۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۴۰۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

رفع آسیب های عزاداری نیازمند فعالیت تبلیغی و تدریجی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: رفع آسیب های عزاداری در مراسم مذهبی جامعه نیازمند فعالیت تدریجی، تبلیغی و عملی است.
حجت الاسلام يعقوبي - نشست ستاد ساماندهي شئون فرهنگي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی خراسان شمالی که با محوریت مراسم اربعین حسینی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه اصل برگزاری مراسم های مذهبی و عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) به خوبی در جامعه ما جا افتاده و نیازی به توصیه و تأکید برای حضور و مشارکت مردم ندارد اما این برنامه ها باید ساماندهی شوند.

 

وی اضافه کرد: مردم ایران اسلامی حسینی بوده و افزایش روزانه حسینیه ها، مساجد و تکایا، اماکن مذهبی و روضه های خانگی نیز نشان دهنده این عشق و ارادت قلبی و وفاداری مردم به امام حسین(ع) است اما باید توجه داشت که در این بین برخی آسیب ها و انحراف ها به مراسم عزاداری و مناسبت های مذهبی نفوذ کرده است.

 

رییس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی با بیان اینکه متأسفانه برخی آسیب های نفوذ کرده به عزاداری ها ما به فرهنگ تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: وقتی آسیب ها و انحراف ها به فرهنگ و باور تبدیل می شوند دیگر نمی توان به سرعت و به راحتی آنها را اصلاح کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه در این زمینه لازم است رصدها و مراقبت ها به صورت جدی انجام شده تا انحراف ها و آسیب ها به فرهنگ و باوری ماندگار بدل نشوند، تصریح کرد: باید راهکارهایی اندیشیده شود که آسیب های عزاداری موجود به مرور رفع شده و آسیب و انحراف جدید نیز به مراسم مذهبی نفوذ نکند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: باید موارد و مسائلی که جزء عزاداری ها و تاریخ واقعه عاشورا نیست با تبلیغ مناسب از سوی روحانیان و علمای دینی و فعالیت مداحان آگاه زدوده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: رفع آسیب های عزاداری در مراسم مذهبی جامعه نیازمند فعالیت تدریجی، تبلیغی و عملی بوده و برای تحقق این مهم می بایست راهکارهای مناسب و اصولی اتخاذ و اجرا شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه راهکارهای مزبور می بایست تنش زا نبوده و برای مردم دل زدگی ایجاد نکند، افزود: ظرافت کار در آسیب زدایی از مراسم مذهبی بالا است به همین دلیل باید اقدامات لازم در این زمینه به صورت دقیق و اصولی انجام شود تا خدای ناکرده نتیجه عکس نداشته و اصل عزاداری را متزلزل نکند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه ذات عزاداری عشق و علاقه و ارادت به ساحت مقدس سید الشهدا(ع) است، اضافه کرد: متأسفانه در این میان آسیب هایی وجود دارد که گاه به اصل عزاداری چربیده و آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات با کلی گویی و توصیه های شعاری نمی توان به نتیجه رسید بلکه می بایست به صورت جزئی وارد مسائل شده و با بررسی راهکارها و راه های ورود به آسیب و رسیدن به یک اجماع در این زمینه، برای آسیب زدایی از مراسم مذهبی اقدام کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه استفاده از طبل های بزرگ و متعدد یکی از آسیب های عزاداری رایج در استان خراسان شمالی است، افزود: وجود این میزان سر و صدا و نوحه خوانی، اصل عزاداری را تحت الشعاع قرار می دهد که این موضوع به هیچ عنوان زیبنده محفل عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و تجمع عاشقان آن حضرت نیست./9314/202/ب1

ارسال نظرات