش همدیگر را ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: درواقع تحکیم و استمرار زندگی زناشویی مورد نظر اسلام در گرو تداوم محبت، تفاهم و احترام متقابل است.

 

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه در مکتب اسلام با هدف تحکیم نهاد خانواده برای هر یک از زوجین وظایف و حقوق خاصی منظور شده است، تصریح کرد: در این روند در برابر حقوق زوج و یا زوجه برای طرف مقابل وظایفی در نظر گرفته شده تا در سایه این حقوق و وظایف متقابل نهاد خانواده رشد کرده و بالنده شود.

 

حجت الاسلام هاشم زئی با اشاره به اینکه اجرای درست این حقوق و وظایف متقابل زوجین در زندگی زناشویی متضمن سلامت و آرامش خانواده است، افزود: نقطه اتصال و عامل دلگرمی برای اجرای این حقوق و وظایف، محبت و دوست داشتن بین زن و شوهر است به همین دلیل نیز داشتن روابط بر اساس محبت، احترام و صداقت متقابل بین زوجین، مهم ترین اصل در تحکیم زندگی زناشویی و استمرار مناسب آن محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه نباید رابطه بین زوجین همانند رابطه بین دو شریک و همکار باشد، اضافه کرد: رابطه زناشویی باید بسیار فراتر از رابطه همکاری باشد چرا که این دو فرد از همه نظر با یکدیگر پیوند خورده و یکی شده اند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه روابط همسرداری و سبک زندگی ما با چالش هایی آمیخته شده به همین دلیل نیز دچار مشکلات متعددی هستیم، تصریح کرد: اگر روابط زناشویی و خانوادگی ما بر اساس سبک زندگی اسلامی پی ریزی و پیاده شود بدون شک این مشکلات بسیار کمتر خواهند بود.

 

حجت‌الاسلام هاشم زئی با بیان اینکه اگر همچنان به اجرای درست سبک زندگی اسلامی کم اهمیت باشیم چالش های خانوادگی و مشکلات اجتماعی ما بیشتر می شوند، افزود: در این زمینه می بایست آگاهی بخشی در جامعه به ویژه در بین خانواده های جوان افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام علی خادمی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه نهاد خانواده در مکتب اسلام، اظهار کرد: ایمان و فضیلت‌گرایی اعضای خانواده، آشنایی کامل اعضای خانواده با حقوق و وظایف خود و مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در خانواده مهم ترین عوامل تحکیم بنیان خانواده اسلامی محسوب می شوند./9314/202/ب3

ارسال نظرات